Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha pada Mahasiswa: Sebuah Kajian Literatur

Imam Mabrur, Novi Yanti Sandra Dewi, Nur Fitri Hidayanti, Ahadiah Agustina, Zaenafi Ariani, Nur’aini Nur’aini

Abstract


Abstract: This study aims to analyze the factors that influence entrepreneurial interest among university students through a systematic review of the relevant literature. The literature sources used were drawn from the Sinta index, Scopus, PubMed, ProQuest, DOAJ, and Google Scholar, with a publication period between 2014 and 2024. The results demonstrate that family support and social environment, entrepreneurship education and training, personal and psychological factors, and external and contextual factors exert a considerable influence on the formation of entrepreneurial interest. While demographic factors do not exhibit a notable impact, subjective norms continue to play a pivotal role in shaping entrepreneurial interest. The findings of this study are anticipated to offer a comprehensive understanding of the factors that contribute to the development of educational programs and policies that foster entrepreneurship among university students.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi minat kewirausahaan di kalangan mahasiswa melalui kajian literatur sistematis. Sumber literatur yang digunakan berasal dari indeks Sinta, Scopus, PubMed, ProQuest DOAJ, dan Google Scholar dengan periode terbitan antara tahun 2014 hingga 2024. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dukungan keluarga dan lingkungan sosial, pendidikan dan pelatihan kewirausahaan, faktor pribadi dan psikologis, serta faktor eksternal dan kontekstual memainkan peran signifikan dalam membentuk minat kewirausahaan. Meskipun faktor demografis tidak menunjukkan pengaruh signifikan, norma subyektif tetap penting dalam mempengaruhi minat kewirausahaan. Hasil penelitian ini diharapkan dapat memberikan wawasan yang komprehensif bagi pengembangan program pendidikan dan kebijakan yang mendukung kewirausahaan di kalangan mahasiswa.

 

 


Keywords


Student entrepreneurship interest, entrepreneurship education, entrepreneurship, Psychology.

Full Text:

DOWNLOAD [PDF]

References


Ade Kurnia Harahap, M., Muna Almaududi Ausat, A., Khootimah Azzaakiyyah, H., Simalungun, U., Sisingamangaraja Barat, J., Kapul, B., Siantar Sitalasari, K., & Pematang Siantar, K. (2023). Analyse the Role of Family in Entrepreneurship Education: Effective Support and Assistance. Karangtempel, Kec. Semarang Tim, 05(04), 50275.

Afrizal, Rafiy, M., & Wonua Nusantara, A. (2018). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT BERWIRAUSAHA (STUDI KASUS MAHASISWA FAKULTAS EKONOMI DAN BISNIS UHO) (Vol. 8, Issue 1). http://[email protected]

Aldila, J., & Nawawi, R. (2022). Factors Affecting Entrepreneurial Interest in Sharia Insurance Students at the State Islamic University of North Sumatra. JURNAL EMBA REVIEW, 2(1), 313–318. https://doi.org/10.53697/emba.v2i1

Ariffianti, H. I., & Hamdi, H. N. (2016). FAKTOR FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MOTIVASI MAHASISWA INGIN MENJADI WIRAUSAHA (Studi Kasus Pada Mahasiswa STIE AMM Mataram). Jurnal VALID, 13(1), 73–82.

Barrera-Verdugo, G., Cadena-Echverría, J., Villarroel-Villarroel, A., & Contreras-Fuenzalida, M. (2023). Influence of students’ personality, gender, income and age on their intentions to create new information technology and telecommunications ventures. PLoS ONE, 18(7 July). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0284488

Baubonienė, Ž., Hahn, K. H., Puksas, A., & Malinauskienė, E. (2018). Factors influencing student entrepreneurship intentions: The case of lithuanian and South Korean universities. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 6(2), 854–871. https://doi.org/10.9770/jesi.2018.6.2(26)

Cruz-Benito, J. (2016). Systematic Literature Review & Mapping. https://doi.org/10.5281/zenodo.165773

Fatimah, S. E., & Purdianto, A. (2020). Factors Affecting Entrepreneurial Interest Among Students in Higher Education.

Habsyi, F. Y. (2021). Pengaruh Faktor Eksternal dan Internal terhadap Minat Mahasiswa Memilih Karir sebagai Wirausaha. Jurnal ASET, 23(2), 31–43. https://doi.org/10.5281/zenodo

Hamdi, I., & Suranto. (2022). ANALISIS FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MENTAL WIRAUSAHA MENJADI PENGUSAHA (Studi Kasus: Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Surakarta) PUBLIKASI ILMIAH. UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SURAKARTA.

Heridiansyah, J., Susetyarsi, T., Kunci, K., Diri, K., Akan Resiko, T., Dalam Bekerja, K., & Wirausaha, M. (2022). ANALISIS FAKTOR PENENTU YANG MEMPENGARUHI MINAT WIRAUSAHA MAHASISWA STIE SEMARANG PROGRAM STUDI MANAJEMEN. 14. https://doi.org/10.33747

Jardim, J., & Sousa, M. J. (2023). Research and Trends in Entrepreneurship Education. In Education Sciences (Vol. 13, Issue 7). Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). https://doi.org/10.3390/educsci13070673

Kavitha, T. S., & Hariharan, C. (2023). Entrepreneurship Awareness and Attitude among the College Students: An Empirical Study (Vol. 11).

Kholis, F. N., Widiastuti, I., & Sutrisno, L. P. (2024). FAKTOR FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT WIRAUSAHA PADA MAHASISWA PENDIDIKAN DAN NON KEPENDIDIKAN DI UNIVERSITAS SEBELAS MARET SURAKARTA. NOZLE, 6(2). https://doi.org/https://doi.org/10.20961/nozel.v6i2.67379

Kurniawan, B. B., & Fachrudin, A. (2013). PENGARUH FAKTOR KEPRIBADIAN WIRAUSAHA TERHADAP INTENSI BERWIRAUSAHA PADA MAHASISWA AKUNTANSI Studi pada mahasiswa Akuntansi Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta. Jurnal Reksa. https://doi.org/https://doi.org/10.12928/j.reksa.v2i2.22

Kusumo, W. K., Si, M., & Setiawan, D. W. (2016). Pengaruh faktor-faktor yang dapat memotivasi mahasiswa berkeinginan wirausaha. Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 18(1), 159–176.

Mopangga, H. (2014). Faktor Determinan Minat Wirausaha Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Negeri Gorontalo. Trikonomika, 13(1), 78–90. https://doi.org/https://doi.org/10.23969/trikonomika.v13i1

Mu’alima, U., & Disusun Oleh, S. (2015). ANALISIS PENGARUH FAKTOR MOTIVASI, LINGKUNGAN DAN PENGETAHUAN TERHADAP MINAT WIRAUSAHA MAHASISWA (STUDI KASUS PADA KOPERASI MAHASISWA STAIN SALATIGA TAHUN 2014). http://e-repository.perpus.iainsalatiga.ac.id/461/

Mulyanto, D., & Budi, A. P. (2024). INKUBATOR BISNIS SEBAGAI PENGUATAN FAKTOR PENDUKUNG MINAT WIRAUSAHA MAHASISWA (Vol. 15).

Mulyanto, K. (2021). Pengaruh Faktor Eksternal dan Internal terhadap Minat Mahasiswa Memilih Karir sebagai Wirausaha. Jurnal Ilmiah Aset, 23(2), 145–153. https://doi.org/10.37470/1.23.2.184

Neumann, T. (2021). The impact of entrepreneurship on economic, social and environmental welfare and its determinants: a systematic review. Management Review Quarterly, 71(3), 553–584. https://doi.org/10.1007/s11301-020-00193-7

Pramuki, N. M. W. A., & Pratiwi, K. A. (2019). Faktor-Faktor Pemicu Minat Mahasiswa Menjadi Wirausaha (Studi Empiris di Universitas Hindu Indonesia). Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 7(1), 23–32. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/ekuitas.v7i1.16698

Praswati, A. N. (2014). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi minat wirausaha di kalangan mahasiswa studi kasus: fakultas ekonomi dan bisnis universitas muhammadiyah Surakarta. Seminar Nasional Dan Call for Paper (Sancall 2014): RESEARCH METHODS AND ORGANIZATIONAL STUDIES, 134–142.

Purwati, A. A., Sihombing, M. D., & Lita, R. P. (2019). ANALYSIS OF FACTORS IN FORMING ENTREPRENEURIAL INTENTION IN HIGHER EDUCATION STUDENTS IN PEKANBARU CITY. KURS: Jurnal Akuntansi, Kewirausahaan Dan Bisnis, 4(2), 200–213. http://www.ejournal.pelitaindonesia.ac.id/ojs32/index.php/KURS/index

Purwati, T., Utomo, B., & Joko Suryono, M. (2020). Factors Influencing Students’ Entrepreneurial Intention.

Putri, L. A. L., Nathanael, S., & Sibarani, C. G. G. T. (2023). Interest in Students’ Entrepreneurship Building Engineering Education Program. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 14(1), 38–43. https://doi.org/https://www.doi.org/10.26877/e-dimas.v14i1.6466

Rahaman, H., & Podder, P. K. (2023). Entrepreneurship as a Career: A Solution to Unemployment in Bangladesh. Jahangirnagar University Journal of Business Research, 23. https://doi.org/10.53461/jujbr.v23i.7

Rahul Kumar, Navneet Raj, & Dr. Ashima Mehta. (2023). Impact of Digital Technology on Entrepreneurship. International Journal of Advanced Research in Science, Communication and Technology, 624–630. https://doi.org/10.48175/ijarsct-9628

Rinawiyanti, E. D., & Gunawan, L. H. (2017). Identifikasi Faktor Pemicu Minat Wirausaha Pada Mahasiswa. Jurnal Ilmiah STIE MDP, 7(1), 27–42. http://forbiswira.stie-mdp.ac.id/2017/09/11/volume-7-nomor-1-september-2017/

Salami, C. G. E., Ekakitie, S. E., & Ebinim, L. O. (2023). Impact of government policy on entrepreneurship growth and development of small-scale business. Journal of Global Social Sciences, 4(14), 73–102. https://doi.org/10.58934/jgss.v4i14.154

Santo Thomas, Sitompul, P., Silalahi, E., & Ritonga, S. (2022). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT BERWIRAUSAHA DENGAN PENDEKATAN THEORY PLANNED OF BEHAVIOUR (Studi Kasus : Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Katolik Santo Thomas Medan). http://ejournal.ust.ac.id/index.php/JIMB_ekonomi

Saptyawati, L. (2018). FAKTOR DETERMINAN INTENSI WIRAUSAHA MAHASISWA UNIVERSITAS AMIKOM YOGYAKARTA. SEGMEN: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 14(2).

Saputri, N. A. (2019). ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMEPENGARUHI MINAT MAHASISWA BERWIRAUSAHA. In Jurnal Inovasi Ekonomi (Vol. 04, Issue 01). http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jiko

Setyaningrum, R. P., Norisanti, N., Fahlevi, M., Aljuaid, M., & Grabowska, S. (2023). Women and entrepreneurship for economic growth in Indonesia. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.975709

Setyawan, S., & Ridwan. (2021). Faktor-Faktor Yang Memotivasi Mahasiswa Uniss Untuk Menjadi Wirausaha. JBE: Jurnal Bingkai Ekonomi, 6(1), 37–44. https://doi.org/https://doi.org/10.54066/jbe.v6i1.94

Soni, I. (2017). KESIAPAN INSTRUMENTASI, DAN FAKTOR DEMOGRAFIS PADA INTENSI KEWIRAUSAHAAN MAHASISWA PEMENANG PROGRAM MAHASISWA WIRAUSAHA. Jurnal Manajemen, 7(2), 83–96. http://jurnalfe.ustjogja.ac.id

Subhan, E. S., Soetjipto, B. E., & Wardoyo, C. (2022). The Factors Affecting STIE Yapis Dompu Students’ Interest in Entrepreneurship. Journal of Social Science, 3(3), 495–506. https://doi.org/10.46799/jss.v3i3.341

Sugita, & Ansori. (2018). Upaya Dosen Kewirausahaan Sebagai Faktor Determinatif Dalam Menumbuhkan Motivasi Wirausaha Mahasiswa Ikip Siliwangi. JURNAL COMM-EDU, 1(2), 127–137. https://doi.org/https://doi.org/10.22460/comm-edu.v1i2.1017

Sukmaningrum, S., & Rahardjo, M. (2017). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI NIAT BERWIRAUSAHA MAHASISWA MENGGUNAKAN THEORY OF PLANNED BEHAVIOR (Studi pada Mahasiswa Pelaku Wirausaha Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Diponegoro) (Vol. 6, Issue 3). http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/dbr

Sunanto. (2019). PENGARUH FAKTOR INDIVIDU DAN LINGKUNGAN TERHADAP KEPUTUSAN MAHASISWA MENJADI WIRAUSAHA Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Pamulang. Jurnal Ilmiah Feasible, 1(1), 1–8.

Sunnatullah, M. P., Nawarcono, W., & Ekowati, D. (2022). ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT WIRAUSAHA MAHASISWA. Seminar Nasional Manajemen, Ekonomi Dan Akuntasi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis UNP Kediri , 7(1), 2045–2051. https://yogyakarta.bps.go.id

Suryadi, I., Isma, A., & Diarra, S. (2024). Factors Influencing the Entrepreneurial Interest of the Young Generation: An Empirical Review on Student Entrepreneurs. 2(1), 11–26. https://journal.unm.ac.id/index.php/IJOBERJournalHomepage:https://journal.unm.ac.id/index.php/IJOBER

Sutandra, L., Gunawan, R., & Pasaribu, I. A. (2019). Analisis Faktor Internal dalam Pembangunan Wirausaha Pada Mahasiswa Kesehatan Kota Medan. PUSKIBI, 1(1), 86–92. https://doi.org/10.30596/snk.v1i1.3585

Uswatun Hasanah, U., Setiaji, K., Pendidikan Ekonomi, J., & Ekonomi, F. (2019). Pengaruh Literasi Digital, Efikasi Diri, Lingkungan Terhadap Intensi Berwirausaha Mahasiswa Dalam E-Business. EEAJ, 8(3), 1198–1215. https://doi.org/10.15294/eeaj.v13i2.17051

Yanny, A. (2023). Pengaruh Bazar dan lingkungan keluarga Terhadap Minat Berwirausaha pada Mahasiswa Universitas Budi Darma. Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Ilmu Ekonomi (Jasmien), 3(03), 212–220. https://doi.org/10.54209/jasmien.v3i03.384

Zahara, R., & Slamet, M. (2023, January 12). The Effect of Attitude and Motivation on Students’ Entrepreneurship Interest. Proceedings of the 4th International Conference on Applied Economics and Social Science, ICAESS 2022, 5 October 2022, Batam, Riau Islands, Indonesia. https://doi.org/10.4108/eai.5-10-2022.2325846


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: