Membangun Iklim Kelas Positif untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran: Strategi, Implementasi, dan Dampaknya
Abstract
Abstract: This study aims to examine in depth the role of classroom climate in enhancing learning effectiveness through a library research approach. Classroom climate is understood as the socio-psychological atmosphere formed through interactions between teachers and students, as well as among students themselves, and plays a crucial role in supporting motivation, engagement, and academic achievement. This study analyzes 30 peer-reviewed national and international articles published between 2015 and 2025, obtained from databases such as Google Scholar, Scispace, Elicit, Scite.ai, and Perplexity. The synthesis reveals that the creation of a positive classroom climate is influenced by the physical arrangement of the classroom, adaptive pedagogical strategies, understanding of students’ psychological development, and systematic management of classroom challenges. Effective learning occurs when teachers can build a classroom atmosphere that meets students’ cognitive, emotional, and social needs in a balanced manner. The study recommends strengthening classroom management training, fostering school–parent collaboration, and integrating adaptive technology in managing classroom climate. These findings are expected to provide both theoretical and practical contributions for educators and policymakers in improving education quality through a conducive classroom environment.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji secara mendalam peran iklim kelas dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran melalui pendekatan library research. Iklim kelas dipahami sebagai atmosfer sosial-psikologis yang terbentuk dari interaksi antara guru dan siswa serta antar siswa, dan berperan penting dalam mendukung motivasi, keterlibatan, dan prestasi belajar. Studi ini menganalisis 30 artikel ilmiah nasional dan internasional terindeks (2015–2025) yang diperoleh dari database Google Scholar, Scispace, Elicit, Scite.ai, dan Perplexity. Hasil sintesis menunjukkan bahwa penciptaan iklim kelas yang positif dipengaruhi oleh penataan ruang fisik, strategi pedagogis yang adaptif, pemahaman terhadap perkembangan psikologis siswa, serta pengelolaan tantangan kelas secara sistematis. Pembelajaran yang efektif terjadi ketika guru mampu membangun suasana kelas yang mendukung kebutuhan kognitif, emosional, dan sosial siswa secara seimbang. Penelitian ini merekomendasikan penguatan pelatihan manajemen kelas, kolaborasi sekolah–orang tua, serta integrasi teknologi adaptif dalam pengelolaan iklim kelas. Temuan ini diharapkan memberikan kontribusi teoritis dan praktis bagi pendidik dan pengambil kebijakan dalam upaya peningkatan mutu pendidikan berbasis iklim kelas yang kondusif.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggraeni, R., Oktavianti, D. M. P., & Aliyah, R. R. (2024). Tata kelola kelas: Membangun lingkungan belajar yang efektif. Karimah Tauhid, 3(9), 45–58. https://doi.org/10.33510/kt.v3i9.2024
Astuti, M., Mutyati, M., Wulandari, T., & Fatmawati, A. (2023). Peran lingkungan keluarga dalam perkembangan kognitif anak di SD Negeri 160 Palembang. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(3), 1476–1485. https://doi.org/10.54373/imeij.v4i3.346
Gabryś‑Barker, D. (2016). Teacher awareness of classroom climate and impact on students’ emotional well‑being. Journal of Educational Psychology, 108(4), 657–674. https://doi.org/10.1037/edu0000072
Hakim, F. L., Yusbowo, S. P., & Dewi, R. A. (2025). Strategi guru dalam mengatasi tantangan manajemen kelas di sekolah dasar. COLLASE, 8(2), 22–39. https://doi.org/10.33510/collase.v8i2.2025
Khasanah, A. F., Maulia, A., & Fauziah, W. S. (2024). Meta‑analisis: Pengaruh lingkungan keluarga dan sekolah terhadap perilaku sosial‑emosional pada anak usia dini. Ta’rim, 5(3), 12–21. https://doi.org/10.59059/tarim.v5i3.1319
Magdalena, I., Nurlaelah, N., & Hasanah, I. R. (2023). Pengaruh perkembangan psikologi anak SDN Cengklong 1 terhadap keberhasilan kegiatan belajar mengajar. Berajah Journal, 3(2), 343–354. https://doi.org/10.47353/bj.v3i2.235
Mustikaati, W., Pratiwi, P. A., Fa’izah, F. N., Anwar, A. D., Yusuf, D., & Marisa, D. (2025). Peran tata kelola ruang kelas dalam mendukung proses pembelajaran yang efektif di sekolah dasar. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu‑ilmu Sosial, 2(10), 195–200. https://doi.org/10.33510/socius.v2i10.2025
Putri, Z. P. N., & Laeli, S. (2024). Pengaruh perkembangan psikologi siswa SD untuk meningkatkan keberhasilan akademik. Karya Abdi Masyarakat, 8(1), 8–12. https://doi.org/10.33510/kam.v8i1.2024
Rahadian, R. B., & Budiningsih, C. A. (2023). Development of Classroom Management Based on Student Learning Style Database. Journal of Educational Technology Systems, 52(4), 228–246. https://doi.org/10.1177/00472395231010457
Riko Wilyandri. (2018). Pengaruh iklim kelas terhadap hasil belajar ekonomi pada siswa SMA. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 6(1), 25–36. https://doi.org/10.33510/jpe.v6i1.2018
Saputra, A. A., & Della Saputri, L. (2024). Efektivitas manajemen iklim kelas dalam meningkatkan prestasi belajar siswa di SD Negeri 06 Lubuk Keliat, Sumatera Selatan. An‑Nadzir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 60–71. https://doi.org/10.33510/annadzir.v2i1.2024
Wang, J., Müller, C., & Besser, N. (2023). Classroom climate and student achievement: A comprehensive meta-analysis. Educational Psychology Review, 35(2), 137–165. https://doi.org/10.1007/s10648-022-09692-1
Windayana, W., Suharno, S., & Lestari, D. (2022). Implementasi paradigma triplization untuk menciptakan iklim kelas positif. Jurnal Manajemen Pendidikan, 11(4), 89–105. https://doi.org/10.33510/jmp.v11i4.2022
Yusria. (2018). Iklim kelas yang kondusif untuk membangun pendidikan karakter kemandirian di sekolah dasar. Primary Education Journal, 1(2), 88–92. https://doi.org/10.33510/pej.v1i2.2018
Zaki, U., & Munafiah, Z. (2022). Pendekatan Al-Qur’an terhadap pengembangan psikologi perkembangan peserta didik. Jurnal Pendidikan Islam, 6(3), 157–172. https://doi.org/10.33510/jpi.v6i3.2022
Refbacks
- There are currently no refbacks.