Art Education in the Digital Era: Learning Strategies for the Digital Native Generation

Putut Ary Nurmansayah, Zakaria Surya Soeteja, Tri Karyono

Abstract


Abstract: The digital transformation has significantly reshaped art education, particularly in adapting teaching approaches to suit the traits of digital native learners who are immersed in technology, visuals, and interactivity. This study is a Qualitative Research employing a literature analysis method to identify adaptive digital-based art learning strategies. Data were gathered from books, journal articles, and relevant online publications using targeted keywords. Thematic content analysis was applied to identify recurring patterns and issues, including blended learning models, STEAM integration, the digital divide, and teacher readiness. The findings indicate that integrating technology into art education not only enriches the creative process but also fosters critical thinking and innovation. As a result, art education curricula must strike a balance between traditional manual skills and contemporary digital approaches to establish an inclusive, progressive, and globally relevant education system.

Abstrak: Transformasi digital telah mendorong perubahan signifikan dalam pembelajaran seni rupa, terutama dalam menyesuaikan pendekatan dengan karakteristik generasi digital native yang terbiasa dengan teknologi, visual, dan interaktivitas. Penelitian ini merupakan studi kualitatif dengan metode analisis literatur yang bertujuan untuk mengidentifikasi strategi pembelajaran seni berbasis teknologi digital yang adaptif. Data diperoleh dari buku, artikel jurnal, dan publikasi daring yang relevan, menggunakan kata kunci terfokus dalam proses pencarian. Analisis dilakukan melalui pendekatan analisis isi tematik untuk mengelompokkan pola dan isu utama, seperti model blended learning, integrasi STEAM, kesenjangan digital, dan kesiapan guru. Hasil studi menunjukkan bahwa integrasi teknologi dalam pendidikan seni tidak hanya memperkaya proses kreatif, tetapi juga mendukung pengembangan berpikir kritis dan inovasi. Oleh karena itu, diperlukan kurikulum seni rupa yang menggabungkan keterampilan manual tradisional dengan pendekatan digital kontemporer untuk membentuk sistem pendidikan yang inklusif, progresif, dan relevan secara global.

 


Keywords


Art Education; Digital Native; Learning Strategy.

Full Text:

DOWNLOAD [PDF]

References


Abdurrozak, R., Jayadinata, A. K., & Isrok, ’atun. (2016). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 871–880. https://doi.org/https://doi.org/10.23819/pi.v1i1.3580

Ananda, R., Fadhilaturrahmi, F., & Hanafi, I. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1689–1694. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.1190

Ardiyani, L. P. C., Pitriani, K., & Suardipa, I. P. (2024). Pelatihan Model Pembelajaran Inovatif bagi Guru Seni Budaya dan Prakarya di SD Gugus 1 Kecamatan Buleleng. EDUCEMARA: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 35–40. https://journal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/educemara/article/view/161

Arief, S. (2014). Media Pendidikan. Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Rajawali Pers.

Arslan, F., & Kaysi, F. (2013). Virtual Learning Environments. Journal of Teaching and Education, 2(4), 57–65. http://www.universitypublications.net/jte/0204/pdf/HVD867.pdf

Aulia, A. F., Asbari, M., & Wulandari, S. A. (2024). Kurikulum Merdeka: Problematik Guru dalam Implementasi Teknologi Informasi pada Proses Pembelajaran. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 3(2), 65–70.

Azis, T. N. (2019, July). Pembelajaran Era Digital. The Annual Conference Universitas Ibnu Khaldun.

Barkah, E. S., Awaludin, D., & Bahtiar, M. I. E. A. (2024). Implementasi Model Pembelajaran STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics): Strategi Peningkatan Kecakapan Abad 21. Jurnal Syntax Admiration, 5(9), 3501–3511. https://doi.org/https://doi.org/10.46799/jsa.v5i9.1497

Berutu, R. A., Tobing, D. L., Nofryanti Satya N, Sianipar, R. A., Pasaribu, A., & Jamaluddin. (2023). Seni Mengajar Guru di Era Digital dalam Menjangkau Capaian Belajar Siswa Yayasan Perguruan Gajah Mada Medan. Ability: Jurnal of Education and Social Analysis, 4(2), 146–156. https://doi.org/https://doi.org/10.51178/jesa.v4i2.1340

Budiana, I. (2021). Menjadi Guru Profesional di Era Digital. JIEBAR: Journal of Islamic Education: Basic and Applied Research, 02(02), 144–161. https://doi.org/10.33853/jiebar.v2i2

Cahyaningrum, Y., Ramdhani, D. E., Istiqomah, A. N., & Noviyanti, N. (2025). Pengelolaan Kreativitas dan Inovasi Melalui Integrasi Seni dan Teknologi dalam Pendidikan di Era Digital 5.0. AbdiMas Nusa Mandiri; Jurnal Pengabdian Kepada Masyrakat Nusa Mandiri, 7(1), 106–114. https://doi.org/10.33480/abdimas.v7i1.5941

Cornu, B. (2011). Digital Natives: How Do They Learn? How To Teach Them? https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000216681

Dinata, I. K. R. S., Sustiawati, N. L., Trisnawati, I. A., & Purnamasari, N. P. L. (2025). Integrasi Teknologi Digital dalam Pengajaran Seni Rupa Menggunakan Buku Cerita Bergambar Berbasis Digital. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 12(6), 31–40. https://doi.org/10.9644/sindoro.v3i9.267

Effendi, L. A. (2012). Pembelajaran Matematika Dengan Model Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2), 1–10. https://scholar.google.co.id/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=0zIB-vMAAAAJ&citation_for_view=0zIB-vMAAAAJ:u5HHmVD_uO8C

Fahlevi, M. R. (2022). Kajian Project Based Blended Learning Sebagai Model Pembelajaran Pasca Pandemi dan Bentuk Implementasi Kurikulum Merdeka. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 5(2), 230–249. https://doi.org/10.32923/kjmp.v5i2.2714

Fathurrohman, M. (2017). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Ar-Ruzz Media.

Fatikawati, O., Zulfitria, *, & Husaeni, F. (2024). Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran Seni Rupa dalam Upaya Meningkatkan Kompetensi Siswa: A Literature Review. INFONTIKA: Jurnal Pendidikan Informatika, 3(1), 7–11. https://doi.org/10.56842

Hamdayama, J. (2014). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif. Ghalia Indonesia.

Hamidah, H., Rabbani, T. A. S., Fauziah, S., Puspita, R. A., Gasalba, R. A., & Nirwansyah. (2020). HOTS-Oriented Module: Project-Based Learning. SEAMEO QITEP in Language.

Hamzah, R. A., Mesra, R., & et. al. (2023). Stategi Pembelajaran Abad 21 (Sarwandi, Ed.). PT. Mifandi Mandiri Digital.

Handayani, L., Hartono, & Saearani, M. F. T. B. (2025). Paradigma dan Tantangan Pendidikan Seni dalam Mengintegrasikan Akhlaq, Teknologi, dan Multikulturalisme. Besaung: Jurnal Seni, Desain Dan Budaya, 9(2), 235–248. https://doi.org/10.36982/jsdb.v8i1

Hariadi, T. F., & Nugroho, A. A. (2024). Peran Teknologi dalam Pembelajaran Seni Rupa Abad 21. Dikdaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(1), 2386–2396. https://doi.org/https://doi.org/10.36989/didaktik.v10i1.2778

Hasibuan, M. S. P. (2001). Manajemen Sumber Daya Manusia. PT. Bumi Aksara.

Hidayatullah, R. (2020). Pendidikan Seni di Era Digital. In Moh. Nizar (Ed.), Diskursus Pendidikan Seni (pp. 129–153). Penerbit Quantum.

Ishak, M., Jekti, D. S. D., & Sridana, N. (2017). Pengaruh Penerapan Pendekatan Saintifik Menggunakan Model Pembelajran Discovery dan Kooperatif Tipe STAD Terhadap Kemampuan Berfikir Kreatif Peserta Didik SDN 13 Ampenan. Jurnal Pijar MIPA, 12(1), 5–10. https://doi.org/10.29303/jpm.v12i1.328

Istiana, P. (2016). Gaya Belajar dan Perilaku Digital Native terhadap Teknologi Digital dan Perpustakaan. Prosiding Seminar SLiMs West Java 2016 “Kreativitas Pustakawan Pada Era Digital Dalam Menyediakan Sumber Informasi Bagi Generasi Digital Native,” 343–350. http://press.unpad.ac.id

Khan, B. Huda., & Khan, Badrul. (2011). Managing E-Learning Strategies : Design, Delivery, Implementation and Evaluation. Information Science Publishing.

Littlejohn, A., & Pegler, C. (2007). Preparing for Blended e-Learning. Routledge.

Moore, Mc. G., & Kearsley, G. (1996). Distance Education. A System View. Wadworth Publisihing Co.

Ngalimun. (2016). Strategi Dan Model Pembelajaran, Ed. Revisi. Aswaja Pressindo.

Nuryana, Y. (2023). Kompetensi Pedagogik Guru Seni Budaya Dalam Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 1(4), 101–108. https://doi.org/10.61132/arjuna.v1i4.83

Permendikbud No.24 Th 2012Tentang Penyelenggaraan Pendidikan Jarak Jauh Pada Pendidikan Tinggi, Pub. L. No. 24 (2012). www.djpp.depkumham.go.id

Pramana, M. W., Jampel, I. N., & Pudjawan, K. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Melalui E-Modul Berbasis Problem Based Learning. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 8(2), 17–32. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU

Prawiradilaga, D. S. (2012). Wawasan Teknologi Pendidikan . Kencana.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 2: Do They Really Think Differently? On the Horizon, 9(6), 1–6. https://doi.org/10.1108/10748120110424843

Prilliza, M. D., Lestari, N., Merta, I. W., & Artayasa, I. P. (2020). Efektivitas Penerapan Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Pijar Mipa, 15(2), 130–134. https://doi.org/10.29303/jpm.v15i2.1544

Rosdiana, Boleng, D. T., & Susilo. (2017). Pengaruh Penggunaan Model Discovery Learning Terhadap Efektivitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(8), 1060–1064. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/

Rusmawan, U. (2019). Teknik Penulisan Tugas Akhir dan Skripsi Pemrograman. PT. Elex Media Komputindo.

Saprin, S., Syamsuddin, S., Thulfitrah B., N., Haeril, H., & Nur Saprin, R. (2023). Pengaruh Penerapan Model Interaksi Sosial Berbasis Distance Learning terhadap Aktivitas Belajar SKI di MTs Negeri 1 Enrekang. Jurnal Diskursus Islam, 11(3), 309–317. https://doi.org/10.24252/jdi.v11i3.36352

Selwyn, N. (2009). The digital native - myth and reality. In Aslib Proceedings: New Information Perspectives (Vol. 61, Issue 4, pp. 364–379). https://doi.org/10.1108/00012530910973776

Steven, K., Hartono, H., Taib, M. F., & Saearani, B. (2024). Paradigma dan Isu dalam Pendidikan Seni: Strategi Untuk Pengembangan Pendekatan yang Relevan dan Berkelanjutan. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 3833–3845. https://doi.org/https://doi.org/10.58230/27454312.924

Syah, M. (2010). Psikologis Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya.

Thorne, K. (2003). Blended learning: How to integrate online and traditional learning. Kogan Page.

Undang Undang No. 12 Tahun 2012 Tentang Pendidikan Tinggi, Pub. L. No. 12 (2012).

Wijaya, S. W. (2007). Mobile Learning Sebagai Model Pembelajaran Alternatif Bagi Pemulihan Pendidikan Di Daerah Bencana Alam Gempa Bumi Yogyakarta. Universitas Sanata Dharma.

Williams, R. T., & Williams, R. (2022). An Academic Review of Virtual Learning Environments. ICRRDQuality Index Research Journal, 3(2), 143–145. https://doi.org/10.53272/icrrd

Wirawan, I. M. A., & Ratnaya, I. G. (2011). Pengembangan Desain Pembelajaran Mobile Learning Management System Pada Materi Pengenalan Komponen Jaringan. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(3), 314–324.

Zainiyati, H. S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT. Kencana.

Zed, M. (2014). Metode Penelitian Kepustakaan. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.




DOI: https://doi.org/10.31764/pendekar.v8i2.31667

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Putut Ary Nurmansyah, Zakaria Surya Soeteja, Tri Karyono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Contact Admin: 
Email: [email protected]
WhatsApp: +62 853-3397-5477

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View Pendekar Stats

 

Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter already indexed: