INQUIRY UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS SISWA PADA MUATAN PELAJARAN IPS KELAS IV MADRASAH IBTIDAIYAH NW DASAN AGUNG

Taufik Amalia

Abstract


This study aims to increase student creativity through the Inquiry Learning Model in social studies class IV content at MI NW Dasan Agung. The type of research used was classroom action research (CAR), which was conducted in 2 cycles, each cycle consisting of 2 meetings and going through several stages such as: planning stage, acting stage, observation stage and reflection (reflecting). while data collection techniques use Observation Sheets, Questionnaires, and Documentation. The results of this study indicate that the use of the Inquiry Learning Model can increase student creativity. This can be seen from the results of the questionnaire data obtained by students, the creativity of students using the Inquiry Learning Model has increased from cycle I to cycle II, in cycle I the percentage obtained reached 47.26%, while after making improvements in cycle II, then the percentage obtained was 89.9% in the very good category. So that it is clear that the application of the Inquiry Learning Model in social studies content can increase the creativity of class IV MI NW Dasan Agung Mataram City.

Keywords


Model Inquiry Pembelajaran IPS Kreativitas siswa

Full Text:

PDF

References


Andriani, T. (2019). Peran Kepala Sekolah Perempuan Dalam Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Muhammadiyah 01 Pekanbaru. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 5(1), 15. https://doi.org/10.24014/potensia.v5i1.6021

Bujuri, D. A. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 9(1), 37. https://doi.org/10.21927/literasi.2018.9(1).37-50

Chi, M. T. H., & Wylie, R. (2014). The ICAP Framework: Linking Cognitive Engagement to Active Learning Outcomes. Educational Psychologist, 49(4), 219–243. https://doi.org/10.1080/00461520.2014.965823

Erwinsyah, A. (2017). Manajemen Kelas dalam Meningkatkan Efektifitas Proses Belajar Mengajar. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 87–105. Retrieved from https://www.journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/tjmpi/article/view/392

Gunardi. (2020). Inquiry Based Learning dapat Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pelajaran Matematika. SHEs: Conference Series 3, 4(1), 2288–2294.

Helmi, J. (2016). Penerapan Konsep Silberman dalam Metode Ceramah pada Pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Al-Ishlah, 8(2), 221–245. Retrieved from https://journal.staihubbulwathan.id/index.php/alishlah/article/view/20/15

Hikmah, N. (2015). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran dan Konsep Diri terhadap Kemampuan Berpikir Kretif Mahasiswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(3). https://doi.org/10.30998/formatif.v3i3.129

Ismuhartik. (2021). Upaya Peningkatan Motivasi dan hasil Belajar Fisika melalui Penggunaan Metode Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division. Jurnal Pembelajaran Dan Riset Pendidikan, I(2), 447–462.

Karlina, E., & Rasam, F. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Team Teaching Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Mata Kuliah Matematika Ekonomi Di Unindra. Research and Development Journal of Education, 6(2), 65. https://doi.org/10.30998/rdje.v6i2.6258

Niswatun Hasanah, S. (2020). Pengembangan Kreativitas Dan Konsep Diri Anak Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 03(2), 207–213.

Nurhadi, M., W, S. S., & Utaminingsih, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Operasi Hitung Bilangan Cacah Di Kelas Vi Sekolah Dasar. VIVABIO: Jurnal Pengabdian Multidisiplin, 2(1), 44. https://doi.org/10.35799/vivabio.2.1.2020.28804

Oktapiani, A., Ma’shum, S., & BK, M. T. (2021). Peran Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam Di Madrasah Tsanawiyah Swasta At-Taubah Karawang. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 1056–1061. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i2.4670

Rahmayanti, V. (2016). Pengaruh Minat Belajar Siswa dan Persepsi atas Upaya Guru dalam Memotivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMP di Depok. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2). https://doi.org/10.30998/sap.v1i2.1027

Ratna, R. D., Ratnasari, J., & Ramdhan, B. (2019). Pengaruh Field Trip Berbasis Scienctific Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMA. Utile: Jurnal Kependidikan, 86–97. Retrieved from https://www.jurnal.ummi.ac.id/index.php/JUT/article/view/444

Reski, N. (2021). Tingkat Minat Belajar Siswa Kelas IX SMPN 11 Kota Sungai Penuh. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(11), 2485–2490.

Rimbarizk, R., & Heryanto Susilo, M. P. (2017). Penerapan Pembelajaran Daring Kombinasi dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Paket C Vokasi di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat ( PKBM ) Pioneer Karanganyar. E-Journal UNESA, (0–216), 2.

Saminanto. (2012). Ayo Praktik PTK. Semarang: Rasail.

Sarfa Wassahua. (2016). Jurnal matematika dan pembelajarannya 2016. Jurnal Matematika Dan Pembelajarannya, 2(1), 84–104.

Setyawati, S. P. (2022). Model Treffinger Dengan Flipped-Classroom : Inovasi Layanan Bimbingan dan Konseling Pasca Pandemi Untuk Menguatkan Kreativitas. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 5, 934–948.

Sobry Sutikno. (2019). Metode & Model-Model Pembelajaran. Lombok: Holistica Perpustakaan Nasional.

Sumanto. (2014). Psikologi Perkembangan Fungsi & Teori. Yogyakarta: Caps “Centre Of Academic Publising Service.”

Susilo, A. A. (2020). Peran Guru Sejarah dalam Pemanfaatan Inovasi Media Pembelajaran. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4(2), 79. https://doi.org/10.32585/jkp.v4i2.649

Tanu, I. K. (2019). Penggunaan Metode Mengajar Di Paud Dalam Rangka Menumbuhkan Minat Belajar Anak. Pratama Widya : Jurnal Pendidikan Anak Usia DinI, 3(2). https://doi.org/10.25078/pw.v3i2.733

Tasika, Y., & Giyarsi. (2022). The Effectiveness of the Discussion Method to Increase Students’ Understanding and Activeness in Islamic Religious Education Subjects. Nusantara Education, 1(1), 81–93. Retrieved from https://juna.nusantarajournal.com/index.php/nula/article/view/27

Wati, D. N. S., & Indriyanti, A. D. (2021). Pengukuran penerimaan teknologi dan pengaruh kualitas e-learning terhadap efektifitas pembelajaran pada perguruan tinggi menggunakan metode TAM dan Webqual. Journal of Emerging Information Systems and Business Intelligence (JEISBI), 02(3), 1–7. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/JEISBI/article/view/40993

Wati, F. Y. L. (2015). Seminar nasional pendidikan. Manajemen Konflik Dalam Organisasi, 1(0711), 568–575.

Yarmi, G. (2017). Meningkatkan Kemampuan Menulis Kreatif Siswa Melalui Pendekatan Whole Language Dengan Teknik Menulis Jurnal. Perspektif Ilmu Pendidikan, 28(1), 8. https://doi.org/10.21009/PIP.281.2




DOI: https://doi.org/10.31764/ibtidaiy.v8i2.20040

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Ibtidaiy Stats

IBTIDA'IY: Teacher Education Madrasah Ibtidaiyah | p-ISSN: 2502-504X dan e-ISSN 2615-1332.

Email: ibtidaiy@ummat.ac.id| Contact: 082333380383

CURRENT INDEXING

     

         

EDITORIAL OFFICE