The Dynamics of Interaction in Collaborative Learning: Supporting Intellectual Growth

Syafaatul Uzma, Hisyam Baralat Hussein, Jamil Abbas Haider, Syaharuddin Syaharuddin

Abstract


Abstract: This study aims to investigate the dynamics of interaction in the context of collaborative learning and how such interaction supports the intellectual growth of participants. The method employed in this research is Systematic Literature Review (SLR), which integrates a systematic approach to filtering and analyzing relevant scholarly literature. Through SLR analysis, this study explores various aspects of interaction in collaborative learning, including the types of interaction among participants, their influence on intellectual growth, and the factors affecting the dynamics of such interaction. The findings of this research will provide a comprehensive understanding of how collaboration in learning can optimize participants' intellectual growth. The results of this study are expected to contribute to the development of more effective and sustainable collaborative learning practices. The practical implications of this research can assist educators and learning practitioners in designing learning strategies that promote productive interaction and support the intellectual growth of participants.

Keywords


Collaborative Learning; Interaction dynamics; Intellectual Growth

Full Text:

DOWNLOAD [PDF]

References


Adisaka, K., Margunayasa, I. G., & Gunartha, I. W. (2022). Pengaruh Metode Pembelajaran Kolaboratif Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 141–152. https://doi.org/10.38048/jipcb.v9i1.670

andri budianto, amirudin, ikbal amar muzaki. (2020). Peranan Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Emosional Dan Intelektual Siswa Di Sekolah Menengah Pertama (Smp) Islam Kabupaten Karaang. Wahana Karya Ilmiah Pascasarjana S2, 4(1), 488.

Astuti, R. (2018). Skrining Tingkat Adiksi Pornografi Pornography Addiction Level Screening on Junior and Senior High School Student 2017. Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan, 11(2), 83–98.

Aulia, H., Nurhalimah, A., Mandailina, V., Mahsup, Syaharuddin, Abdillah, & Zaenudin. (2023). Efektifitas Metode Pembelajaran Kolaboratif dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Seminar Nasional Paedagoria, 3(2017), 1–7.

Auniyah, F., Herlambang, A. D., & Wijoyo, S. H. (2020). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritis dan Berpikir Logis Siswa Terhadap Kemampuan Belajar Secara Kolaboratif Pada Jurusan Teknik Komputer dan Jaringan di SMK Negeri 2 Malang. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer E-ISSN, 2548(7), 964X.

Dewi, N. W. I. S., Suarsana, I. M., & Suryawan, I. P. P. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kolaboratif Berbantuan Masalah Autentik Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Matematika, Sains, Dan Pembelajarannya, 12(1), 26–29.

Dzulfikar, A. (2021). Pengaruh Kecemasan Statistika ( the Influence of Statistics Anxiety on Reasoning. 04(02), 1–10.

Halimah, R. N., Usada, & Lestari, L. (2014). Upaya Meningkatkan Pemahamn Konsep Sifat- Sifat Bangun Ruang Melalui Pendekatan Realistic Mathematic Education (RME). 2(1).

Harahap, R. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Kolaboratif Tipe Buzz Group Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Kelas Xi Di Man 1 Takengon. Jurnal As-Salam, 1(3), 30–40.

Ismail, S., & Bakari, M. (2019). Meningkatkan Penguasaan Siswa Kelas IX pada Fungsi Kuadrat dan Grafiknya Menggunakan Teknik Inkuiri. Jambura Journal of Mathematics, 1(1).

Izzati, N. (2017). Meningkatkan Kemampuan Analisis Matematis Mahasiswa Pada Mata Kuliah Kajian Pembelajaran Matematika Modern Melalui Pembelajaran Kolaboratif Murder. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 15. https://doi.org/10.18592/jpm.v3i1.1179

Jeheman, A. A., Gunur, B., & Jelatu, S. (2019). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 191–202. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i2.454

Karimah, I., Suhendri, H., & Werdiningsih, C. E. (2019). Peranan Metode Pembelajaran Collaborative Learning Terhadap Pemecahan Masalah Matematika. 4, 155–162.

Kurniawan, S. T. (2022). Peningkatan Prestasi Belajar Bahasa Inggris Materi Narrative Text Dengan Model Pembelajaran Kolaboratif Pada Siswa Kelas Ixa Di Smpn 2 Tegalsiwalan Kabupaten Probolinggo Tahun. Joutnal of Research in Foreign Language Teaching, 3(1), 1–22.

Majid, Z. A., Hakim, M. I., & Zaini, M. (2022). Pendidikan Sistem Asrama Pondok Pesantren Dalam Meningkatkan Daya Intelektual Siswa Kelas Xii. Nahdlatain: Jurnal Kependidikan Dan Pemikiran Islam, 1(3), 286.

Majid, Z. A., Hakim, M. I., Zaini, M., Tetap, D., Studi, P., & Agama, P. (2022). e-ISSN 2829-4564. 1(3), 433–448.

Mauladaniyati, R. (2015). Pembelajaran Kolaboratif Melalui Strategi Writing From A Prompt dan Writing in Performance Task dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Matematis Siswa SMP. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 18–27.

Muchtar, H. N., M Ramli, A., Ayu, M. R., Permata, R. R., Dewi, S., Sukarsa, D. E., Sudjana, U. S., Sudaryat, S., Amirulloh, M., Mayana, R. F., Suryamah, A., Rafianti, L., & Safiranita, T. (2021). Stimulasi Urgensi Perlindungan Kekayaan Intelektual Karya Kreatif Dan Inovatif Karya Siswa Sma Negeri 8 Bandung Dalam Mendukung Ekonomi Digital. Kumawula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 66. https://doi.org/10.24198/kumawula.v4i1.31094

Muliana, Y., Abdillah, A., Mahsup, M., Syaharuddin, S., Ahmodu, A.-L. O., & Iddrisu, M. M. (2023). Analysis of Students’ Errors in Solving HOTS Problems on Algebraic Materials Based on the Complexity Level of the Problem Based on Bloom’s Theory. Euler : Jurnal Ilmiah Matematika, Sains Dan Teknologi, 11(2), 306–317. https://doi.org/10.37905/euler.v11i2.23053

Pakaya, I. I., & Ibrahim, D. (2019). Pembelajaran Kolaboratif pada Sekolah Dasar. Pedagogika, 10(1), 15–26.

Parnawi, A., & Alfisyahrin, R. (2023). Penerapan Strategi Pembelajaran Inkuiri Dalam Meningkatkan Intelektual Siswa Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Berajah Journal, 3(1), 191–200. https://doi.org/10.47353/bj.v3i1.204

Pramesti, A. R., Atmaja, H. E., Ekonomi, F., & Tidar, U. (2021). ISSN ( Print ): 2442-885X ISSN ( online ): 2656-6028 Buletin Bisnis & Manajemen Penyusunan Analisis …… ( Ardhia dan Hanung ) ISSN ( Print ): 2442-885X ISSN ( online ): 2656-6028 Buletin Bisnis & Manajemen Penyusunan Analisis …… ( Ardhia dan Hanung ). 07(01), 25–32.

Pulsation, H., & Technology, F. (2015). 液压脉动滤波技术研究陈耿彪 1 , 贺尚红 2 2. 4(12), 10–14. https://doi.org/10.3969/j.issn.1008-0813.2015.03.002

Ratu Perwira Negara, H., Riska Ayu Kurniawati, K., Mandailina, V., & Heniati Santosa, F. (2019). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Pemanfaatan Media Belajar Berbasis Android Menggunakan Mit App Inventor. 2(2).

Rosnaini. (2023). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam Dengan Menerapkan Model Pengajaran Kolaborasi Pada Siswa Smpn 18 Tanjung Jabung Timur. Al-Qalam: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 2(1), 42–52. https://doi.org/10.61816/jaq.v2i1.40

Sari, N. K., & Himmi, N. (2019). Pengaruh Kedisiplinan, Rasa Percaya Diri, Dan Kecerdasan Logis Matematis Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 49–59. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v8i1.1784

Septihani, A., Chronika, A., Permaganti, B., Jumiati, Y., Fitriani, N., Siliwangi, I., & Terusan Jenderal Sudirman Cimahi, J. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal pemahaman konsep matematika sekolah dasar pada materi bangun datar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 04(01), 172–182.

Sulistyowati, A., Hartinah, S., & Sudibyo, H. (2023). Model Pembentukan Karakter Pelajar Pancasila dengan Pendekatan Collaborative for the Advancement of Social and Emotional learning (CASEL). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 10275–10282.

Syaikhu, A. (2016). Pemikiran Tentang Pengembangan Pendidikan Islam Multikultural. Falasifa, 7(1), 127–138.

Viandra, A. J. (2023). Evaluasi Pengaruh Strategi Pembelajaran Kolaboratif dalam Matematika Terhadap Partisipasi dan Pemahaman Siswa di Lingkungan Virtual. Duniailmu.Org, 3(6), 2023–2024.

Wakit, S., Nurdiana, I., & Yuliana, I. (2022). Kyai’s Leadership Style in Increasing Santri Interprenuer During the Covid-19 Pandemic. Halaqa: Islamic Education Journal, 6(1), 19–33. https://doi.org/10.21070/halaqa.v6i1.1595


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


------------------

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  

Proceeding of International Seminar on Student Research in Education, Science, and Technology already indexed: