Eksistensi dan Pola Pendidikan Islam melalui Majelis Taklim di Perkantoran
Abstract
Abstract: The individual attitudes and busy work schedules of urban communities make Islamic teaching increasingly necessary as an effort to strengthen spirituality in the current modern era. One way to get Islamic teaching is through the presence of a taklim assembly in the office. So it is important to carry out this research to see and analyze the existence and patterns of Islamic teaching in taklim assemblies held in urban offices. This research includes qualitative research using a case study method located at KPP Pratama Jakarta Gambir Dua. Data collection techniques use observation, interviews and documentation studies. The instruments used are semi-structured interview sheets and observation sheets. The data analysis technique uses descriptive analysis. The results obtained are (1) The taklim assembly is divided into two, namely the taklim assembly for male employees, female employees; (2) The teaching pattern of the taklim assembly at KPP Pratama Jakarta Gambir Dua for male and female employees has several differences which are adapted to the needs of each employee; (3) The existence of taklim assemblies in urban office environments (KPP Pratama Jakarta Gambir Dua) has an important role as a means of religious education, spiritual formation for employees, and as a forum for strengthening synergy and friendship between employees.
Abstrak: Sikap individual dan kesibukan kerja masyarakat perkotaan, menjadikan pendidikan Islam semakin dibutuhkan sebagai upaya dalam penguatan spiritualitas di tengah era modern saat ini. Pendidikan Islam bisa didapatkan salah satunya dengan hadirnya majelis taklim di perkantoran. Maka penelitian ini penting dilakukan untuk melihat dan menganalisis eksistensi serta pola pendidikan Islam di majelis taklim yang diselenggarakan di kantor perkotaan. Penelitian ini termasuk penelitian kualitatif dengan metode studi kasus yang berlokasi di KPP Pratama Jakarta Gambir Dua. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan studi dokumentasi. Dengan instrumen yang digunakan berupa lembar wawancara secara semi terstruktur dan lembar observasi. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif. Hasil yang didapatkan adalah (1) Majelis taklim terbagi menjadi dua yaitu majelis taklim untuk pegawai laki-laki pegawai perempuan; (2) Pola pendidikan majelis taklim di KPP Pratama Jakarta Gambir Dua untuk pegawai laki-laki dan perempuan memiliki beberapa perbedaan yang disesuaikan dengan kebutuhan masing-masing pegawai; (3) Eksistensi majelis taklim di lingkungan perkantoran perkotaan (KPP Pratama Jakarta Gambir Dua) memiliki peran penting sebagai sarana pendidikan agama, pembinaan spiritual untuk para pegawai, dan sebagai wadah untuk mempererat sinergi dan silaturahmi antar pegawai.
Keywords
Full Text:
DOWNLOAD [PDF]References
Ashari, S. A., & Yusuf, I. (2024). Peran Majelis Ta’lim dalam Menumbuhkan Sikap Keagamaan: Studi di Majelis Ta’lim Masjid Al-Qolbul Balikpapan. Journal of Educational Research and Practice, 2(1), 39-48.
Bps.go.id. (2024). Jumlah Lembaga Sarana Dakwah Menurut Kabupaten/Kota Administrasi di Provinsi DKI Jakarta, 2022-2023. 13 Agustus 2024. https://jakarta.bps.go.id/id/statistics-table/2/NjMwIzI=/jumlah-lembaga-sarana-dakwah-menurut-kabupaten-kota-administrasi-di-provinsi-dki-jakarta.html
Fadhlih, D. (2023). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Dakwah Oleh Ustadz Dudi Muttaqien Melalui Channel Youtube Majelis Madani. HIKMAH : Jurnal Dakwah Dan Sosial, 3(1), 25-29. https://doi.org/10.29313/hikmah.vi.2780
Falah, R. Z. (2018). Peran Dakwah Dalam Mewujudkan Kesalehan Sosial Masyarakat Perkotaan. Community Development : Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 2(1), 1-16. https://doi.org/10.21043/cdjpmi.v2i1.3301
Hakim, L. (2024). Dinamika Hijrah di Indonesia: Dari Transformasi Spiritual Menuju Gerakan Sosial. Jurnal Sosiologi Agama Indonesia (JSAI), 5(1), 13-33. https://doi.org/10.22373/jsai.v5i1.3993
Jadidah, A. & M. (2016). Paradigma Pendidikan Alternatif: Majelis Taklim Sebagai Wadah Pendidikan Masyarakat. Jurnal Pusaka, 4(1), 27-42.
Jamil, J., Pulukadang, S., & Dun, A. M. (2023). Konsep Pendidikan Islam Dalam Perspektif Abuddin Nata, KH. Abdullah Syafi’i, Ahmad Tafsir, Jalaluddin Rakhmat Dan Buya Hamka. CV. Azka Pustaka.
Muslim. (2020). Kebangkitan Lembaga-Lembaga Pendidikan Islam Non Formal: Majelis Ta’lim. EDU RILIGIA Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Keagamaan, 4(3), 247-264.
Najmuddin, M. A. (2015). Pola Pendidikan Islam Pada Periode Rasulullah Di Mekkah Dan Madinah. Lentera: Jurnal Ilmiah Sains Dan Teknologi, 13(3), 67-73.
Nata, A. (2022). Membangun Pendidikan Islam yang Unggul dan Berdaya Saing Tinggi. Kencana.
Nata, A., & Yakub, A. (2023). Metodologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Kencana.
Nugraha, R. H., Parhan, M., & Aghnia, A. (2020). Motivasi Hijrah Milenial Muslim Perkotaan Melalui Dakwah Digital. MUHARRIK: Jurnal Dakwah Dan Sosial, 3(02), 175-194. https://doi.org/10.37680/muharrik.v3i02.398
Nur, I. K. (2022). Model Sejarah Dan Pola Pendidikan Islam Pada Masa Rasulullah Saw Dan Implementasinya. Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi, 2(1), 6-12. https://doi.org/10.31602/jmpd.v2i1.6325
Nuraeni, H. A. (2020). Pengembangan Manajemen Majelis Taklim di DKI Jakarta. Gaung Persada.
Rizqi, R. M. F., Herdi, H. W. P., & Udin, N. A. (2022). The Educational Role of Majelis Ta’lim Al-Mubaroq in an Effort to Increase Community Worship in Cijati Village, Majalengka Regency. International Journal of Educational Qualitative Quantitative Research, 1(1), 1-7. https://doi.org/10.58418/ijeqqr.v1i1.1
Safei, A. A. (2016). Development of islamic society based on majelis ta’lim: A study of the shifting role of the majelis ta’lim in west java. American Journal of Applied Sciences, 13(9), 947-952. https://doi.org/10.3844/ajassp.2016.947.952
Salis, M. R. (2020). Kyai Leadership Style In Developing The Majelis Taklim In Islamic Boarding School. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(3), 392-410. https://doi.org/10.31538/ndh.v5i3.842
Saputra, H., & Prastyo, H. (2021). Multicultural Education and Society Empowerement Based On Pesantren-Majelis Ta’lim. MIYAH: Jurnal Studi Islam, 17(02), 211-239.
Setia, P., & Dilawati, R. (2021). Tren Baru Islam melalui Gerakan Hijrah: Studi Kasus Shift Pemuda Hijrah. Khazanah Theologia, 3(3), 131-146. https://doi.org/10.15575/kt.v3i3.12708
Silahuddin. (2016). Pendidikan Dan Akhlak (Tinjauan Pemikiran Iman Al-Ghazali). JURNAL TARBIYAH, 23(1), 1-22.
Siregar, I. S., & Rohman, R. (2023). Penguatan Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Majelis Taklim di Kota Panyabungan. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 20(2), 176-191. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2023.vol20(2).13488
Siti Zaida Hanum, & Zulhazmi, A. Z. (2022). Strategi Dakwah Muslimah di Perkotaan: Studi pada Komunitas Humaira Surakarta. Academic Journal of Da’wa and Communication, 3(1), 109-128. https://doi.org/10.22515/ajdc.v3i1.5286
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Bisnis (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.
Suhendi, H., & Wahyudi, I. (2021). Peran Majelis Taklim Dalam Peningkatan Pemahaman Dan Pelaksanaan Ibadah Masyarakat Sindangsari Subang. AL-HIKMAH : Jurnal Dakwah, 15(1), 145-160.
DOI: https://doi.org/10.31764/pendekar.v7i4.27274
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Robiatul Adawiyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Contact Admin:
Email: [email protected]
WhatsApp: +62 853-3397-5477
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter already indexed: