Strategi Komunikasi Bawaslu Kota Bima Dalam Upaya Pencegahan Pelanggaran Kampanye Pada Pemilu Legislatif Tahun 2024

Rijkad Omar Rijkad Omar Dylian, Darmansyah Darmansyah, Azwar Subandi

Abstract


The Communication Strategy of the Bima City Bawaslu is one of the keys to preventing campaign violations. This study aims to determine the communication strategy of the Bima City Bawaslu in an effort to prevent campaign violations in the 2024 legislative elections and to determine the factors that influence the implementation of the Bima City Bawaslu communication strategy. The research method used is qualitative with a descriptive analysis approach. Data were obtained through interviews and literature studies. The results of the study show that the communication strategy of the Bima City Bawaslu in an effort to prevent campaign violations has four aspects. The first aspect determines the target of communication, the second aspect selects communication media, the third aspect determines and conveys communication messages, the fourth aspect is the role of communicators in communication and shows that the factors that influence the implementation of the Bima City Bawaslu communication strategy are economic factors and natural resource factors.


Full Text:

PDF

References


Cangara, Hafied. 2016. Pengantar Ilmu Komunikasi Edisi Kedua. Jakarta: Rajawali Pers.

Ilham, I., Parman, L., & Risnain, M. (2023). Penegakan Hukum Tindak Pidana Pemilihan Umum Kepala Daerah (Study Di Kota Bima Dan Kabupaten Bima). Jurnal Risalah Kenotariatan, 4(1).

Irsan (2015). Hubungan etnik dan kontestasi politik dalam pemekaran daerah: kajian kes tentangan elit tempatan di Pringsewu, Provinsi Lampung, Indonesia.

Ja’far, Muhammad. Eksistensi Dan Integritas Bawaslu Dalam Penanganan Sengketa Pemilu. Madani Legal Review, 2018, 2.1: 59-70.

Jurdi, F. (2018). Pengantar Hukum Pemilihan Umum. Kencana.

Muhaemin, M., Hafid, A., Kusnandar, E., & Jiwantara, F. A. (2022). Pelanggaran Tindak Pidana Pemilu Dan Strategi Pencegahannya (Studi Kasus Pada Pelaksanaan Pemilu Tahun 2019 Di Kota Bima). Jiip-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6), 1998-2004.

Sarbaini, Sarbaini. Demokratisasi Dan Kebebasan Memilih Warga Negara Dalam Pemilihan Umum. Inovatif| Jurnal Ilmu Hukum, 2014, 7.3.

Wati, Lina. Strategi Komunikasi Bawaslu Kota Tangerang Dalam Upaya Penindakan Pelanggaran Kampanye Pemilihan Presiden 2019. Jurnal Pustaka Komunikasi, 2020, 3.1: 148-158.

Yunus, M., Damrus, D., Sari, P. K., & Aulia, E. (2021). Kedudukan Hukum Badan Pengawas Pemilu (Bawaslu) dalam Meminimalisir Praktik Politik Uang (Money Politic) Pada Pemilu Tahun 2019 di Kabupaten Aceh Barat. Ius Civile: Refleksi Penegakan Hukum dan Keadilan, 5(1).

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Zuhro, R. S. (2019). Demokrasi dan pemilu Presiden 2019. Jurnal Penelitian Politik, 16(1), 69-81.

Rahmawati, S., Widayat, R. M., & Zitri, I. (2024, June). COLLECTIVE ACTION DINAS PARAWISATA DALAM PEMANFAATAN TEKNOLOGI INFORMASI GUNA MENINGKATKAN INDUSTRI PARAWISATA DI KABUPATEN BIMA. In SEMINAR NASIONAL LPPM UMMAT (Vol. 3, pp. 1094-1107).

Ibrahim, I., & Zitri, I. (2023). Peran Badan Usaha Milik Desa Dalam Pemberdayaan Masyarakat Pada Kawasan Pertembangan Emas Di Sumbawa Barat. Jurnal Humanitas: Katalisator Perubahan Dan Inovator Pendidikan, 10(1), 87-96.

Andayani, S., Zitri, I., & Darmansyah, D. (2024). Pengaruh akuntabilitas dan transparansi dana desa terhadap tingkat kepercayaan masyarakat di kelurahan Punia Mataram. Journal Law and Government, 2(1), 8-19.

Astuti, P., Ashari, W. K., Ouktafia, F., Wahyudi, D., Jailani, M. A., & Zitri, I. (2023). Strategi Peningkatan Daya Tarik Di Destinasi Tanjung Bias Desa Senteluk Kecamatan Batu Layar Kabupaten Lombok Barat. Jurnal Paradigma (Jp), 12(2).

Wulandari, S., Hadi, A., Zitri, I., & Subandi, A. (2024, June). STRATEGI KELOMPOK SADAR WISATA DALAM PENGEMBANGAN OBYEK WISATA DENGAN MODEL PENTAHELIX (STUDI KASUS PANTAI WANE KABUPATEN BIMA). In SEMINAR NASIONAL LPPM UMMAT (Vol. 3, pp. 1085-1093).

Suheldi, R., Zitri, I., Ali, M., & Jaelani, M. A. (2024). ENHANCING SENGGIGI AS A LOMBOK TOURISM DESTINATION: A DEVELOPMENT STRATEGY. KOMUNITAS, 15(1), 51-78.

Zitri, I., Amil, A., & Lestanata, Y. (2024). Policy Communication on Twitter Social Media: Development of Sustainable Tourism Destinations in West Nusa Tenggara. Jurnal Public Policy, 10(1), 34-43.

Naqiah, A., & Zitri, I. (2023). Collective Action Kelompok Sadar Wisata Desa Malaka Dalam Percepatan Pariwisata Guna Peningkatan Ekonomi Masyarakat. Jurnal Ranah Publik Indonesia Kontemporer (Rapik), 3(1), 1-14.




DOI: https://doi.org/10.31764/jlag.v2i2.23967

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing Site

Jl. KH. Ahmad Dahlan No.1, Pagesangan, Kec. Mataram, Kota Mataram, Nusa Tenggara Barat.