PENINGKATAN PRETASI BELAJAR IPS MENGGUNAKAN TIPE NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) PADA SISWA KELAS VI SD NEGERI DASAN BARU JABON

Lalu Tauhid

Abstract


Abstrak: Penelitian Tindakan Kelas dengan tujuan mendeskripsikan peningkatan prestasi belajar yang dilaksanakan pada kelas VI Sekolah Dasar Negeri Dasan Baru Jabon Tahun Pelajaran 2015/2016 dalam 2 siklus, dalam setiap siklus terdiri dari empat tahap, yaitu perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, evaluasi dan refleksi. Metode pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi tes, dan dokumentasi. Diperoleh ketunyasan siklus I85% dan pada siklus II menjadi 96%. disimpulkan bahwa penerapan tipe  Numbered Heads Together (NHT) dapat meningkatkan prestasi belajar Ilmu Pengetahuan Sosial pada siswa kelas VI Sekolah Dasar Negeri Dasan Baru Jabon Tahun Pelajaran 2015/2016.

 

Abstract:  Classroom Action Research with the purpose of describing the improvement of learning achievement conducted in class VI State Elementary School Dasan Baru Jabon Lesson Year 2015/2016 in 2 cycles, in each cycle consists of four stages, namely planning, implementation of action, observation, evaluation and reflection. Methods of data collection using interviews, test observation, and documentation. Obtained caterpillar I85% cycles and in cycle II to 96%. it was concluded that the implementation of Numbered Heads Together (NHT) type can improve the learning achievement of Social Sciences in grade 6 students of Dasan Baru Elementary School Jabon in Lesson 2015/2016.

Keywords


Numbered Heads Together (NHT), Ilmu Pengetahuan sosial.

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.31764/pendekar.v1i1.352

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 PENDEKAR | FKIP UMMat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter
Universitas Muhammadiyah Mataram

Contact Admin: 
Email: [email protected]
WhatsApp: +62 853-3397-5477

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View Pendekar Stats

 

Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter already indexed: