Efektifitas Bahan Ajar Tematik Terintegrasi Budaya Melayu Riau untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar

Marhamah Marhamah, Yulianto Yulianto, Elpri Darta Putra, Hariri Waldy

Abstract


Abstrak: The research aims to produce integrated thematic teaching materials of Riau Malay cultural for students of grade IV Elementary school in Pekanbaru City which is effective. The rise of teaching materials for elementary schools in Pekanbaru city but not supported by Malay Culture content so it is feared that it will cause the elementary school generation to not understand Malay culture. This research is classified as development research and uses the Borg & Gall model. The results showed that the student's response to teaching materials in the category was very good with a figure of 86.20%. So it can be concluded that teaching materials are said to be effective.

Abstract: Penelitian bertujuan untuk menghasilkan bahan ajar tematik terintegrasi nilai-nilai budaya melayu riau untuk siswa kelas IV sekolah dasar di Kota Pekanbaru yang efektif. Maraknya bahan ajar untuk sekolah dasar di Kota Pekanbaru namun tidak didukung dengan konten Budaya Melayu sehingga dikhawatirkan akan menyebabkan generasi sekolah dasar tidak memahami budaya melayu. Penelitian ini tergolong penelitian pengembangan dan menggunakan model Borg dan Gall. Hasil penelitian menunjukkan bahwa respon siswa terhadap bahan ajar pada kategori sangat baik dengan angka 86.20 %. Sehingga dapat disimpulkan bahwa bahan ajar dikatakan efektif.


Full Text:

PDF

References


Anitah, S., & Suryani, N. (2018). Inquiry-based Integrated Thematic Instruction On Character Education Of Primary School Students. 4.

Agustyaningrum, N., & Yesi, G. (2017). Praktikalitas dan Keefektifan Modul Geometri Analitik Ruang Berbasis Konstruktivisme. DIMENSI, 6(3), 412–420.

Balderston, G., & Rakotoarisoa, S. (2004). Developing a Bilingual Thematic Vocabulary Workbook. Randriamasitiana.

Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2003). Epdf.Pub_Educational-Research-an-Introduction-7Th-Edition.Pdf.

Gitnita, S., Zulhendri, K., & Gusnedi. (2018). Analisis Validitas, Praktikalitas dan Efektivitas Pengembangan Bahan Ajar Terintegrasi Konten Kecerdasan Spiritual pada Materi Fisika tentang Vektor dan Gerak Lurus. Pilar of Physics Education, 11(2), 153–160.

Mardhatillah, Eviyanti, E., & Pramuniati, I. (2018). Uji efektifitas bahan ajar bahasa inggris interaktif berbasis kearifan lokal dalam pembelajaran yang efektif dan bermakna. 744–751.

Mardiah, A., & Said, A. A. (2018). Efektivitas Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA Negeri Banda Aceh. Lantanida Journal, 6(1).

Marhamah, Ramadan, Z. H., & Putra, E. D. (2018). JAIPTEKIN | Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Nilai-Nilai Budaya Melayu Di Sekolah Dasar. Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia, JAIPTEKIN, 2(3), 29–33.

Ramdhani, S., & Yuliastri, N. A. (2018). Model Pembelajaran Tematik Integratif Untuk Membentuk Karakter Jujur Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pelita Paud, 2(2).

Segoro, B., Sapto, A., & Yuniastuti, Y. (2019). Buku Ajar Tematik Berbasis Muatan Lokal untuk Kelas IV Sekolah Dasar. … , Penelitian, Dan Pengembangan, 1–5. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/11827

Soetopo, S. (2015). Pembelajaran Seni Di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 2(1), 25–32.

Supriyono, Y., & Dewi, N. S. N. (2017). English Language Immersion Berbasis Kearifan Lokal Bagi Siswa Sekolah Dasar. Sarwahita, 14 (02), 140–144. https://doi.org/10.21009/sarwahita.142.08

Syamsuddin, A., Babo, R., Sulfasyah, & Rahman, S. (2021). Mathematics learning interest of students based on the difference in the implementation of model of thematic learning and character-integrated thematic learning. European Journal of Educational Research, 10 (2), 581–591. https://doi.org/10.12973/EU-JER.10.2.581

Tomlinson, B. (2011). Materials Development in Language Teaching. Cambridge University Press.

Tiarina, Y., Hermawati, S., Jufrizal, & Yenni, R. (2019). Praktikalitas Materi Ajar Basic English Grammar Berbasis Multimedia pada Tingkat Perguruan Tinggi. 19 (April), 61–71. https://doi.org/10.17509/bs


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: