APRESIASI TARI DAERAH SEBAGAI MEDIA PENDIDIKAN KARAKTER MAHASISWA PGMI UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MATARAM

Niswatun Hasanah, Yuliananingsih Yuliananingsih

Abstract


Arts education is using art as a medium for character education for humans. However, there are still many who think that art is only for fun with no clear benefits. The use of art in higher education has not gone well considering the assumption that art, especially dance, is only related to movement skills. Unfortunately, it is assumed that women are better at dancing than men and that women are more "flexible" in dancing. Men who can dance are considered strange and dance is considered unable to improve cognitive or affective abilities. Actually, dance can be used as an educational character for students. The values contained in a dance can be used as an educational medium. Movement skills in arts education are not the main focus. Students do not need to be flexible in dancing, but the most important thing is the values in dance that can be conveyed to shape the student's character. In this article, the inaq tegining amaq teganang dance is used to appreciate traditional dance and as a medium for character education for students.

Keywords


pendidikan karakter mahasiswa PGMI UMMAT

Full Text:

PDF

References


Aqodiah, A., Hasanah, N., & Humaira. (2023). The Role of Scout Extracurriculars in Shaping The Character of Social Care. MUDARRISA: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 15(2), 158–195. https://doi.org/10.18326/mudarrisa.v15i2.404

Arisyanto, P., Sundari, R. S., & Untari, M. F. A. (2018). Pembelajaran Ekstrakurikuler Tari Untuk Penanaman Karakter Bagi Siswa SD Negeri Gayamsari 02 Semarang. Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni, 3(1). https://doi.org/10.30870/jpks.v3i1.4062

Arisyanto, P., Untari, M. F. A., & Sundari, R. S. (2019). Penerapan Strategi Practice Rehearsal Pairs Pada Mata Kuliah Seni Tari Dan Drama Di Upgris. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(1), 1–9. https://doi.org/10.24176/re.v10i1.2629

Ayu, R., Afianti, N., Susilo, S. V., Yuliati, Y., & Majalengka, U. (2019). Pemanfaatan Media Videoscribe Dalam Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan “ Literasi Pendidikan Karakter Berwawasan Kearifan Lokal Pada Era Revolusi Industri 4.0,” 404–411.

Cahyo, S. D., Wakhyudin, H., & Sundari, R. S. (2022). Analisis Fungsi Ekstrakurikuler Seni Tari Di Sekolah Dasar Negeri Pandeanlamper 01 Semarang. Wawasan Pendidikan, 2(2), 640–650. https://doi.org/10.26877/wp.v2i2.10138

Destrinelli. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Seni Tari Untuk Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Analisis Terhadap Kemampuan Praktek Menari Mahasiswa Pgsd Fkip Universitas Jambi). Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 17(1), 116–125.

gregorius Pito Wahyu Prakoso, A. H. (2016). 9498-23043-1-Sm. 12, 78–85.

Hasanah, N. (2021). The Role of Madrasah Ibtidaiyah in Building Student Characters in The Era Of The 4.0 Industrial Revolution. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 310–319. https://doi.org/10.31538/nzh.v4i2.1304

Hermansyah, D., Hasanah, N., Khairunnisa, K., Malini, H., Apriani, D. A., & Aisah, A. (2024). Strategi Perlindungan Dan Pemeliharaan Tari Tradisional Dalam Era Digital. Gesture: Jurnal Seni Tari, 13(1), 72. https://doi.org/10.24114/gjst.v13i1.56421

Iriani, Z. (2012). Peningkatan Mutu Pembelajaran Seni Tari di Sekolah Dasar. Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, Dan Seni, 9(2). https://doi.org/10.24036/komposisi.v9i2.98

Mariati, P. (2020). Penerapan Metode Simulasi Pada Matakuliah Pendidikan Seni Tari Untuk Anak Usia Dini Guna Meningkatkan Ketrampilan GerakMahasiswa Pg Paud Unusa. Pedagogi, 6, 67–75.

Mustafa, P. S. (2022). Peran Pendidikan Jasmani untuk Mewujudkan Tujuan Pendidikan Nasional. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(9), 68–80. https://doi.org/10.5281/zenodo.6629984

Nusir, L., & Malini, R. (2020). Kajian Pembelajaran Gerak Dan Lagu Dalam Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini. Mau’izhah, 10(2), 47. https://doi.org/10.55936/mauizhah.v10i2.35

Pahan, B. P., & Prasetya, A. (2023). Pembinaan Tari dan Musik Tradisional Kalimantan Tengah sebagai Pendidikan Karakter pada Siswa SMKN 1 Kuala Kapuas. Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH), 5(1), 110–121. https://doi.org/10.37364/jireh.v5i1.123

Pradita, A., Syai, A., & Hartati, T. (2016). Penyajian Tari Kreasi Turun Ku Aih Aunen pada Sanggar Kerenem Pirak Kabupaten Gayo Lues. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan …, 1, 192–200. http://www.jim.unsyiah.ac.id/sendratasik/article/view/5290%0Ahttp://www.jim.unsyiah.ac.id/sendratasik/article/download/5290/2202

Putri, D. I. (2019). Penguatan Program Pendidikan Karakter (PPK) Melalui Kegiatan Ekstrakulikuler Seni Tari Di SD. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(1), 125. https://doi.org/10.23969/jp.v4i1.1301

Rizanti, E., Indriyanto, R., Sendratasik, J., Bahasa, F., & Semarang, U. N. (2016). Kajian Nilai Estetis Tari Rengga Manis Di Kabupaten Pekalongan. Jurnal Seni Tari, 5(1), 1–11. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jst/article/view/9637

Rodliyah, S., Sundari, R. S., & Arisyanto, P. (2020). Analisis Kegiatan Belajar Seni Tari Anak-Anak Desa Sendangagung Pada Masa Pandemi Covid- 19. MAJALAH LONTAR, 32(2), 26–35. https://doi.org/10.26877/ltr.v32i2.7169

Rosala, D. (2016). Pembelajaran Seni Budaya Berbasis Kearifan Lokal dalam Upaya Membangun Pendidikan Karakter Siswa di Sekolah Dasar. Ritme, 2(1), 1–26.

Satrianingsih, A. R. O. (2021). Pengaruh media pembelajaran interaktif tari Melinting terhadap hasil pendidikan karakter dan hasil belajar seni tari. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(1). https://doi.org/10.21831/jitp.v8i1.17393

Sutini, A. (2018). Pembelajaran Tari Bagi Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2). https://doi.org/10.17509/cd.v3i2.10333

Syafruddin, M. A., Jahrir, A. S., Yusuf, A., Ikadarny, & Yusuf, A. (2022). Peran Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Dalam Pembentukan Karakter Bangsa. Jurnal Ilmiah STOK Bina Guna Medan, 10(2), 73–83.

Utami, M., Dewi, T., Universitas, P., Yogyakarta, N., & Lombok, T. G. (2020). Estetika tari gandrung lombok suku sasak. Tamumatra Jurnal Seni Pertunjukan, 3(1), 11–21. https://doi.org/10.29408/tmmt.v3i1.2867

Utpalasari, R. L., Hajj, S. B. Al, Marsella, S., & Damaiati, R. (2024). Jurnal Pengabdian Harapan Bangsa Pengabdian Masyarakat Melalui Kesenian Tari Modern ( Tari Maumere ) Jurnal Pengabdian Harapan Bangsa. 2(1), 170–175. https://doi.org/10.56854/jphb.v2i1.141

Vinlandari Wahyudi, A. (2020). Olah tubuh dan olah rasa dalam pembelajaran seni tari terhadap pengembangan karakter. Jpks, 5(2), 96–110.

Yulisetyowati, A. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif Sebagai Pendorong Kreativitas Anak Di Sanggar Tari Nitaswadiri Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Sendratasik, 12(1), 151–165.




DOI: https://doi.org/10.31764/ibtidaiy.v9i1.22981

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Ibtidaiy Stats

IBTIDA'IY: Teacher Education Madrasah Ibtidaiyah | p-ISSN: 2502-504X dan e-ISSN 2615-1332.

Email: ibtidaiy@ummat.ac.id| Contact: 082333380383

CURRENT INDEXING

     

         

EDITORIAL OFFICE