Efektifitas Model Pembelajaran Kooperative di Sekolah Menengah Pertama

Elsa Khusnul Khatimah, Ilham Ilham, Moh. Fauzi Bafadal, Rima Rahmania, Muhammad Hudri, Irwandi Irwandi

Abstract


Abstract: This study aims to evaluate the effectiveness of cooperative learning models in enhancing academic achievement among junior high school students through a Systematic Literature Review method. Literature sources were obtained from Google Scholar, DOAJ, and Scopus, limited to publications from the last 10 years. The findings indicate that cooperative learning models, such as STAD and Cooperative Script, significantly enhance students' self-efficacy, motivation, communication skills, and academic performance. Techniques like Roundtable and Make A Match have also proven effective in developing students' social and communication skills. Cooperative learning creates a more interactive and collaborative learning environment, essential for students' social and academic development. For optimal results, adequate training and support for teachers are necessary, along with school support in the form of resources and facilities. With proper implementation, cooperative learning models can be an effective strategy for improving academic achievement and interpersonal skills among junior high school students.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi efektivitas model pembelajaran kooperatif dalam meningkatkan pencapaian akademis siswa di Sekolah Menengah Pertama (SMP) melalui metode Systematic Literature Review. Sumber literatur diperoleh dari Google Scholar, DOAJ, dan Scopus dengan batasan terbitan 10 tahun terakhir. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model pembelajaran kooperatif, seperti STAD dan Cooperative Script, secara signifikan meningkatkan efikasi diri, motivasi, keterampilan komunikasi, dan hasil belajar akademik siswa. Teknik-teknik seperti Roundtable dan Make A Match juga terbukti efektif dalam mengembangkan keterampilan sosial dan komunikasi siswa. Pembelajaran kooperatif menciptakan lingkungan belajar yang lebih interaktif dan kolaboratif, esensial untuk perkembangan sosial dan akademik siswa. Untuk hasil optimal, diperlukan pelatihan dan dukungan yang memadai bagi guru, serta dukungan dari sekolah dalam bentuk sumber daya dan fasilitas. Dengan implementasi yang tepat, model pembelajaran kooperatif dapat menjadi strategi yang efektif untuk meningkatkan pencapaian akademis dan keterampilan interpersonal siswa di SMP.


Keywords


Cooperative Learning Model, Junior High School, STAD, Cooperative Script, Social Skills, Academic Achievement.

Full Text:

DOWNLOAD [PDF]

References


Almujab, S. (2016). Diferensiasi Learning: An Effective Approach To Addressing The Needs Of Student Diversity. 8, 1–23.

Amaludin, L., & Awal, R. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Everyone Is A Teacherhere Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Siswa Padakonsep Pencemaran Lingkungan Di Kelas VIIMTs Al-Ikhlas KAIRATU. Jurnal Biologi, Pendidikan Dan Terapan, 8(2), 107–120.

Amin, M. K., Isnani, I., & Paridjo, P. (2020). Meta Analisis Pengaruh Cooperative Learning Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Prisma, 9(2), 221. https://doi.org/10.35194/jp.v9i2.1072

Ardi, M. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe The Power of Two Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 20 Bulukumba.

Azizah, V. S. N., & Purwanti, K. Y. (2022). Pengaruh Role Playing Berbantuan Emaze Terhadap Keterampilan Sosial Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 5(1), 118–126. https://doi.org/10.31949/jee.v5i1.3731

Belajar, M., Dan, S., Siswa, K., Pembelajaran, D., & Pendidikan, D. (2022). Journal Respecs Research Physical Education and Sports. 4(1), 33–39.

Bialangi, M. S., & Kundera, N. (2018). Pengembangan Sikap Sosial dalam Pembelajaran Biologi: Kajian Potensi Pembelajaran Kooperatif Development of Social Attitude in Biology Learning: Review of Cooperative Learning Potential. Pengembangan Sikap Sosial Dalam Pembelajaran Biologi : Kajian Potensi Pembelajaran Kooperatif, 15(1), 138–145.

Boy, L. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Penilaian Kinerja Berbasis Rubrik terhadap Hasil Belajar Siswa. Al-TA’DIB, 12(2), 191. https://doi.org/10.31332/atdbwv12i2.1163

Chakyarkandiyil, N., & Prakasha, G. S. (2023). Cooperative Learning Strategies: Implementation Challenges in Teacher Education. Problems of Education in the 21st Century, 81(3), 340–360. https://doi.org/10.33225/pec/23.81.340

Cheng, L. (2021). A review of cooperative language learning approach. Curriculum and Teaching Methodology, 4(6), 30–37. https://doi.org/10.23977/curtm.2021.040605

Darmawan, M., Hidayat, Y., & Juliantine, T. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Learning Dalam Meningkatkan Interaksi Sosial Melalui Pembelajaran Bulutangkis. Jurnal Pendidikan Olahraga, 11(1), 172–184. https://doi.org/10.31571/jpo.v11i1.3933

Dewi, E. R. (2018). Metode Pembelajaran Modern Dan Konvensional Pada Sekolah Menengah Atas. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 2(1), 44. https://doi.org/10.26858/pembelajar.v2i1.5442

Di, A., Pesisir, W., & Amal, P. (2024). Stad dan gamifikasi: membangun motivasi belajar bahasa inggris anak di wilayah pesisir pantai amal tarakan. June. https://doi.org/10.31604/jpm.v7i5.1826-1838

Diac, G., & Grădinariu, T. (2023). Successful Bullying Prevention: a Curriculum Based on Cooperative Learning – Theoretical Analysis. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 15(1), 657–670. https://doi.org/10.18662/rrem/15.1/716

Fakhrudin, I. A., Probosari, R. M., Indriyani, N. Y., Khasanah, A. N., & Utami, B. (2023). Implementasi Pembelajaran Stem Dalam Kurikulum Merdeka: Pemetaan Kesiapan, Hambatan Dan Tantangan Pada Guru Smp. RESONA : Jurnal Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 7(1), 71. https://doi.org/10.35906/resona.v7i1.1266

Fimala, Y., S, N., & Murni, I. (2021). Peran orang tua dan guru dalam memotivasi peserta didik sekolah dasar di masa pandemi. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 6(1), 44. https://doi.org/10.29210/02927jpgi0005

Gita. (2021). Jurnal Ilmiah Pedagogy Problematika Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar / Madrasah Ibtidaiyah Jurnal Ilmiah Pedagogy. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 17(20).

Gulo, A. M. Y., Telaumbanua, A., & Zebua, Y. (2023). Application of the Cooperative Learning Learning Model to Improve Student Learning Outcomes in Basic Competencies Understanding Occupational Safety and Health and the Environment (K3LH) in Building Work at SMK Negeri 2 Mandrehe for the 2022/2023 Academic. AURELIA: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(2), 954–961. https://doi.org/10.57235/aurelia.v2i2.742

Hafidullah, Sofiah Nur Iradawaty, SE., M. M., & Dr. Mochamad Mochklas, S.Si., M. . (2021). Manajemen Guru : Meningkatkan Disiplin dan Kinerja Guru. Bintang Pustaka Madani, 1(1), 1–90.

HOLIK, A. (2021). Peningkatan Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam Dengan Metode Cooperative Learning Standar Kompetensi Dzikir Dan Do’a Setelah Sholat Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri Wibawamulya 01 Kabupaten Bekasi. Jurnal Pedagogiana, 9(8), 175–185. https://doi.org/10.47601/ajp.81

Ine, M. E. (2015). Penerapan Pendekatan Scientific Untuk meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Padamata Pelajaran Ekonomi Pokok Bahasan Pasar. Prosiding Seminar Nasional 9 Mei 2015, 20, 269–285.

Infijaru, N. (2022). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Kinerja Guru di SMP Negeri 1 Baturraden Kecamatan Baturraden Kabupaten Banyumas. Repository Uinsaizu, 34–38. https://repository.uinsaizu.ac.id/13067/

Islam, U., Saifuddin, N. K. H., Purwokerto, Z., Sebagian, M., Memperoleh, P., & Magister, G. (2023). Manajemen Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Banyumas.

Juntak, J. N. S., Rynaldi, A., Sukmawati, E., Arafah, M., & Sukomardojo, T. (2023). Mewujudkan Pendidikan Untuk Semua: Studi Implementasi Pendidikan Inklusif di Indonesia. Jurnal Birokrasi & Pemerintahan Daerah, 5(2), 205–214. https://doi.org/10.15575/jbpd.v5i2.26904

Kasmiati, S., Surdin, S., Amaluddin, L. O., & Lestari, V. E. (2023). Increasing Students’ Learning Outcomes Through the Script Model of Cooperative Learning in Secondary School. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(2), 1924–1931. https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i2.3111

Khairunnisa, & Khairina, A. (2020). Primary Education Journal (Pej). Primary Education Journal (PEJ), 4(2), 24–30. https://idr.uin-antasari.ac.id/15425/1/Pendekatan Etnopedagogi dalam Pembelajaran IPA SD.pdf

Khotimah, S. H., Sunaryati, T., & Suhartini, S. (2020). Penerapan Media Gambar Sebagai Upaya dalam Peningkatan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 676. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.683

Laksmiwati, H., Rusijono, R., Mariono, A., & Arianto, F. (2022). The Influence of Collaborative Learning on Social Skills in Higher Education. International Journal of Multidisciplinary Research and Analysis, 05(11), 2997–3000. https://doi.org/10.47191/ijmra/v5-i11-05

Lei, Z., Ismail, L., Razali, F., & Ghazali, N. (2023). A Literature Review on Cooperative Learning to Improve EFL Students’ Learning Motivation. International Journal of Professional Business Review, 8(6), e02636. https://doi.org/10.26668/businessreview/2023.v8i6.2636

Manurung, J. (2023). The Effectiveness of the Roundtable Cooperative Learning Model to Increase Interest in Learning Mathematics in Class VIII-2 at SMP Negeri 2 Padangsidimpuan. Journal of Digital Learning and Distance Education, 1(11), 332–338. https://doi.org/10.56778/jdlde.v1i11.97

Marisa, C., & Utami, S. (2021). Information services with cooperative methods to improve student’s self autonomy. Journal of Academia Perspectives, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.30998/jap.v1i1.371

Mayangsari, D., Fardana, N. A., & Yoenanto, N. H. (2022). Strategi Pembelajaran yang Efektif pada Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19 dari berbagai Negara. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4954–4966. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2904

Munir, A., Miswanto, M., & Nuranjani, N. (2023). Increasing Student Participation and Learning Outcomes Through The Make a Match Model: Cooperative Learning. https://doi.org/10.4108/eai.24-11-2022.2332597

Nissa, K., & Putri, J. H. (2021). Peran Guru Dan Strategi Dalam Meningkatkan Partisipasi Siswa. Jurnal Guru Kita PGSD, 5(4), 51. https://doi.org/10.24114/jgk.v5i4.27984

Novi Marliani, Ambarsari, & Idha Isnaningrum. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Student Teams Achievement Division (STAD). Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 2(3), 290–334. https://doi.org/10.58540/jipsi.v2i3.436

Pingga, Y. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Agama Kristen. Harati: Jurnal Pendidikan Kristen, 1(2), 201–222. https://doi.org/10.54170/harati.v1i2.78

Purwasih, R., & Elshap, D. S. (2021). Belajar Bersama Covid-19:Review Impelementasi, Tantangan Dan Solusi Pembelajaran Daring Pada Guru-Guru Smp. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 940. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3545

Sadipun, B. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Ips Siswa Kelas V Sdi Ende 14. Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 11–16. https://doi.org/10.33366/ilg.v3i1.1461

Suharti, P. (2019). Model Pembelajaran Investigation Based Scientific Colaborative ( IBSC) Untuk Melatihkan Keterampilan Komunikasi da Kolaborasi Siswa. 1–390.

Suyitno, S. (2021). Penerapan Kompetensi Psikologi Guru dalam Peningkatan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 6(1), 58–65. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1900

Syahnaz, A., Widiandari, F., & Khoiri, N. (2023). Model Pembelajaran Cooperative Learning Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pai. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5295–5311. https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8656

Tarbawi, J., & Al, S. (n.d.). khairul_iksan123,+4.+Jurnal+Syamsudin. 119–140.

Thomas, H., & Martina, D. (2022). Application Of Cooperative Learning Model In Increasing Students’ Motivation, Learning Participation And Creativity. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 314–319. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.55

Tsabita, D. W., Zulkarnain, F. O., Adi, I. G. A. R. K. D., & Evaldus, J. D. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Hasil Belajar Siswa. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 3(2), 466–474. https://doi.org/10.29303/griya.v3i2.321

Wali, M. (2023). PENULIS : Zulkifli M . Nurul Ma ’ arif Ade Risna Sari Purnama Rozak Novita Sariani Tri Indah Prasasti Sopian Abdul Malik Iskandar Okpatrioka Fatma Darmadi Muhammad Wali (Issue April).

Yusuf, R. M., & Hidayat, S.-. (2023). Cooperative Learning Model in Teaching Foreign Languages. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(1), 788–795. https://doi.org/10.58258/jime.v9i1.4150

Zaini Miftach. (2018). 済無No Title No Title No Title. 53–54.

Zhao, F., Zheng, W., & Gao, X. (2022). Research on the Cooperative Education Effect of “Ideological and Political Curriculum” and Ideological and Political Theory Courses. BCP Social Sciences & Humanities, 16, 53–60. https://doi.org/10.54691/bcpssh.v16i.439

Zubaidah, S. (2018). Mengenal 4C: Learning and Innovation Skills untuk Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. 2nd Science Education National Conference, October 2018, 1–18.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: