Penerapan Prinsip-Prinsip Evaluasi dalam Pendidikan Islam: Kajian Berdasarkan al-Qur'an dan Hadits

Edi Supardi, Fathul Maujud

Abstract


Abstract: The application of evaluation principles within Islam holds significant potential for shaping individual character, extending beyond academic achievements to enhance spiritual awareness and social responsibility. This research aims to explore how these evaluation principles can be integrated into daily life through a systematic examination of the Qur'an and Hadith. Utilizing a qualitative methodology and a Systematic Literature Review (SLR) approach, this study analyzes literature sourced from indexed databases such as Scopus, DOAJ, and Google Scholar over the period from 2014 to 2024. The findings indicate that evaluation in Islam emphasizes not only academic performance but also prioritizes spiritual values and social accountability. It takes into account various aspects, including intention, processes, and the social impact of actions. The principle of muhasabah, whether individually or collectively practiced, plays a crucial role in promoting a holistic approach to evaluation aimed at enhancing quality of life and collective well-being. In the context of Islamic education, this evaluation serves not only to elevate students' academic competence but also to foster character development that is firmly committed to the social and moral values articulated in the Qur'an and Hadith. This research is anticipated to provide a foundation for more comprehensive evaluations in everyday life that harmoniously integrate spiritual and social dimensions.

Abstrak: Penerapan prinsip evaluasi dalam Islam memiliki potensi yang signifikan untuk membentuk karakter individu, bukan hanya dalam hal pencapaian akademis, tetapi juga dalam meningkatkan kesadaran spiritual dan tanggung jawab sosial. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi bagaimana prinsip-prinsip evaluasi dapat diterapkan dalam kehidupan sehari-hari berdasarkan kajian sistematis terhadap al-Qur'an dan hadis. Dengan menggunakan metode kualitatif dan pendekatan Systematic Literature Review (SLR), penelitian ini menganalisis literatur dari basis data terindeks seperti Scopus, DOAJ, dan Google Scholar pada rentang waktu 2014 hingga 2024. Temuan penelitian menunjukkan bahwa evaluasi dalam Islam tidak hanya menitikberatkan pada prestasi akademik, tetapi juga mengedepankan nilai-nilai spiritual dan tanggung jawab sosial. Evaluasi mempertimbangkan berbagai aspek seperti niat, proses, dan dampak sosial dari setiap tindakan. Prinsip muhasabah, baik secara individu maupun kolektif, berperan penting dalam mendorong pendekatan evaluasi yang holistik untuk meningkatkan kualitas hidup dan kesejahteraan bersama. Dalam konteks pendidikan Islam, evaluasi ini berfungsi tidak hanya untuk meningkatkan kecerdasan akademik peserta didik, tetapi juga untuk membentuk karakter yang memiliki komitmen yang kuat terhadap nilai-nilai sosial dan moral yang diuraikan dalam al-Qur'an dan hadis. Penelitian ini diharapkan dapat menjadi landasan untuk penerapan evaluasi yang lebih menyeluruh dalam kehidupan sehari-hari, yang mengintegrasikan aspek spiritual dan sosial dengan harmonis.


Full Text:

DOWNLOAD [PDF]


DOI: https://doi.org/10.31764/pendekar.v8i1.30452

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Edi Supardi, Fathul Maujud

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Contact Admin: 
Email: [email protected]
WhatsApp: +62 853-3397-5477

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View Pendekar Stats

 

Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter already indexed: