The Influence of Leadership Strategies on Teacher Professionalism in Modern Islamic Boarding Schools
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adi Santoso, S. (2021). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidiikan Agama Islam Di Madarasah Aliyah Muhammadiyah 02 Paciran Lamongan. Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.37286/ojs.v7i2.106
Adiyono, A., Ni’am, S., & Anshor, A. M. (2024). Islamic Character Education in the Era of Industry 5.0: Navigating Challenges and Embracing Opportunities. Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 8(1), 287. https://doi.org/10.35723/ajie.v8i1.493
Al Amin, A. Y., & Sukari, S. (2025). Isu Pendidikan Islam di Era Globalisasi. Hikmah, 2(1), 242–250.
Al Faruq, M. S. S., Sunoko, A., Rozi, M. A., & Salim, A. (2024). Enhancing Educational Quality through Principals’ Human Resources Management Strategies. Al-Ishlah, 16(2), 1108–1117.
Alhabsyi, F., S. Pettalongi, S., & Wandi, W. (2022). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Integrasi Manajemen Pendidikan, 4(2), 138-152. https://doi.org/10.24239/jimpi.v1i1.898
Alkhubra, Moch. R., Chotimah, C., & Sulistyorini, S. (2025). Integrasi nilai keislaman dalam manajemen strategik untuk membangun keunggulan kompetitif lembaga pendidikan islam di era globalisasi digital. CENDEKIA, 5(1), 185–192.
Badi’ah, S., Salim, L., & Syahputra, M. C. (2021). Pesantren dan Perubahan Sosial pada Era Digital. Analisis: Jurnal Studi Keislaman, 21(2), 349–364. https://doi.org/10.24042/ajsk.v21i2.10244
Dalimunthe, M. A., Pallathadka, H., Muda, I., Manoharmayum, D. D., Shah, A. H., Prodanova, N. A., Mamarajabov, M. E., & Singer, N. (2023). Challenges of Islamic education in the new era of information and communication technologies. HTS Teologiese Studies / Theological Studies, 79(1), 1–6. https://doi.org/10.4102/hts.v79i1.8608
Desi Sabtina. (2023). Problematika Pendidikan Islam di Era Globalisasi dan Alternatif Solusinya. DIROSAT: Journal of Education, Social Sciences & Humanities, 1(2), 58–68. https://doi.org/10.58355/dirosat.v1i2.10
Fathiyyah, L., & Khusna, H. K. (2024). Kepemimpinan Transformasional Kiai Pesantren Salaf Di Era Disrupsi 5.0 Studi Kasus Pondok Pesantren Kulon Banon, Desa Kajen, Kabupaten Pati. In Gunung Djati Conference Series, 45, 19–32.
Ferihana, F., & Rahmatullah, A. S. (2023). Pembentukan Adab Santri Berbasis Keteladanan Guru di Pondok Pesantren Hamalatul Qur’an Yogyakarta. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 17(5), 3627–3647. https://doi.org/10.35931/aq.v17i5.2689
Gianto, G. (2018). Upaya Kepala Sekolah dalam Peningkatan Profesionalisme Guru di Madrasah. Southeast Asian Journal of Islamic Education, 1(1), 15–36. https://doi.org/10.21093/sajie.v1i1.1264
Gunawan Dwiyono, Purnomo Purnomo, Eddy Sutadji, M. D. (2024). The Investigation of the Influence of Leadership, Work Environment, and Motivation on Teacher Performance on the Quality of Vocational School Education. Evolutionary Studies in Imaginative Culture, 8(2), 1459–1477. https://doi.org/https://doi.org/10.70082/esiculture.vi.1543
Hasanah, S. M. (2020). Kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pembelajaran di era pandemi Covid 19. INCARE: International Journal of Educational Resources., 01(03), 257–279.
Humam, M., Putra, M., Ab. Aziz, M. R., & Asy’arie, B. F. (2024). Transformative Leadership of School Principals in Improving the Quality of Education from an Islamic Perspective. Al-Fahim, 6((2)), 343–368.
Ihsani, M. I. (2019). Pembentukan Karakter Religius Dalam Pendidikan Islam di Era Industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Agama Islam 2019.
Jailani, M. S. (2014). Teori Pendidikan Keluarga dan Tanggung Jawab Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 245–260. https://doi.org/10.21580/nw.2014.8.2.580
Judrah, M., Arjum, A., Haeruddin, & Mustabsyirah. (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Journal of Instructional and Development Researches, 4(1), 25–37.
Kurniawan, T. D., Irnanda, E., & El Widdah, M. (2023). Strategi Kepemimpinan Dalam Membentuk Perilaku Organisasi Yang Efektif Di Pondok Pesantren Tanwirul Qulub. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 3309–3326.
M. Zainuddin Alanshori, S. Z. (2025). Pendidikan Islam Era Globalisasi: Menjaga Identitas di Tengah Arus Perubahan. TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 8(1), 80–90.
Muhajir, M., & Aali Dawwas, A. Z. (2022). Pre-Service Teaching dan Ketaatan pada Kyai dalam Pengembangan Keikhlasan Santri di Pondok Pesantren Modern. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 89–106. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(1).9137
Muhajir Musa, Agus Faisal Asyha, Trisna Rukhmana, Al Ikhlas, Muqarramah Sulaiman Kurdi, M. A. J. (2024). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam Menghadapi Tantangan Globalisasi. Journal on Education, 6(3), 16035–16039.
Muhammad, F. R., Nurjaman, U., Sukandar, A., Khori, A., & Lestere, L. (2022). Strategic Management in Improving the Quality of Islamic Religious Education Learning. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. https://doi.org/10.31538/ndh.v7i3.2611
Muhammad, M., & Wahid, A. (2023). Pengaruh Budaya Organisasi Program Amtsilati Pada Kemampuan Baca Kitab Santri Di Pondok Pesantren Al Falah Putera Banjarbaru. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 23(2), 135–148. https://doi.org/10.47732/alfalahjikk.v23i2.262
Mujiburrohman, M., & Sayidah, A. (2025). Tinjauan Literatur tentang Filsafat Pendidikan Islam: Relevansi dan Implementasi di Era Modern. Tsaqofah, 5(1), 1202–1214.
Mustofa, M., Asy’ari, H., & Ratnaningsih, S. (2023). Manajemen Strategi Sumber Daya Manusia Guru di Sekolah Dasar : Mengungkap Praktik Efektif Retensi untuk Pengembangan Guru. Annizom.
Norlianti, N., Aliyah, S., & Zainuri, H. (2024). Principles of Islamic Religious Education Curriculum Development. Istifham, 2(3), 206–214.
Nur Efendi, & Muh Ibnu Sholeh. (2023). Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning. https://doi.org/10.59373/academicus.v2i2.25
Nurafni, K., Saguni, F., & Hasnah, S. (2022). Pengaruh Kinerja Komite Sekolah dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Peningkatan Mutu Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Integrasi Manajemen Pendidikan, 1(1), 44–68. https://doi.org/10.24239/jimpi.v1i1.901
Nurarfiansyah, L. T., Kholizah, N. A., Sani, D. A., Sembiring, D. F. Y., Ramadhani, P. S., Dermawan, M. M., Oktaviani, D., & Nasution, I. (2022). Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru. EDUPEDIA, 6(2), 148–160. https://doi.org/10.24269/ed.v6i2.1489
Nurdiana, D. D. (2020). Peran “Nyai” dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pesantren di Pondok Pesantren Nurut Taqwa Sangkapura Bawean Gresik. Proceeding Book of: The 1st International Confrence on Islamic Studies (ICIS), 1(1), 244–254.
Permatasari, F., Lestari, N. A., Christie, C. D. Y., & Suhaimi, I. (2023). Kepemimpinan transformasional kepala sekolah dalam meningkatkan mutu kinerja guru: studi meta analisis. Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences, 4(3), 923-944.
Prima, A. (2024). Integrasi Manajemen Strategis dan Kebijakan Penyelenggaraan Sekolah Dasar Inklusi dalam Mengatasi Burnout pada Implementasi Kurikulum Merdeka. Alifbata: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 49–65.
Rasidi, A. (2022). Manajemen Strategik dan Boarding School dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pondok Pesantren. PALAPA. https://doi.org/10.36088/palapa.v10i2.2276
Robbaniyah, Q., & Lina, R. (2023). Pondok Pesantren Dalam Menghadapi Perubahan Zaman. J-Alif : Jurnal Penelitian Hukum Ekonomi Syariah Dan Budaya Islam, 8(1), 93. https://doi.org/10.35329/jalif.v8i1.3825
Roni Harsoyo. (2022). Teori Kepemimpinan Transformasional Bernard M. Bass dan Aplikasinya Dalam Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Islam. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 3(2), 247–262. https://doi.org/10.21154/sajiem.v3i2.112
Setyawan, B. W., Ulya, C., Hidayah, S. N., & Tawandorloh, K.-A. (2023). Implementation of Islamic Approach-based Curriculum in Madrasah Ibtidaiyah (MI) Boarding School to Strengthen Students’ Religious Character. MUDARRISA: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 15(1), 113–134. https://doi.org/10.18326/mdr.v15i1.113-134
Solechan, S., Afif, Z. N., Sunardi, S., & Masrufa, B. (2023). Pelatihan dan pendampingan tentang strategi Kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi Guru bidang profesional Di SMA Primaganda Jombang. An Naf’ah: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 135–146. https://doi.org/10.54437/annafah.v1i2.1269
Sugito, S., Iqbal, M., & Asra, M. (2023). Optimalisasi Peran Kepala Sekolah Sebagai Leader Dalam Meningkatkan Etos Kerja Guru Pendidikan Agama Islam. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 3519–3525.
Tanjung, T., & Jamilus, J. (2023). Mengelola Perubahan dalam Pendidikan Islam. Ahkam, 2(2), 335–348. https://ejournal.yasin-alsys.org/index.php/ahkam/article/view/1171
Udvaros, J., Gubán, M., Gubán, Á., & Sándor, Á. (2023). Industry 4.0 from the perspective of Education 4.0. International Journal of Advanced Natural Sciences and Engineering Researches, 7(4), 230–234. https://doi.org/10.59287/ijanser.705
Wahyudi, F., Harris, T., Pendidikan, M., & Gresik, P. U. (2022). Manajemen Strategi Dalam Peningkatkan Mutu Pendidikan Madrasah Pada Masa Penerapan Kurikulum Merdeka di MTs . - MA. Cahaya Kampus.
Yulianto, T., Siswanto, N. D., Indra, H., & Al-Kattani, A. H. (2023). Analisis Manajemen Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru pada Lembaga Pendidikan. Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(3), 1349–1358. https://doi.org/10.47467/reslaj.v6i3.5136
Zainuddin, A., Amrullah, K., & Zuhriyah, I. A. (2025). The Challenges of Developing Islamic Education Curriculum and Strategies for Its Development in Facing Future Competency Demands. Tafkir, 6(1), 111–126.
Zainul Mushthofa, & Siti Aminah. (2023). Menggugah Kesadaran Berdemokrasi dalam Dunia Pesantren. Ummul Qura Jurnal Institut Pesantren Sunan Drajat (INSUD) Lamongan, 18(1), 82–90. https://doi.org/10.55352/uq.v18i1.118
Refbacks
- There are currently no refbacks.
------------------
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Proceeding of International Seminar on Student Research in Education, Science, and Technology already indexed: