Media Pembelajaran Matematika Materi Pokok Bagun Datar Berbasis Augmented Reality

Muhammad Awal Nur, Raden Wirawan, Ainul Inayah

Abstract


Abstract:  Flat shape is one of the subjects in mathematics taught by elementary school students. However, studying the material for flat shapes, students memorize the formulas for the circumference and area of flat shapes. Thus, students feel less interested in learning flat construction material. The purpose of this study was to design and create math learning media for grade 5 elementary school with the subject matter of flat structures using Augmented Reality (AR). The research method uses the Multimedia Development Life Cycle (MDLC) with the stages of concept, design, material collecting, assembling, testing and distribution. System modeling uses UML (usecase, activity, Sequence Diagram). The results of the study have been made flat learning media with features of flat learning media applications consisting of scan markers, info, exits, flat shape objects, explanations, content of flat shape material, formula calculations and application user guides. This learning media can help elementary students class V to get to know flat shapes and calculate the area of flat wake objects

Abstrak: Bagun datar merupakan salah satu pokok bahasan pada mata pelajaran matematika yang diajarkan siswa Sekolah Dasar. Namun, mempelajari materi bagun datar, siswa menghafal rumus keliling dan luas bangun datar. Sehingga, siswa merasa kurang tertarik untuk mempelajari materi bagun datar. Tujuan penelitian ini adalah untuk merancang dan membuat media pembelajaran matematika kelas 5 SD materi pokok bagun datar dengan menggunakan Augmented Reality (AR). Metode penelitian menggunakan Multimedia Development Life Cycle (MDLC) dengan tahapan dengan tahapan concept, design, material collecting, assembling, testing dan distribution. Pemodelan sistem menggunakan UML (usecase, activity, Sequence Diagram). Hasil penelitian telah dibuat Media pembelajaran bangun datar dengan Fitur-fitur aplikasi media pembelajaran bangun datar terdiri dari scan marker, info, exit, objek bangun datar, penjelasan, isi materi bagun datar, perhitungan rumus dan panduan pengguna aplikasi Media pembelajaran ini bisa membantu siswa SD kelas V untuk mengenal bangun datar dan menghitung luas objek bangun datar        


Keywords


Media Pembelajaran ;Matematika; Bangun Datar; Augmented Reality

Full Text:

PDF

References


Aditama, P. W., Adnyana, I. N. W., & Ariningsih, K. A. (2019). Augmented Reality dalam Multimedia Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Desain Dan Arsitektur, 2, 176–182.

Al Ikhsan, I., Supriadi, N., & Gunawan, W. (2022). Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality: Materi Bangun Ruang Sisi Datar. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 7(2), 289. https://doi.org/10.30998/jkpm.v7i2.12839

Bagus P, K. H., Buchori, A., & Aini, A. N. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Menggunakan Augmented Reality Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 6(1), 61–69.

FAHMI, S., & Noviani, D. A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Menggunakan Augmented Reality Pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung. Quadratic: Journal of Innovation and Technology in Mathematics and Mathematics Education, 1(2), 108–113. https://doi.org/10.14421/quadratic.2021.012-05

Irmayanti, D., Muni, L., Pratiwi, M. (2022). Rancang Bangun Aplikasi Pembelajaran Bangun Ruang Berbasis Augmented Reality. Jurnal Nuansa Informatika, 16(2),123 - 134.

Listiawan, T., & Antoni, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Augmented Reality (AR) Pada Materi Transformasi Geometri. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 7(1), 43–52. https://doi.org/10.29100/jp2m.v7i1.2099

Mutia, A. N., Apriyanto, A., & Hakam Dani, A. A. (2019). Rancang Bangun Media Pembelajaran Bangun Ruang Augmented Reality Berbasis Android Pada Smp Negeri 8 Palopo. Klasikal : Journal of Education, Language Teaching and Science, 1(2), 1–11. https://doi.org/10.52208/klasikal.v1i2.29

Perwira Negara, H. R., Ibrahim, M., Kurniawati, K. R. A., Firdaus, A., Maulidina, R., & Saifudin, M. (2021). The Effect of the Realistic Mathematic Education (RME) Learning Model On Students’ Mathematical Problem Solving Abilities : A Meta-Analysis. Justek : Jurnal Sains Dan Teknologi, 4(1), 40. https://doi.org/10.31764/justek.v4i1.4517

Rizal, S., & Yermiandhoko, Y. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Materi Jaring-Jaring Kubus dan Balok Berbasis Augmented Reality Pada Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(6), 989–998.

Rozi, F., Kurniawan, R. R., & Sukmana, F. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Pengenalan Bangun Ruang Berbasis Augmented Reality Pada Mata Pelajaran Matematika. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 6(2), 436–447. https://doi.org/10.29100/jipi.v6i2.2180

Saputra, H. N. (2020). The Aplication of Augmented Reality in the Teaching and Learning 2 . Syarat Media Augmented Reality. 7(2018), 92–97.

Sungkono, S., Apiati, V., & Santika, S. (2022). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Augmented Reality. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(3), 459–470. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i3.1534

Tuti, H. (2022). Rancang Bangun Aplikasi Pembelajaran Bangun Ruang Berbasis Unity. Jurnal Teknologi Technoscientia, 16, 109–120. https://doi.org/10.34151/technoscientia.v14i2.3628

Wulandari, A. (n.d.). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Augmented Reality (Mathematics Learning Media Development based on Augmented Reality). https://magestic.unej.ac.id/

Yang, L., Susanti, W., Hajjah, A., Marlim, Y. N., & Tendra, G. (2022). Perancangan Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Teknologi Augmented Reality. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 20(1), 122–136. https://doi.org/10.31571/edukasi.v20i1.3830




DOI: https://doi.org/10.31764/justek.v6i1.12683

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


JUSTEK Official: