The Effect of Using English Learning Videos From YouTube on Learning Motivation
Abstract
Abstract: This research uses the Systematic Literature Review method to evaluate the impact of using English learning videos from YouTube on students' learning motivation. Literature sources come from the Schooler, DOAJ, and Scopus indexes, with publication ranges between 2018 and 2024. The results show that learning videos from YouTube significantly increase students' learning motivation in the context of English learning. Analysis of data from the collected literature identified a positive pattern between the use of YouTube videos and students' learning motivation. The implications of this research support recommendations for utilizing instructional videos as an effective tool in English language education.
Abstrak: Penelitian ini menggunakan metode Systematic Literature Review untuk mengevaluasi dampak penggunaan video pembelajaran bahasa Inggris dari YouTube terhadap motivasi belajar siswa. Sumber literatur berasal dari indeks Schooler, DOAJ, dan Scopus, dengan rentang publikasi antara tahun 2018 hingga 2024. Hasilnya menunjukkan bahwa video pembelajaran dari YouTube secara signifikan meningkatkan motivasi belajar siswa dalam konteks pembelajaran bahasa Inggris. Analisis data dari literatur yang terkumpul mengidentifikasi pola positif antara penggunaan video YouTube dengan motivasi belajar siswa. Implikasi penelitian ini mendukung rekomendasi untuk memanfaatkan video.
Keywords
Full Text:
DOWNLOAD [PDF]References
Adzkiya, D. S., & Suryaman, M. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Google Site dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Kelas V SD. 6(2), 1–7. https://doi.org/10.32832/educate.v6i2.4891
Andiani, W., & Fitria, H. (2021). Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Siswa Sd Negeri 103. Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 172–181.
Andika, M. (2022). Peran Youtube Sebagai Inovasi Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Kemampuan Speaking. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(4), 1595–1600. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i4.4044
Andika, W. D., Utami, F., Alrefi, A., Sumarni, S., Astika, R. T., Siregar, R., Sari, R. C., & Irianty, N. (2023). Video Prinsip Berhitung Awal Berbasis Kearifan Budaya Lokal Sumatera Selatan. 7(6), 7721–7731. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5675
Ardiansah, F. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Video Terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI pada Pelajaran PAI di SMA YPI Tunas Bangsa Palembang. Tarbawy : Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 56–70. https://doi.org/10.32923/tarbawy.v5i1.833
Asmanang, L. O., Herman, Tawakal, F., Indra, Puadji, F., Setianingsi, E., & Azhar EDQ7), H. (2018). Pengabdian Integritas : Jurnal Pengabdian. Pengabdian, 2(1), 1–11.
Asmara, A., Judijanto, L., Hita, I. P. A. D., & Saddhono, K. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi: Apakah Memiliki Pengaruh terhadap Peningkatan Kreativitas pada Anak Usia Dini? Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7253–7261. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5728
Dwi, Y., Wismaningrum, R., & Dwi, Y. (2019). DAMPAK TUTORIAL YOUTUBE PEER DALAM PEMBELAJARAN. 1, 72–80. https://doi.org/10.23917/varidika.v31vi2i.10221
Fitrah, A. (n.d.). Penerapan Media YouTube terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Telling the Time kelas VII. 106–113.
Gulo, M., Karyani Zega, I., Tri, N., Lase, W., Waruwu, L., Nias, U., Yos, J., Ujung, S., 118/E-S, N., Ulu, O., Gunungsitoli, K., Gunungsitoli, K., & Utara, S. (2023). Peran Interaksi Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Journal on Education, 06(01), 6079–6087.
Hadi, S. (2017). Prosiding TEP & PDs : Efektifitas Penggunaan Video Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Dan …, 97(1), 15. https://core.ac.uk/download/pdf/267023793.pdf
Hendar, Tanjung, R., Ajeng Arini, D., Syahid, A., & Rudiyana. (2022). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Guna Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Tahsinia, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.57171/jt.v3i1.305
Hia, M. (2021). Effect of Using Youtube on Students’ Motivation in Learning English Vocabulary. Dialectical Literature and Educational Journal, 6(2), 62–71. https://doi.org/10.51714/dlejpancasakti.v6i2.61.pp.62-71
Inovasi, J., Berbantuan, P., & Vol, T. (2021). No Title. 1(2), 118–126.
Jainiyah, J., Fahrudin, F., Ismiasih, I., & Ulfah, M. (2023). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1304–1309. https://doi.org/10.58344/jmi.v2i6.284
Kimia, P. (2022). Jurnal Pendidikan MIPA. 12, 298–305.
Kustini, T. (2019). Pendekatan Communicative Language Teaching Dalam Video Project Youtube Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 5(1), 12–18. https://doi.org/10.31949/educatio.v5i1.9
Lembong, J. M., Lumapow, H. R., Nicodemus, V., & Rotty, J. (2023). Implementasi Merdeka Belajar Sebagai Transformasi Kebijakan Pendidikan. 9(2), 765–777. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4620
Mata, P., Ppkn, P., Kelas, D. I., & Raya, S. P. (n.d.). Meningkatkan Partisipasi Belajar Peserta Didik Melalui Penggunaan Media Video Youtube ... , Sakman & Ara. 28–35.
Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2988
Nabilla, C. A. (2024). Peran YouTube sebagai media pembelajaran bahasa Inggris dalam meningkatkan minat belajar siswa. 2(3), 281–285.
Nursita, L. (2022). Volume : 8 Bulan : Februari Tahun : 2022 Volume : 8 Nomor : 1 Bulan : Februari Tahun : 2022. 2019, 1–8. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i1.556
Pemahaman, D. A. N., Di, S., & Smk, S. (2024). MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF MENINGKATKAN KETERLIBATAN. 2(4), 713–721.
Pembelajaran, T., Daring, T., & Model, D. (2023). Jurnal Pendidikan. 24(1), 1–12. https://doi.org/10.33830/jp.v24i1.3237.2023
Raniadi, D., Fadila, A., Umar, F., Negeri, I., Ampel, S., & Info, A. (2023). STRATEGI PENGEMBANGAN SKILL BERBAHASA INGGRIS. 17(2), 103–116. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i2.18259
Rizal, S. A., Sofia, N., Program, E. E., & Padang, U. N. (2022). Pengaruh Penggunaan Youtube Sebagai Media Pembelajaran dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Engagement Belajar Siswa di SMAN 8 Padang. 15(2), 164–175.
Sabrina, N. S., & Nurazizah, S. (2024). Penggunaan Youtube sebagai Sarana untuk Meningkatkan Pemahaman Bahasa Inggris. Karimah Tauhid, 3(1), 803–828. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v2i6.11262
Setyawan, A. E., & Komputer, P. P. (2022). VOX EDUKASI : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan KEEFEKTIFAN VIDEO PEMBELAJARAN INTERAKTIF DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SMK. 13(April), 140–148.
Setyorini, S. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Dan Metode Curah Pendapat Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 10(3), 356–362. https://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPPI/article/view/1686
Siswa, P. (2022). ISSN 2774-9193 (online). 2(1), 1–7.
Siswa, P., Negeri, S. D., & Mulia, T. (2022). Penerapan bimbingan belajar dan pentingnya bahasa inggris pada siswa sd negeri 12 tanjung mulia 1. 390–393.
Thasya, K., & Tangkin, W. P. (2023). Penggunaan Video Pembelajaran Sebagai Upaya Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa Kelas Vi Sd. Jurnal Dinamika Pendidikan, 16(1), 110–119. https://doi.org/10.51212/jdp.v16i1.173
Theresya, E., Tarigan, B., Rozi, F., Tamba, R., & Unita, I. F. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Menggunakan Aplikasi YouCut pada Pembelajaran Tematik Kelas IV SDN 050644. 8(20), 10031–10044.
Wahidar, T. I., Sandry, A. S. S. P., Nurzafitri, A. A. E., Anedin, G. A. R., Nurhafizah, K., Syatika, O., Purba, A. D. R., Budiansyah, F., Ahilia, V. A., Sari, F. D., & Dewita, S. (2023). Peran Media Digital Terhadap Semangat Belajar Siswa Smpn 1 Pelalawan. EJOIN : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(9), 1114–1128. https://doi.org/10.55681/ejoin.v1i9.1611
Wahyudin, M., & Paksi, H. P. (2022). Pengembangan Video Animasi Untuk Membantu Siswa Sd Memahami Materi “Keberagaman Anggota Keluarga Di Rumah.” 1860–1869. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/49270/40996
Yudha, J. R. P. A., & Sundari, S. (2021). Manfaat Media Pembelajaran YouTube terhadap Capaian Kompetensi Mahasiswa. Journal of Telenursing (JOTING), 3(2), 538–545. https://doi.org/10.31539/joting.v3i2.2561
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: