DEVELOPMENT OF E-GANER (ELECTRONIC GEOGRAPHY CORNER) ON DISASTER MITIGATION AND ADAPTATION MATERIALS
Abstract
Abstract: In modern education, digital technology is utilized to enhance learning activities and promote the development of the 4C skills: critical thinking and problem-solving, creativity, and innovation, communication, and collaboration. This research aims to develop and evaluate the feasibility of e-Ganer instructional materials, which concentrate on disaster mitigation and adaptation topics. The research methodology utilized in this study is research and development (R&D), following the A.D.D.I.E. model. Data collection is performed through non-test methods, specifically employing needs analysis and teaching material feasibility questionnaires. Data analysis is conducted using quantitative descriptive techniques. The e-Ganer product assessment yielded an average score of 94% from the material expert and 87.4% from the teaching material media expert. The product trial with teachers scored 83.3%, while the trial with students scored 85%. As a result, the e-Ganer teaching material is categorized as highly feasible and can be utilized in the educational process to support the achievement of learning objectives. Suggestions for further research include improving digital teaching materials in other subjects based on the need for teaching material development and evaluating the effect of using digital teaching materials on student learning outcomes to support the achievement of learning objectives.
Abstrak: Pada pendidikan kontemporer, teknologi digital dimanfaatkan untuk mendukung kegiatan pembelajaran dan mendorong pengembangan keterampilan 4C (berpikir kritis dan pemecahan masalah, kreativitas dan inovasi, komunikasi, dan kolaborasi). Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan dan mengkaji kelayakan bahan ajar e-Ganer yang difokuskan pada materi mitigasi dan adaptasi bencana. Metodologi penelitian yang dimanfaatkan ialah penelitian dan pengembangan (R&D) dengan menggunakan model A.D.D.I.E. Pengumpulan data dikerjakan melalui metode non-tes, dengan menggunakan analisis kebutuhan dan kuesioner kelayakan bahan ajar. Analisis data dikerjakan dengan menggunakan teknik deskriptif kuantitatif. Rata-rata hasil penilaian produk e-Ganer oleh ahli materi memperoleh skor 94%, oleh ahli media bahan ajar memperoleh skor 87,4%, uji coba produk kepada guru memperoleh skor 83,3%, dan uji coba produk kepada siswa memperoleh skor 85% sehingga bahan ajar e-Ganer termasuk dalam kategori sangat layak dan dapat dimanfaatkan dalam proses pendidikan untuk membantu mencapai tujuan pembelajaran. Saran untuk penelitian selanjutnya adalah penyempurnaan bahan ajar digital untuk mata pelajaran lain berdasarkan kebutuhan pengembangan bahan ajar serta evaluasi pengaruh penggunaan bahan ajar digital terhadap hasil belajar siswa untuk mendukung ketercapaian tujuan pembelajaran.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abulibdeh, A., Zaidan, E., & Abulibdeh, R. (2024). Navigating the confluence of artificial intelligence and education for sustainable development in the era of industry 4.0: Challenges, opportunities, and ethical dimensions. Journal of Cleaner Production, 437, 140527. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.140527
Aldresti, F., & Haryati, S. (2023). Web-Based 21st-Century Skills-Oriented E-Module for Chemistry Teacher Candidates. Jurnal Edutech Undiksha, 11(1), 64–72. https://doi.org/10.23887/jeu.v11i1.54371
Alperi, M. (2020). Peran Bahan Ajar Digital Sigil Dalam Mempersiapkan Kemandirian Belajar Peserta Didik. Jurnal Teknodik, 23(2), 99–110. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i1.479
Amalia, I., Artharina, F. P., & Kiswoyo, K. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Cerita Bergambar Dengan Mengintegrasikan Profil Pelajar Pancasila Kelas I SDN Batursari 5 Mranggen Demak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), 2589–2595. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i5.7005
Amarta, A. R. N. (2022). Pengembangan E-Ganer (Electronic Geography Corner) Berbasis Google Sites sebagai Media Pembelajaran Geografi dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Materi Flora dan Fauna di Indonesia dan Dunia Kelas XI MAN 1 Mojokerto Tahun Pelajaran 2021/2022.
Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2021). Studi literatur: Peran inovasi pendidikan pada pembelajaran berbasis teknologi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173–184. https://doi.org/10.21831/jitp.v8i2.43560
Anggraeni, W., Sulasteri, S., Sriyanti, A., & Yuliany, N. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Gamifikasi pada Materi Limit Fungsi dan Turunan Kelas XI SMAN 13 Gowa. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(4), 1129–1140. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i4.10604
Basiran, & Ningsih, T. (2023). Kreativitas Guru dalam Mengembangkan Media Pembelajaran IPS. Jurnal Kependidikan, 11(2), 226–239. https://doi.org/10.24090/jk.v11i2.8679
Budiono, N. A., & Hatip, M. (2023). Asesmen Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Axioma : Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 8(1), 109–123. https://doi.org/10.56013/axi.v8i1.2044
Dwitiyanti, N., Kumala, S. A., & Widiyatun, F. (2020). Using the ADDIE model in development of physics unit convertion application based on Android as learning media. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 10(2), 125–132. https://doi.org/10.30998/formatif.v10i2.5933
Elvarita, A., Iriani, T., & Handoyo, S. S. (2020). The development of teaching materials for electronic module of soil mechanics in bachelor degree of building engineering education program, State University of Jakarta. Jurnal Pensil: Pendidikan Teknik Sipil, 9(1), 1–7.
Ernawati, Marsithah, I., & Jannah, M. (2024). Pengembangan Modul Project IPAS berbasis Lingkungan dalam Kurikulum Merdeka pada Fase E. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP. https://doi.org/10.30596/jppp.v5i1.16968
Febrianto, A. D., Purwanto, P., & Irawan, L. Y. (2021). Pengaruh penggunaan media Webgis Inarisk terhadap kemampuan berpikir spasial siswa pada materi mitigasi dan adaptasi bencana. Jurnal Pendidikan Geografi, 26(2), 73–84. https://doi.org/10.17977/um017v26i22021p073
Hidayatullah, Z., Wilujeng, I., Nurhasanah, N., Gusemanto, T. G., & Makhrus, Muh. (2021). Synthesis of the 21st Century Skills (4C) Based Physics Education Research In Indonesia. JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), 6(1), 88. https://doi.org/10.26737/jipf.v6i1.1889
Imrotin, I., Famsah, S., & Wahyuni, S. (2022). Perencanaan Bahan Ajar Teks Anekdot dengan Pendekatan Keterampilan Abad 21 pada Kelas X Sekolah Menengah Kejuruan. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(4), 821–834. https://doi.org/10.30872/diglosia.v5i4.484
Kusumadewi, R. F., Naolaka, A., & Yasin, M. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Komik Digital Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 10(1), 85–101. https://doi.org/10.21580/phen.2020.10.1.6339
Lukum, A., Abdjul, T., & Hermanto, I. M. (2022). The Validity of the Vibrations, Waves, and Sounds - Related Guided Inquiry Learning Material Assisted by Google Sites. SEJ (Science Education Journal), 6(2), 99–109. https://doi.org/10.21070/sej.v6i2.1629
Maryana, D., Mujahidawati, M., & Simatupang, G. (2024). Pengembangan Media Web Google sites Terintegrasi Tiktok Menggunakan Creative Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. JURNAL PENDIDIKAN MIPA, 14(1), 253–263. https://doi.org/10.37630/jpm.v14i1.1511
Maysyaroh, U., Kristanto, Y. D., & Partini, P. (2022). Upaya meningkatkan kemandirian belajar siswa melalui pembelajaran kooperatif tipe group investigation (GI). JIPMat, 7(2), 70–82.
Muzaki, A. N., & Mutia, T. (2023). BUSPERAK: Menilik Kebaharuan Kurikulum Merdeka Melalui Pengembangan Bahan Ajar. JAMBURA GEO EDUCATION JOURNAL, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.34312/jgej.v4i1.18288
Nafidah, R., & Suratman, B. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Digital Interaktif Berbantuan Adobe Flash Pada Mata Pelajaran Korespondensi Kelas X OTKP di SMK YPM 3 Taman. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(1), 39–50. https://doi.org/10.26740/jpap.v9n1.p39-50
Nurlatifah, & Suprihatiningrum, J. (2023). Pengembangan Google Sites Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Asam Basa sebagai Media Belajar Mandiri Siswa SMA/MA Kelas XI. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 11(1), 67–83. https://doi.org/10.24815/jpsi.v11i1.27391
Park, K., Farb, A., & George, B. (2023). Effectiveness of visual communication and collaboration tools for online GIS teaching: using Padlet and Conceptboard. Journal of Geography in Higher Education, 47(3), 399–410. https://doi.org/10.1080/03098265.2022.2065669
Primandhika, R. B., & Syihabuddin, S. (2021). Efektivitas Bahan Ajar Sastra Berbasis Aplikasi Wiki-Terstruktur Untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru. Semantik, 10(2), 147. https://doi.org/10.22460/semantik.v10i2.p147-154
Purnama, F. B., & Ardiansyah, A. S. (2023). Buku Ajar Matematika Berorientasi STEM Context Terintegrasi Challenge Based Learning Berbantuan Google Site Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 9, 309–320.
Putra, A., & Syarifuddin, H. (2019). Analisis Kebutuhan Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Penemuan Terbimbing Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 6(1), 39. https://doi.org/10.25273/jems.v6i1.5327
Putra, M. L. D., & Nurafni, N. (2021). Bahan Ajar Media Aplikasi BAM” Math Genius” Berbasis Android Pada Materi Bangun Datar. MIMBAR PGSD Undiksha, 9(2), 358. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i2.36511
Qibtiyah, S. M., Solikah, U., Fauzi, A., & Rahardjanto, A. (2023). Application of Game-Assisted Problem-Based Learning to Improve Critical Thinking Skills and Learning Motivation of Students. JURNAL EKSAKTA PENDIDIKAN (JEP), 7(1), 126–134. https://doi.org/10.24036/jep/vol7-iss1/741
Rachma, A., Tuti Iriani, & Handoyo, S. S. (2023). Penerapan Model ADDIE Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Simulasi Mengajar Keterampilan Memberikan Reinforcement. Jurnal Pendidikan West Science, 1(08), 506–516. https://doi.org/10.58812/jpdws.v1i08.554
Rusydiyah, E. F., Purwati, E., & Prabowo, A. (2020). How to use digital literacy as a learning resource for teacher candidates in Indonesia. Cakrawala Pendidikan, 39(2), 305–318.
Sari, I. P., Novitasari, A. T., & Miftah, Z. (2020). Efektivitas Pelatihan Membuat Media Pembelajaran Interaktif Dengan Macro Powerpoint Bagi Guru. Research and Development Journal of Education, 6(2), 31. https://doi.org/10.30998/rdje.v6i2.6107
Setiawan, W., Hakim, L. F. N., & Filiestianto, G. (2021). Pengembangan bahan ajar trigonometri berbasis animasi pada masa pandemi Covid-19. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(2), 435–444. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i2.435-444
Sholichah, Z., Suharto, Y., Sahrina, A., & Soelistijo, D. (2023). Pengembangan media powerpoint interaktif materi mitigasi dan adaptasi bencana alam untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 3(10), 1160–1172. https://doi.org/10.17977/um063v3i10p1160-1172
Sukma, K. I., & Handayani, T. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Interaktif Berbasis Wordwall Quiz Terhadap Hasil Belajar Ipa di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1020–1028. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.2767
Susanti, E., Septiana, S., Meilinda, S., & Rosa, I. M. (2023). Effectiveness of Using Google Sites-Based E-Modules to Optimize Critical Thinking Skills: Student Perceptions Analysis. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(12), 10555–10561. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i12.5887
Susilo, A. A., & Sofiarini, A. (2020). Peran Guru Sejarah dalam Pemanfaatan Inovasi Media Pembelajaran. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4(2), 79–93.
Tanjung, A. (2015). Urgensi Pengembangan Bahan Ajar Geografi Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Geografi, 20(1), 3. https://doi.org/10.17977/um017v20i12015p024
Thalib, A., Winarti, P., & Sani, N. K. (2020). Pengembangan Modul Praktikum SERLI (Discovery Learning) Untuk Pembelajaran Sains di Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 53–64. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.10817
Utami, W. S. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Geografi SMA Berbasis The Total Learning Experience Model. JURNAL GEOGRAFI Geografi Dan Pengajarannya, 17(1), 19. https://doi.org/10.26740/jggp.v17n1.p19-36
Vista, E. R. B., Chasanatun, F., & Kustini, K. (2023). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV Melalui Media Game Online Wordwall Pada Mata Pelajaran PPKN. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 7(2), 271–279. https://doi.org/10.36379/autentik.v7i2.357
Wahyudi, A. (2022). Pentingnya Pengembangan Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Ips. JESS: Jurnal Education Social Science, 2(1), 51–61. https://doi.org/10.21274
Wardani, W. P., & Suniasih, N. W. (2022). E-LKPD Interaktif Berbasis Kearifan Lokal pada Materi Aksara Bali Kelas V Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 27(1), 173–182. https://doi.org/10.23887/mi.v27i1.44586
Widarto, M. N., Soelistijo, D., & Insani, N. (2023). Pengembangan media pembelajaran komik digital Geografi pada materi persebaran flora dan fauna di Indonesia. Jurnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial (JIHI3S), 2(12), 1214–1223. https://doi.org/10.17977/um063v2i12p1214-1223
Widodo, I., & Mukminan, M. (2018). Pengembangan e-learning mata pelajaran geografi untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik kelas X SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(1), 12–25. https://doi.org/10.21831/jitp.v5i1.12534
Wowor, E. C., Tumewu, W. A., & Mokalu, Y. B. (2022). Implementasi Repetitive Method Melalui Kegiatan Refleksi Dalam Pembelajaran. SOSCIED, 5(2), 272–279. https://doi.org/10.32531/jsoscied.v5i2.545
Wulandari, Y. (2017). Kelayakan Aspek Materi Dan Media Dalam Pengembangan Buku Ajar Sastra Lama. Gramatika STKIP PGRI Sumatera Barat, 3(2), 162–172. https://doi.org/10.22202/jg.2017.v3i2.2049
Yuliatun, T., Uskenat, K., & Jua, S. K. (2023). Pengembangan Tes IPA Dua Tingkat Berbasis Permainan Jumanji Untuk Mengukur Pemahaman Konsep. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 13(1), 39–47. https://doi.org/10.24246/j.js.2023.v13.i1.p39-47
DOI: https://doi.org/10.31764/geography.v12i2.26170
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
GEOGRAPHY : Jurnal Kajian Penelitian & Pengembangan Pendidikan
Email: [email protected] | p-ISSN 2339-2835 | e-ISSN 2614-5529
EDITORIAL OFFICE: