Peran Media Sosial dalam Pengembangan Literasi Digital di Kalangan Mahasiswa
Abstract
Abstract: This research is a systematic literature review that aims to illuminate the role of social media in the development of digital literacy among students. Literature sources are taken from the Scopus, DOAJ, and Google Scholar indexes, with publications ranging from 2014-2024. The research results show that social media plays a significant role in increasing students' digital literacy. Integrating social media in the curriculum and using it wisely can improve students' academic performance and critical thinking abilities. However, various challenges were also identified, such as lack of access to ICT tools, limited digital literacy skills among lecturers and students, and the risk of spreading misinformation. The Covid-19 pandemic has failed digital learning, especially for marginalized groups. This research confirms that although social media has great potential to improve digital literacy, there are still many challenges that need to be overcome. Further research and comprehensive strategies are needed to effectively integrate social media into education, to overcome challenges and maximize its benefits.
Abstrak: Penelitian ini merupakan systematic literature review yang bertujuan untuk mengevaluasi peran media sosial dalam pengembangan literasi digital di kalangan mahasiswa. Sumber literatur diambil dari indeks Scopus, DOAJ, dan Google Scholar, dengan rentang terbitan tahun 2014-2024. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media sosial memainkan peran signifikan dalam meningkatkan literasi digital mahasiswa. Integrasi media sosial dalam kurikulum dan penggunaannya secara bijaksana dapat meningkatkan kinerja akademik serta kemampuan berpikir kritis mahasiswa. Namun, berbagai tantangan juga teridentifikasi, seperti kurangnya akses terhadap alat TIK, keterbatasan keterampilan literasi digital di kalangan dosen dan mahasiswa, serta risiko penyebaran informasi salah. Pandemi Covid-19 telah memperburuk kesenjangan dalam pembelajaran digital, terutama bagi kelompok yang kurang diperhatikan. Penelitian ini menegaskan bahwa meskipun media sosial memiliki potensi besar untuk meningkatkan literasi digital, masih banyak tantangan yang perlu diatasi.. Diperlukan penelitian lebih lanjut dan strategi yang komprehensif untuk mengintegrasikan media sosial secara efektif dalam pendidikan, guna mengatasi tantangan dan memaksimalkan manfaatnya.
Keywords
Full Text:
DOWNLOAD [PDF]References
Amelia, D. J., & Ulumu, B. (2019). Literasi Digital di Kalangan Mahasiswa PGSD Universitas Muhamamdiyah Malang. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 106–111. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v3i2.144
Arafah, B., & Hasyim, M. (2023). Digital Literacy: The Right Solution to Overcome the Various Problems of Meaning and Communication on Social Media. Studies in Media and Communication, 11(4), 19–30. https://doi.org/10.11114/smc.v11i4.6003
Ariska, A., Kamila, A. Z., Miliana, K. A., Sumirat, S. C., Divina, Y. L., & Fuadin, A. (2023). Weak Digital Literacy of Junior High School Students in Receiving Information on Social Media. QISTINA: Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(1), 229–233. https://doi.org/10.57235/qistina.v2i1.560
Cahyono, A. S. (2016). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perubahan Sosial Masyarakat dI Indonesia. 140–157.
Cheng, L., Fang, G., Zhang, X., Lv, Y., & Liu, L. (2024). Impact of Social Media Use On Critical Thinking Ability of University Students. Library Hi Tech, 42(2), 642–669. https://doi.org/10.1108/LHT-11-2021-0393
Childs, K. (2020). Sparking engagement: Translating and integrating social media into the literacy environment. Disciplinary Literacy Connections to Popular Culture in K-12 Settings, 292–312. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-4721-2.ch014
Cholik, C. A. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Untuk Meningkatkan Pendidikan di Indonesia
Erland Hamzah, R. (2015). Penggunaan Media Sosial di Kampus Dalam Mendukung Pembelajaran Pendidikan. Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 14(1), 45–70. https://journal.moestopo.ac.id/index.php/wacana/article/download/89/43
Eva Luthfi Fakhru Ahsani, Nur Wulan Romadhoni, Eva Liftia Layyiatussyifa, W., & Noor Anggita Ningsih, Pita Lusiana, N. N. R. (2021). Penguatan Literasi Digital Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar Indonesia Den Haag.
Fitri, A., Syam, F., Syahrani, R. A., & Asgha, A. Y. (2023). Meningkatkan Literasi Digital Peserta didik: Strategi Edukasi Anti-Hoaks di Media Sosial. Riau Journal of …, Id. http://raje.unri.ac.id/index.php/raje/article/view/902%0Ahttp://raje.unri.ac.id/index.php/raje/article/download/902/95
Fitriani, Y. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Penyajian Konten Edukasi Atau Pembelajaran Digital. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 5(4), 1006–1013. https://doi.org/10.52362/jisamar.v5i4.609
Harjono, H. S. (2019). Literasi Digital: Prospek dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa. Pena : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 8(1), 1–7. https://doi.org/10.22437/pena.v8i1.6706
Hikamuddin, M. I. (2019). Improving Digital Library Literation Through Higher Order Thinking Skills Learning In Elementary School. Journal of Library and Information Sciences, 9(1), 12–25. https://doi.org/10.17509/edulib.v9i1.15566
Irham Akbar, M., & Rezza Fahlevvi, M. (2023). Cegah Penyebaran Misinformasi di Media Sosial Menggunakan Peralatan dan Fitur Literasi Digital. Renata: Jurnal Pengabdian Masyarakat Kita Semua, 1(1), 15–20. https://doi.org/10.61124/1.renata.2
Iryani, J., & Syam, N. (2023). Peran Media Sosial dalam Menyebarkan Pesan Agama dan Perubahan Sosial. Pusaka, 11(2), 359–372. https://doi.org/10.31969/pusaka.v11i2.1242
Juwandi, R., Nurwahid, Y., & Lestari, A. (2019). Media Sosial Sebagai Sarana Pendidikan Politik Untuk Mengembangkan Literasi Digital Warga Negara. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Untirta, 2(1), 369–378.
Lal, M., & Panigrah, D. (2022). Digital literacy and it’s challenges. International Journal of Health Sciences, 6(May), 5365–5372. https://doi.org/10.53730/ijhs.v6ns4.10086
Limilia, P., & Aristi, N. (2019). Literasi Media dan Digital di Indonesia: Sebuah Tinjauan Sistematis. Jurnal Komunikatif, 8(2), 205–222. https://doi.org/10.33508/jk.v8i2.2199
Maulana, M. (2015). Definisi , Manfaat dan Elemen Penting Literasi Digital. Seorang Pustakawan Blogger, 1(2), 1–12. https://www.muradmaulana.com/2015/12/definisi-manfaat-dan-elemen-penting-literasi-digital.html
Mustika Nur Faidah. (2021). Persepsi Mahasiswa FTIK tentang Literasi Digital pada Sosial Media. Journal of Instructional and Development Researches, 1(2), 90–99. https://doi.org/10.53621/jider.v1i2.65
Nkhi, S. E. (2023). An Investigation into the Impact of Digital Social Media on the Writing and Speaking Skills of Tertiary Level Students in one Institution in Lesotho. J-SHMIC : Journal of English for Academic, 10(1), 83–93. https://doi.org/10.25299/jshmic.2023.vol10(1).11784
Nurliana, & Nurul Aini. (2023). Menganalisis Literasi Media di Era Digital pada Mahasiswa IAIN Takengon. Al-Manaj : Jurnal Program Studi Manajemen Dakwah, 3(02), 1–6. https://doi.org/10.56874/almanaj.v3i02.1492
Oetomo, R. K., Pamungkas, P. D. A., & Septianingsih, N. (2023). Literasi Digital Mahasiswa Menggunakan Kerangka Pengukuran Literasi Digital Kominfo. Jurnal Mentari: Manajemen, Pendidikan Dan Teknologi Informasi, 2(1), 73–83. https://doi.org/10.33050/mentari.v2i1.356
Paturrahman, A., Febrianti, Y., Dongoran, A., & Sastrawati, E. (2024). Hambatan dan Tantangan Pembelajaran Berbasis TIK Pada Mata Kuliah Pengembangan Literasi Digital Kependidikan Mahasiswa PGSD Universitas Jambi. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(3), 1347–1358. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i3.10620
Purmayanti, D. (2022). The Challenges of Implementing Digital Literacy in Teaching and Learning Activities for EFL Learners in Indonesia. BATARA DIDI : English Language Journal, 1(2), 101–110. https://doi.org/10.56209/badi.v1i2.38
Rahmanita Ginting. (2020). Kemampuan Literasi Media pada Era Informasi Digital di Kalangan Mahasiswa Kota Medan. Talenta Conference Series: Local Wisdom, Social, and Arts (LWSA), 3(1). https://doi.org/10.32734/lwsa.v3i1.816
Riana, D., Subekti, A., Pardede, H. F., Putra, Z. P., & Aziz, F. (2022). Penyuluhan Literasi Media untuk Bijak di Media Sosial dan Pemanfaatan Media Digital. Jurnal Abdimas Prakasa Dakara, 2(2), 83–91. https://doi.org/10.37640/japd.v2i2.1522
Rumyeni, R. (2017). Penerimaan Media Sosial Di Kalangan Mahasiswa Kota Pekanbaru. Jurnal Ilmu Komunikasi, 117–132. https://jkms.ejournal.unri.ac.id/index.php/JKMS/article/download/4731/4473
saputra, A. (2022). The Effect of The Use of Social Media Among Students of Pondok Hidayatul Mubtadi-Ien Students. https://doi.org/10.31219/osf.io/y5qxp
Saputra, H. N., & Salim, S. (2020). Potret Sikap Mahasiswa dalam Penggunaan Literasi Digital. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4(2), 94. https://doi.org/10.32585/jkp.v4i2.667
Setyawati, N., Maspuroh, U., & Rosalina, S. (2021). Pengaruh Literasi Digital terhadap Pemahaman Bacaan Cerpen pada Kalangan Remaja Pengguna Media Sosial Aktif. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 11(4), 417. https://doi.org/10.23887/jjpbs.v11i4.40124
Soliha, S. F. (2015). Tingkat Ketergantungan Pengguna Media Sosial Dan Kecemasan Sosial. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 1–10. https://ejournal.undip.ac.id/index.php/interaksi/article/view/9730/7798
Syabaruddin, A., & Imamudin, I. (2022). Implementasi Literasi Digital Di Kalangan Mahasiswa. Jurnal Eduscience, 9(3), 942–950. https://doi.org/10.36987/jes.v9i3.3447
Tampubolon, E., Gimin, G., & Supentri, S. (2024). Pengaruh Pembelajaran Literasi Digital Terhadap Pemahaman Menggunakan Media Sosial pada Mahasiswa Ppkn Universitas Riau. Jamparing: Jurnal Akuntansi Manajemen Pariwisata dan Pembelajaran Konseling, 2(1), 297–305. https://doi.org/10.57235/jamparing.v2i1.2091
Tsvetkova, M., Ushatikova, I., Antonova, N., Salimova, S., & Degtyarevskaya, T. (2021). The Use of Social Media for the Development of Digital Literacy of Students: From Adequate Use to Cognition Tools. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 16(2), 65–78. https://doi.org/10.3991/ijet.v16i02.18751
Valdivia, A. (2020). Digital Production on Instagram: Vernacular Literacies and Challenges to Schools. Theory Into Practice, 60. https://doi.org/10.1080/00405841.2020.1857139
Wati, I., Ernita, M., Ristiliana, R., & Lubis, M. I. (2023). Peran Literasi Digital dalam Pembelajaran Di Era Society 5.0 Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Uin Suska Riau. Eklektik : Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan, 6(1), 21. https://doi.org/10.24014/ekl.v6i1.22723
Yoga Pratama, A., Gusrianti, N., & Amrul Haq, K. (2022). Peran Mahasiswa Dalam Meningkatkan Literasi Digital. Jurnal Tonggak Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Teori Dan Hasil Pendidikan Dasar, 1(2), 96–101. https://doi.org/10.22437/jtpd.v1i2.22876
Zonyfar, C., Maharina, M., Sihabudin, S., & Ahmad, K. (2022). Literasi Digital: Penguatan Etika Dan Interaksi Siswa Di Media Sosial. Jmm (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(2), 1426. https://doi.org/10.31764/jmm.v6i2.7274
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: