Enhancing English Speaking Skills through Mobile Learning Applications: A Systematic Review
Abstract
Abstract: This systematic literature review examines the impact of mobile learning applications on enhancing English speaking skills. Mobile learning applications utilize mobile devices such as smartphones or tablets to provide flexible and interactive access to learning materials anytime and anywhere. Analyzing data from indexed sources (Scopus, DOAJ, Google Scholar) published between 2018 and 2024, the study identifies the effectiveness of interactive features, such as speaking activities, direct communication with instructors, and gamification, in increasing student motivation and engagement. The objective of this research is to identify the integration of interactive features such as speaking activities, direct communication with instructors, and gamification in enhancing student motivation and engagement in learning. The findings suggest that mobile learning applications significantly improve English speaking skills, offering critical insights for developing more effective learning strategies.
Abstrak: Tinjauan pustaka sistematis ini mengkaji dampak aplikasi pembelajaran mobile terhadap peningkatan keterampilan berbicara bahasa Inggris. Aplikasi pembelajaran mobile memanfaatkan perangkat mobile seperti smartphone atau tablet untuk menyediakan akses fleksibel dan interaktif ke materi pembelajaran kapan saja dan di mana saja. Dengan menganalisis data dari sumber-sumber terindeks (Scopus, DOAJ, Google Scholar) yang diterbitkan antara tahun 2018 dan 2024, studi ini mengidentifikasi efektivitas fitur-fitur interaktif, seperti aktivitas berbicara, komunikasi langsung dengan instruktur, dan gamifikasi, dalam meningkatkan motivasi dan keterlibatan siswa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi integrasi fitur-fitur interaktif seperti aktivitas berbicara, komunikasi langsung dengan instruktur, dan gamifikasi dalam meningkatkan motivasi dan keterlibatan siswa dalam pembelajaran. Temuan ini menunjukkan bahwa aplikasi pembelajaran mobile secara signifikan meningkatkan keterampilan berbicara bahasa Inggris, menawarkan wawasan kritis untuk mengembangkan strategi pembelajaran yang lebih efektif.
Keywords
Full Text:
DOWNLOAD[PDF]References
Abdila, M. H. (2021). Pengaruh Pembelajaran Iklan di Sekolah dalam Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik. 1–7.
Alifia, M. (2021). Kepentingan Thailand Dalam Mengikuti Kerjasama Masyarakat Ekonomi Asean (MEA) Pada Tahun 2017. In Repository.Uinjkt.Ac.Id.
Amaliah, R., Sarah, P., & Mawardi, Z. (2020). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Biologi Kelas X SMA. 5(1), 71–77.
Ananda, E. P. (2023). Daya Minat Dalam Penggunaan Bahasa Inggris Dan Pengaruhnya Terhadap Komunikasi Masyarakat Indonesia. HYPOTHESIS: Multidisciplinary Journal Of Social Sciences, 1(02 Juni), 172–184.
Ardiansyah, A. A., & Nana, N. (2020). Peran Mobile Learning sebagai Inovasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran di Sekolah. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 3(1), 47. https://doi.org/10.23887/ijerr.v3i1.24245
Barokah, J. (2023). Tren dan Perkembangan dalam Pembelajaran Berbasis Teknologi dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(5), 203–213.
Dimensi, J. (2022). JDPP. 10(2).
Djonnaidi, S., Wahyuni, N., & Nova, F. (2021). Pengaruh Penerapan Media Poster Digital dalam Pembelajaran Daring di Masa Pandemi terhadap Kemampuan Berbicara Siswa di Politeknik Negeri Padang. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 8(1), 38–46. https://doi.org/10.17977/um031v8i12021p038
Fabiana Meijon Fadul. (2019). Problematik Pengajaran Dan Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris Di Smk Banjarmasin. 1–19.
Fan, X., Liu, K., Wang, X., & Yu, J. (2023). Exploring Mobile Apps in English Learning. 8, 2367–2374.
Firmansyah, M. S., & Alfian, M. (2022). Peningkatan Kemampuan Berpidato Berbahasa Inggris Siswa SMK Di Kabupaten Tegal. 6(2), 275–284.
Hakim, M. A. R. R. (2019). Strategi Pengajaran Speaking Bagi Para Pembelajar Bahasa Inggris Berkarakteristik Introvert. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 4(1), 49. https://doi.org/10.26740/jp.v4n1.p49-58
Hidayati, N. A., & Darmuki, A. (2021). Penerapan Model Auditory Intellectually Repetition (AIR) untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Mahasiswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 252–259. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.959
Informatika, M. T. (2023). Fatih Humam Ramadhan 1 , Isma Elan Maulani 2 , Nabilaa Faizatuz Zuhriyah 3 , Nina Siti Marlina 4. 3(2), 108–113.
Kitchenham, B., Pretorius, R., Budgen, D., Brereton, O. P., Turner, M., Niazi, M., & Linkman, S. (2010). Systematic literature reviews in software engineering-A tertiary study. Information and Software Technology, 52(8), 792–805. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2010.03.006
Kristiawan, M. (2023). Improving english students ’ speaking skills through an action learning strategy. 11(1), 143–152.
Lan, B. T. (2023). Tạp Chí Khoa Học Đại Học Tân Trào Issn : 2354 - 1431 Some Techniques To Improve English Speaking Skills For Non-English Major Students At Tan Trao University Tạp Chí Khoa Học Đại Học Tân Trào. 9(1), 77–82. https://doi.org/10.51453/2354-1431/2022/870
M.Pd, P. D. S. (2021). Menggunakan Quizizz untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan, 30(3), 499. https://doi.org/10.32585/jp.v30i3.1934
Maryati, D. S. (2021). Implikasi Pembelajaraan Jarak Jauh Terhadap Ketercapaian Kompetensi Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Di Sd Plus Ar-Rahmat Bandung. 3(2), 123–130.
Melati, E., Kurniawan, M., Marlina, M., Santosa, S., Zahra, R., & Purnama, Y. (2023). Pengaruh Metode Pengajaran Berbasis Teknologi Terhadap Kemampuan Berbicara Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Di Sekolah Menengah. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 14–20.
Mufliharsi, R., & Candra, E. N. (2018). Pembelajaran Berbicara Interaktif Bahasa Inggris di SMP Universitas Indraprasta PGRI Jakarta. 2(2), 35–40.
MUSLIM, S. P. B. (2020). Lembaga Penelitian Dan Pengabdian Pada Masyarakat Institut Agama Islam Negeri Surakarta Tahun 2018. Core.Ac.Uk.
Musyafak, M., & Subhi, M. R. (2023). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Menghadapi Tantangan di Era Revolusi Industri 5.0. Asian Journal of Islamic Studies and Da’wah, 1(2), 373–398. https://doi.org/10.58578/ajisd.v1i2.2109
Nasution, S. (2018). Penggunaan Bahasa Inggris Secara Maksimal untuk Menyongsong Masyarakat Ekonomi ASEAN (MEA) 2025. Jurnal Bisnis Net, 1(1), 2021–3982.
Nisa, B., Sari, S. W., Nabila, R., Apriyanti, W., Kusumawardhani, P., Berbicara, K., & Slang, B. (2023). The Speaking Skill by Using Slang Words in a Movie through Mind- Mapping Strategy. 15(1), 36–43.
Of, I., Learning, D., & To, M. (2020). Implementasi metode pengajaran langsung untuk meningkatkan pengajaran dan pembelajaran. 6(1), 182–192.
Pariasih, E. (2023). Efektivitas Instagram Sebagai Media Sosialisasi Digital Kementerian Pertanian. Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 3(5), 2477–1783.
Pendahuluan, I. (2023). Embracing Mobile Learning In Education : Membuka Keuntungan , Menghadapi Tantangan , dan Menjelajahi. 74–83.
Phuc, T. H., Nghi, T. T., & Tin, T. (2023). Examining the Impact of Mobile Apps on Language Teaching and Learning in a Public University: An Experimental Study. 0299, 113–121. https://doi.org/10.32996/ijllt
Rahayu, P. (2015). Role Play Strategy in Teaching Speaking. Jurnal Ilmiah Edu Research, 4(1), 61–70.
Ricardo, W., & Col, N. (2023). Motivation in the classroom to develop English Speaking skills Motivación en el aula para desarrollar habilidades de habla en inglés Resumen. 4, 2155–2164.
Romadlon, F. (2020). COVID-19 Dalam Ragam Tinjauan Perspektif. In COVID-19 Dalam Ragam Tinjauan Perspektif.
Rusdin, R., & Purwati, D. (2023). Speaking Up : A Comprehensive Investigation of EFL Secondary Students ’ Speaking Skill Problems in Indonesia ’ s Islamic School Context. 5(2), 236–249.
Serdang, D., Utara, S. U., & Manulang, E. B. (n.d.). Pembudayaan bahasa inggris.
Setiawati MZ, A. F. R. (2019). Peranan Guru Dalam Penggunaan Multimedia Interaktif Di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 2(1), 819–836.
Siti, R., Sadiyyah, H., Gustiana, M., Punuluh, S. D., Sugiarni, R., & Suryakancana, U. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa ( Lks ) Dengan Pendekatan Inkuiri Terbimbing Berbasis Mobile Learning Untuk Mengoptimalkan Kemampuan. VIII(1), 80–95.
Strategi, M., & Pendidikan, P. (2022). Sasana : Jurnal Pendidikan Agama Islam Manajemen Strategi Pembelajaran Pendidikan Islam di MA Sejahtera Pare Kediri Sasana : Jurnal Pendidikan Agama Islam. 1(1).
Studi, P., Matematika, P., Ilmu, F., & Dan, T. (2023). Meta-Analisis Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Digital Terhadap Hasil Belajar Disusun oleh : Nada Fatiyyah Azkia.
Suriani, I. (2022). JURNAL CEMERLANG : Pengabdian pada Masyarakat Melalui Bimbingan Belajar Bahasa Inggris Bagi Anak-Anak Pesisir Di Kelurahan Sowi Jurnal Cemerlang : Pengabdian pada Masyarakat. 5(1), 48–55.
Widiananda, S., Rabbani, Z. I., & Darmawangsa, D. (2023). Mobile-Assisted Language Learning Dalam Pembelajaran Keterampilan Menyimak Bahasa Asing : Sebuah Tinjauan Pustaka. 9(1), 114–122. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i1.4075
Yanti, S. (2019). MATAPPA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Penerapan Komunikasi Efektif Dalam Proses Pembelajaran Dan Bimbingan Konseling Pada Siswa SMA. 2, 47–52.
Yulita, D., & Saijao, M. F. (2022). Sosialisasi Pengenalan dan Penanganan Masalah Kecemasan Membaca Teks Bahasa Inggris Siswa-Siswa SMAN 1 Kefamenanu. 1(2010), 10–17.
Zebua, S., & Sibarani, M. (2023). Peningkatan Kreativitas Guru Pendidikan Agama Kristen Melalui Pengembangan Materi Pembelajaran Digital. Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama Dan Filsafat, 1(1), 104–105.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: