FOSTERING ENVIRONMENTAL STEWARDSHIP: THE IMPLEMENTATION OF 3R (REDUCE, REUSE, RECYCLE) AT SDN 02 AMPELDENTO
Abstract
A caring attitude towards the environment is one of the factors that influence its quality. The environmental conditions at SDN 02 Ampeldento showed that it was not clean, a buildup of plastic waste was found in the school environment. There is a strategy to overcome this problem by cultivating environmental awareness by implementing 3R waste management. This research aims to determine the implementation of 3R waste management at SDN 02 Ampeldento and determine students' environmental care attitudes after implementing 3R waste management. This study uses a qualitative method. Data analysis uses the Miles and Huberman method which consists of three steps, namely (1) data reduction, (2) data presentation, (3) drawing conclusions/verification. The research results show that the implementation of 3R waste management goes through 2 stages, namely socialization by delivering 3R waste management material and implementation through carrying out activities by applying the principles of 3R waste management. The implementation of 3R waste management has succeeded in educating students to care more about the environment.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alimun Utama, A. (2023). Analisis Pengelolaan Sampah dengan Prinsip 3R (Reduce, Reuse, Recycle) (Studi Kasus Di Desa Mamak Kabupaten Sumbawa). Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan (JISIP), 7(1), 2598–9944. https://doi.org/10.58258/jisip.v7i1.4509/http
Arisona, R. D. (2018). Pengelolaan Sampah 3R (REDUCE, REUSE, RECYCLE) Pada Pembelajaran IPS Untuk Menumbuhkan Karakter Peduli Lingkungan. Jurnal Pendidikan Islam, Volume 3 nomor 1.
Azhar, S. B. (2023). Implementasi Program 3R Sebagai Upaya Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan Siswa SDN Joresan.
Baroroh E, R. F. (2022). Profil Sikap Peduli Lingkungan pada Siswa di SMA N 1 Batangan. Unnes Physics Education Journal.
Christover, D. Rusli. A. (2023). Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan Pada Usia Dini Melalui Sosialisasi Sampah dan Pengelolaan Sampah 3R (Reduce, Recycle dan Reuse) di SDN 022 Palaran Kalimantan Timur. Pengabdian Masyarakat Borneo, Volume 7, 18–24.
Ernawatiningsih, N. P. L., Tamba, I. M., Kresnayana, I. K. P. Y., & Putri, M. A. P. (2023). Penyuluhan Kesehatan Gigi dan Mulut serta Penerapan 3R (Reduce, Reuse, Recycle) di Sekolah Dasar Negeri 1 Sembung. Jurnal Abdimas Sangkabira, 3(2), 337–343. https://doi.org/10.29303/abdimassangkabira.v3i2.546
Fajar D.S, dkk. (2021). Gambaran Tingkat Pengetahuan Sikap dan Perilaku Masayarakat Terhadap Upaya Pencegahan Covid-19 di Desa Jenetallasa Kabupaten Gowa. Jurnal Farmasi Pelamonia, Vol.01 No.1,.
Febriyanti, R., Rahayu, N. V. A., Pitaloka, W. D., Yakob, A., & Samsuri, M. (2023). Edukasi Pemilahan Sampah sebagai Upaya Penanganan Masalah Sampah di SD Muhammadiyah Baitul Fallah Mojogedang. Buletin KKN Pendidikan, 5(1), 37–45. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v5i1.22456
Helmi, H., Nengsih, Y. K., & Suganda, V. A. (2018). Peningkatan kepedulian lingkungan melalui pembinaan penerapan sistem 3R (reduce, reuse, recycle). JPPM (Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat), 5(1), 1–8. https://doi.org/10.21831/jppm.v5i1.16861
Herlinawati, H., Marwa, M., & Zaputra, R. (2022). Sosialisasi Penerapan Prinsip 3R (Reduce, Reuse, Recycle) Sebagai Usaha Peduli Lingkungan. COMSEP: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 209–215.
Mahita, R. F. (2018). Upaya Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan Peserta Didik Pada Pembelajaran IPA Bervisi SETS.
Musfirah. (2018). Pengaruh Penyuluhan Terhadap Pengetahuan dan Intensi Perilaku Pengelolaan Sampah Konsep 3R Siswa Kelas X Sekolah Menengah Kejuruan, Yogyakarta, Indonesia. In Jurnal Publikasi Kesehatan Masyarakat Indonesia (Vol. 5, Issue 2).
Natalia Marpaung, D., Iriyanti, Y., & Prayoga, D. (2022). Analisis Faktor Penyebab Perilaku Buang Sampah Sembarangan Pada Masyarakat Desa Kluncing, Banyuwangi (Vol. 13). http://jurnal.fkm.untad.ac.id/index.php/preventif
Raharjo A.S, , Indarjo S. (2014). Hubungan Antara Pengetahuan, Sikap, dan Ketersediaan Fasilitas di Sekolah Dalam Penerapan PHBS Membuang Sampah Pada Tempatnya. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujph
Rahmadina, N., Syarifuddin, A., & Trisiah, A. (2024). Efektifitas Sosialisasi Program Reuse, Reduse, and Recycle di Lingkungan Kampus UIN Raden Fatah Palembang. Jurnal Lingkungan Kebumian Indonesia, 1(2), 1–11. https://doi.org/10.47134/kebumian.v1i2
Ramdan, A. Y., & Fauziah, P. Y. (2019). Peran orang tua dan guru dalam mengembangkan nilai-nilai karakter anak usia sekolah dasar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(2), 100. https://doi.org/10.25273/pe.v9i2.4501
Sari P.N. (2016). Analisis Pengelolaan Sampah Padat di Kecamatan Banuhampu Kabupaten Agam. Jurnal Kesehatan Masyarakat Andalas.
Zulfirman R. (2022). Implemetasi Metode Outdoor Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di MAN 1 Medan. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran, 3. http://dx.doi.org/10.30596%2Fjppp.v3i2.11758
DOI: https://doi.org/10.31764/geography.v12i2.25937
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
GEOGRAPHY : Jurnal Kajian Penelitian & Pengembangan Pendidikan
Email: [email protected] | p-ISSN 2339-2835 | e-ISSN 2614-5529
EDITORIAL OFFICE: