Canva sebagai Alat Bantu Visual dalam Pembelajaran Bahasa Arab: Review tentang Penguatan Pemahaman Struktur Jumlah Mufidah
Abstract
Abstract: The teaching of Arabic still faces challenges in mastering grammatical aspects, particularly the construction of jumlah mufidah (meaningful sentences), which forms the foundation of language skills. The use of interactive media such as Canva remains limited and has not been widely explored in relation to this specific aspect. This study aims to analyze the effectiveness of Canva in enhancing students’ ability to construct jumlah mufidah through a Systematic Literature Review (SLR) approach. Data were collected from three major databases Scopus, DOAJ, and Google Scholar covering publications from 2015 to 2025. The screening process yielded 32 articles that met the inclusion criteria, namely studies that examined interactive media in Arabic language learning or other foreign language contexts with a grammatical focus. Articles unrelated to interactive media, lacking a focus on grammar, or published outside the specified range were excluded. Data were analyzed thematically to identify Canva’s contribution to Arabic learning. The findings indicate that Canva is effective in improving: (1) accuracy in constructing jumlah ismiyah and jumlah fi’liyah, (2) students’ ability to select vocabulary according to syntactic function, (3) variety in sentence construction, and (4) students’ independence in composing meaningful sentences. Canva’s strengths lie in its ease of use, interactive visual features, and compatibility with Arabic text. Thus, integrating Canva represents a significant pedagogical innovation for Arabic language instruction, particularly in strengthening students’ mastery of core grammatical structures.
Abstrak: Pembelajaran bahasa Arab masih menghadapi kendala dalam penguasaan aspek gramatikal, khususnya pembentukan jumlah mufidah yang menjadi dasar keterampilan berbahasa. Pemanfaatan media interaktif seperti Canva relatif terbatas dan belum banyak dikaji secara spesifik pada aspek ini. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis efektivitas Canva dalam meningkatkan keterampilan siswa membentuk jumlah mufidah melalui pendekatan Systematic Literature Review (SLR). Data dikumpulkan dari tiga basis utama, yaitu Scopus, DOAJ, dan Google Scholar, dengan rentang publikasi 2015–2025. Proses penyaringan menghasilkan 32 artikel yang memenuhi kriteria inklusi, yakni penelitian yang mengkaji media interaktif dalam pembelajaran bahasa Arab atau bahasa asing terkait tata bahasa. Artikel yang tidak relevan dengan media interaktif, tidak berfokus pada gramatika, atau di luar rentang tahun publikasi dikeluarkan dari analisis. Data dianalisis menggunakan pendekatan tematik untuk mengidentifikasi kontribusi Canva dalam pembelajaran bahasa Arab. Hasil kajian menunjukkan bahwa Canva efektif dalam meningkatkan: (1) ketepatan struktur jumlah ismiyah dan fi’liyah, (2) kemampuan memilih kosakata sesuai fungsi sintaksis, (3) variasi konstruksi kalimat, dan (4) kemandirian siswa dalam menyusun kalimat bermakna. Keunggulan Canva terletak pada kemudahan penggunaan, dukungan visual interaktif, serta keterpaduannya dengan teks Arab. Dengan demikian, integrasi Canva berpotensi menjadi inovasi penting dalam pembelajaran bahasa Arab, khususnya pada penguasaan struktur gramatikal inti.
Keywords
Full Text:
DOWNLOAD [PDF]References
Agussalim, A., Sanusi, Y., Risky, A., Putri, N., Nasir, W., Dzakirah, D. J., & Vieriawan, A. (2023). Menemu-kenali faktor penyebab kesalahan penulisan bahasa Arab dalam tugas akhir mahasiswa. Jurnal Ilmu Budaya, 11(1), 45–55.
Anwar, R. (2020). Efektivitas media visual dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan Bahasa, 8(1), 112–120.
Bondarenko, T. V., Stetsenko, N. M., & Stetsenko, V. P., & Tkachuk, H. V. (2023). Assessing the efficacy of cloud services for developing educational presentations. Information Technologies and Learning Tools, 98(6). https://doi.org/10.33407/itlt.v98i6.5407
Erden Kocaarslan, G., & Riedler Eryaman, M. (2024). Using “Canva for Education” application with collaborative learning in visual arts lesson: Sample activities for teachers. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. https://doi.org/10.17755/esosder.1371676
Hagiwara, A. (2015). Effect of visual support on the processing of multiclausal sentences. Language Teaching Research. https://doi.org/10.1177/1362168814541715
Hamid, M. F. B. A., Osman, N. B., Halim, Z. B. A., Yahaya, M. F. Bin, Nasir, M. S. Bin, Sha’ari, S. H. Bin, & Rahman, N. E. B. A. (2020). Need analysis for infographic application in Arabic grammatical learning. Universal Journal of Educational Research, 8(3), 327–335. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080327
Hapsari, G. P. P., & Zulherman, Z. (2021). Pengembangan media video animasi berbasis aplikasi Canva untuk meningkatkan motivasi dan prestasi belajar siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 2384–2394. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1237
Hariyanto, D., Sastra, R., Putri, F. E., & Tim Informasi Komputer. (2021). Implementasi metode. Jurnal Al-Ilmi, 13, 110–117.
Hermaniar, Y., & Mubaraq, Y. F. (2022). Sustaining Canva education learning on online and offline learning: A case of teacher’s best practice. Proceedings of the International Conference on Digital Education and Social Science, 1, 242–248.
Hidalgo, F. J. P., Parra, M. A. E. G., & Abril, C. A. H. (2020). Digital and media competences: Key competences for EFL teachers. Teaching English with Technology, 20(2), 33–46.
Hidayat, M., & Nuraini, L. (2021). Pengaruh media interaktif terhadap keterlibatan siswa dalam pembelajaran bahasa Arab. Jurnal Al-Lughah, 9(1), 45–57.
Hisyam, R., Mustafidin, A., Hakim, A., & Hidayatulloh, M. A. (2025). Penerapan metode market place berbantuan media Canva untuk meningkatkan hasil belajar Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) di MTs Darul Amanah Bedono Kabupaten Semarang. 3, 33–44.
Hutapea, N. S., Manullang, Z. P. J., & Hartati, R. (2024). Enhancing student engagement and academic performance through digital literacy: A transformative approach in Canva application. Fonologi: Jurnal Ilmuan Bahasa dan Sastra Inggris, 2, 154–170.
Hwang, W. Y., Shih, T. K., Ma, Z. H., Shadiev, R., & Chen, S. Y. (2016). Evaluating listening and speaking skills in a mobile game-based learning environment with situational contexts. Computer Assisted Language Learning, 29(4), 639–657. https://doi.org/10.1080/09588221.2015.1016438
Linda, R., & Syafriansyah, M. (2023). Pengembangan media pembelajaran bahasa Arab melalui aplikasi Canva. Jurnal Sains Riset, 13(1). https://doi.org/10.47647/jsr.v13i1.856
Maulidya, S., & Fatmawati, R. (2022). Pemanfaatan media interaktif untuk meningkatkan pemahaman struktur kalimat bahasa Arab. Jurnal Teknologi Pendidikan, 11, 202–215.
Mufida, L., Zukhairah, & Miftahudin, A. (2017). Rolling ball: Pengembangan media pembelajaran keterampilan berbicara bahasa Arab kelas VIII MTs di Kabupaten Pekalongan. Lisanul’ Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 6(1), 55–66.
Mustofa, A., & Hasan, M. A. K. (2023). Peran bahasa Arab dalam pendidikan Islam di Ma’had Aly Ar-Rasyid Wonogiri: Tinjauan terhadap pembelajaran bahasa Arab sebagai media akses ilmu agama. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2). https://doi.org/10.30997/tjpba.v4i2.8642
Oudat, Q., & Othman, M. (2024). Embracing digital learning: Benefits and challenges of using Canvas in education. Journal of Nursing Education and Practice, 14(2), 39–48.
Padinga, E. S., Rahma, H. M., Manalu, I. P., Mudmainah, I. T., Hermawan, M. T., Handoko, M. F., & Sanjaya, R. (2024). Panduan praktis Canva AI. SIEGA Publisher.
Pedroso, J. E., Sulleza, R. V. S., Francisco, K. H. M. C., Noman, A. J. O., & Martinez, C. A. V. (2023). Unlocking the power of Canva: Students’ views on using the all-in-one tool for creativity and collaboration. Journal of Digital Learning and Distance Education, 2(2). https://doi.org/10.56778/jdlde.v2i2.117
Putri, R. H., Rini, C. P., & Perdiansyah, F. (2022). Pengembangan media pembelajaran ensiklopedia IPA berbasis pendekatan contextual teaching & learning (CTL) pada materi energi dan perubahannya untuk siswa kelas III sekolah dasar. FONDATIA, 6(3). https://doi.org/10.36088/fondatia.v6i3.2087
Rahmawati, I., & Suryani, D. (2021). Peran media pembelajaran interaktif dalam meningkatkan motivasi belajar bahasa Arab. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 13, 65–74.
Ridwan, A. I., Alim, A., & Alkattini, A. H. (2024). Pengembangan maharotul qiroah dalam pembelajaran bahasa Arab di Madrasah Aliyah Negeri 4 Bogor. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 17, 202–226. https://doi.org/10.32832/tawazun.v17i1.15954
Safitri, A. S., Alfattunisa, A. R., & Afifah, A. N. (2025). Efektivitas media interaktif berbasis digital dalam pembelajaran bahasa Arab untuk siswa MI. 03, 45–56.
Setiawan, H., Isnaeni, W., Budijantoro, F. P. M. H., & Marianti, A. (2015). Implementation of digital learning using interactive multimedia in excretory system with virtual laboratory. Research and Evaluation in Education (REID), 1(2). https://doi.org/10.21831/reid.v1i2.6501
Sirajuddin, N. T., & Wahditiya, A. A. (2024). Pelatihan pemanfaatan aplikasi Canva bagi guru SMP 4 Bantimurung Kabupaten Maros. Jurnal Pustaka Mitra, 4, 44–54.
Widiarti, Y. (2024). Canva and comic strips: Facilitate on teaching writing instruction. International Journal of Contemporary Studies in Education, 3, 245–255.
Wiza Yunifa, & Sriyeni, Y. (2022). Pelatihan pembuatan bahan ajar menggunakan Canva Web bagi guru SMP Bina Cipta. J-PEMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2). https://doi.org/10.33372/j-pemas.v3i2.849
Zettira, S. B. Z., Febrianti, N. A., Anggraini, Z. A., Prasetyo, M. A. W., & Tripustikasari, E. (2022). Pelatihan aplikasi Canva untuk meningkatkan kreativitas desain promosi usaha mikro kecil dan menengah. Jurnal Abdimas Prakasa Dakara, 2(2). https://doi.org/10.37640/japd.v2i2.1524
DOI: https://doi.org/10.31764/pendekar.v8i3.32449
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Nurjannah, Ahmad Helwani Syafi'i, Ahmad Rosyidi, Fitriani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Contact Admin:
Email: [email protected]
WhatsApp: +62 853-3397-5477
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter already indexed: