APPLICATION OF THE USE OF LEGO GAME LEARNING MEDIA IN IMPROVING STUDENT MATHEMATICS UNDERSTANDING ON FRACTIONAL MATERIAL IN CLASS VII MTS ISLAMIYAH CIOMAS

Syavina Destriana, Fadilah Fadilah, Jaka Wijaya Kusuma

Abstract


Abstract: MTS Islamiyah Ciomas is one of the educational forums with the status of a foundation ownership. MTS Islamiyah Ciomas is located in Ciomas District, Serang Regency. The purpose of the dedication program to the residents is to socialize the learning media of lego games in increasing students' mathematical understanding of fractional material. The feud faced by the school is teachers' lack of knowledge regarding learning media or teaching aids that can be used during learning in mathematics subjects. The participants in the introduction activity were all MTS Islamiyah Ciomas teachers. the sense of measurement to measure the level of success of community dedication activities is a questionnaire of participants' understanding. The application steps are initiated by preparing, applying community service activities, reflection and evaluation.based on the analysis of the percentage level of understanding of participants in the lego game learning media in increasing students' understanding of fractional material

Keywords


Learning Media, Lego Game Media, Mathematical Comprehension

Full Text:

DOWNLOAD [PDF]

References


Abdullah, I. H. (2016). Penggunaan Model Pembelajaran Aktif DenganStrategi Snowbell Throwing Untuk Meningkatkan Kreativitas Matematatika Siswa SMP. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 1–9.

Aditya, P. T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Web Pada Materi Lingkaran Bagi Siswa Kelas VIII. Jurnal Matematika Statistika Dan Komputasi, 15(1), 64–74. https://doi.org/10.20956/jmsk.v15i1.4425

Ahmad Qosyim, F. V. P. (2017). Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Flash. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 2(2), 38–44. https:/journal.unesa.ac.id/index.php/jppipa/article/view/3089

Ahmad, I. (2016). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Office, 2(2), 221–228.

Darkasyi, M., Johar, R., & Ahmad, A. (2014). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Motivasi Siswa dengan Pembelajaran Pendekatan Quantum Learning pada Siswa SMP Negeri 5 Lhokseumawe. Jurnal Didaktik Matematika, 1(1), 21–34. https://doi.org/10.24815/dm.v1i1.1336

Etistika Yuni Wijaya, Dwi Agus Sudjimat, & Amat Nyoto. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Era Global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1, 263–278. http://repository.unikama.ac.id/840/32/263-278

Hairunisya, N.-, Anggreini, D., & W.H, M. A. S. (2020). Pemberdayaan Di Sektor Pariwisata Sebagai Upaya Meningkatkan Perekonomian Masyarakat. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 26(4), 241–247. https://doi.org/10.24114/jpkm.v26i4.20646

Kusuma, J. W., Zaenuri, Z., Rochmad, R., Pujiastuti, E., & Hamidah, H. (2022, October). The Influence Of The Ethnomathematicss-Based Multy Representation Discourse Learning Model On Mathematical Communication Skills And Self-Confidence Of Junior High School Students. In International Conference on Science, Education, and Technology (Vol. 8, pp. 740-746).

Kusuma, J. W., Nur, M., & Safitri, A. D. (2022). Penerapan Strategi College Ball untuk Meningkatkan Aktivitas dan Pemahaman Konsep Peserta Didik pada Pembelajaran Matematika Pokok Bahasan Turunan Fungsi Kelas XI di MA Darul Irfan. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(11), 4044-4052.

Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dam Implementasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Pemikiran Islam, 37(1), 27–34. https://doi.org/10.4236/ce.2020.113020

Nursikin, M. (2016). Aliran-aliran Filsafat Pendidikan dan Implementasinya dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. Attarbiyah, Journal of Islamic Culture and Education, 1(2), 303–334. https://doi.org/10.18326/attarbiyah.v1i2.303-334

Rusydi, M. R. (2008). OptimalisasiPeran Guru dalam Proses Transformasi Pengetahuan Dengan Menggunakan Media Pembelajaran. LENTERA PENDIDIKAN, 11(1), 55–68. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/lentera_pendidikan/article/view/3762/3436

Safitri, M., Hartono, Y., & Somakim, S. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Pokok Bahasan Segitiga Menggunakan Macromedia Flash Untuk Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan, 14(2), 62–72. https://doi.org/10.33830/jp.v14i2.358.2013

Sumarni, S. (2017). Evaluasi Implementasi Kurikulum 2013 Di Sekolah Pelaksana Mandiri. Innvovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 6(1), 45–57. https://doi.org/10.15294/ijcet.v6i1.15998

Syafi’i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi Tentang Prestasi Belajar Siswa Dalam Berbagai Aspek Dan Faktor Yang Mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 115–123. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.114

Wardani, H. & N. F. (2018). SOSIALISASI PENDEKATAN PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL ( CTL ) DALAM MENINGKATKAN. Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian, 104–110.

Yusrizal, Intan Safiah, & Nurhaidah Nurhaidah. (n.d.). Kompetensi Guru dalam Memanfaatkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) di SD Negeri 16 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 126–134.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


------------------

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  

Proceeding of International Seminar on Student Research in Education, Science, and Technology already indexed: