Peran Guru Membimbing Siswa Sekolah Dasar dalam Pembentukan Etika dan Moral Guna Mencegah Terjadinya Kekerasan Bullying

Saskia Syalsa Zabillah JR, Syafruddin Muhdar, Nanang Rahman

Abstract


Abstract: This study aims to examine the role of teachers in guiding elementary school students in the formation of ethics and morals to prevent acts of violence, particularly bullying, through a systematic literature review. The research method employed is a Systematic Literature Review (SLR), sourcing literature from Google Scholar, covering publications from 2016 to 2024. The review reveals that teachers play a crucial role as behavioral models and agents in imparting moral and ethical values. The implementation of character education programs in elementary schools has been found effective in enhancing students' ethical behavior and reducing incidents of bullying. Effective guidance strategies include collaborative approaches involving teachers, parents, and the community, active learning methods, and the clear and consistent enforcement of school rules. Character education focusing on empathy, tolerance, and cooperation, along with training in social skills and conflict resolution for students, has shown significant reductions in school violence. The conclusion of this study underscores that, with appropriate approaches and integrated character education programs, teachers play a vital role in shaping students' ethics and morals and minimizing acts of violence in elementary school environments.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji peranan guru dalam membimbing siswa sekolah dasar dalam pembentukan etika dan moral guna mencegah terjadinya tindak kekerasan, khususnya pembulian, melalui kajian literatur sistematis. Metode penelitian yang digunakan adalah Systematic Literature Review (SLR) dengan sumber literatur dari Google Scholar, mencakup publikasi tahun 2016 hingga 2024. Berdasarkan hasil kajian literatur, ditemukan bahwa guru memainkan peran kunci sebagai model perilaku dan agen pembelajaran nilai-nilai moral dan etika. Implementasi program pendidikan karakter di sekolah dasar terbukti efektif dalam meningkatkan sikap etis siswa dan mengurangi insiden pembulian. Strategi bimbingan yang efektif meliputi pendekatan kolaboratif antara guru, orang tua, dan masyarakat, metode pembelajaran aktif, serta penerapan aturan sekolah yang jelas dan konsisten. Pendidikan karakter yang berfokus pada empati, toleransi, dan kerjasama serta pelatihan keterampilan sosial dan resolusi konflik bagi siswa telah menunjukkan pengurangan signifikan dalam tindak kekerasan di sekolah. Kesimpulan dari penelitian ini menegaskan bahwa dengan pendekatan yang tepat dan program pendidikan karakter yang terintegrasi, peran guru sangat signifikan dalam membentuk etika dan moral siswa serta meminimalisir tindak kekerasan di lingkungan sekolah dasar.


Keywords


Moral education, Bully, Teacher

Full Text:

DOWNLOAD [PDF]

References


Adirinarso, D. (2023). No Titleیلیب. In Nucl. Phys. (Vol. 13, Issue 1).

Aisyah, S. H., & Hidayah, U. (2024). Pembentukan Karakter Social Awareness Melalui. 6(April), 286–303.

Am, S. A., Am, S. A., & Siska, S. (2023). Penanaman Nilai Karakter Religius melalui Pembiasan Morning Activity pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 5495–5505. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.5071

Amalianita, B., Eliza, R., Putra, R. P., Rahmayanty, D., & Niki, U. (2023). Peran pendidikan karakter remaja di sekolah serta implikasi terhadap layanan bimbingan dan konseling. Jurnal IICET, 8(2), 276–283.

Anggraini, R., & Wibawa, S. (2019). Peran Guru Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Penerapan Etika Dan Moral Peserta Didik Dalam Lingkungan Formal Di Smk Negeri 1 Stabat Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Serunai Pancasila Dan Kewarganegaraan, 8(2), 151–157. https://doi.org/10.37755/jspk.v8i2.195

BP, S. A., Ekasyafutra, E., Suhaili, N., Mudjiran, M., & Nirwana, H. (2021). Peranan Guru Dalam Bimbingan Dan Konseling Untuk Pebentukan Nilai Moral Pada Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Ensiklopedia of Journal, 3(3), 220–225. https://doi.org/10.33559/eoj.v3i3.780

Daniati, N. S., & Aliyyah, R. R. (2023). Pembelajaran Anti Perundungan: Persepsi Guru Kelas Tinggi pada Sekolah Dasar. Jurnal Al-Ulum, 2(6), 3022–3047. https://ojs.unida.ac.id/karimahtauhid/article/download/11083/4410

Fahruddin, A. H., & Sari, E. N. T. (2020). Implementasi Kode Etik Guru dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 1 Sukodadi Lamongan. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 151. https://doi.org/10.36835/tarbiyatuna.v13i2.643

Fika, R. N. D., & Lu’luil Maknun. (2023). Urgensi Pendidikan Karakter Bagi Anak Usia SD Untuk Mencegah Perilaku Bullying. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Amin, 2(1), 1–21. https://doi.org/10.54723/ejpgmi.v2i1.16

Ghafar, Z. N., & Sawalmeh, M. H. M. (2023). The Influence of Effective Teaching on Elementary School Students: A Review Paper. Journal of Learning and Development Studies, 3(2), 10–14. https://doi.org/10.32996/jlds.2023.3.2.2

Habibi, I. (2022). Peran Guru Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Mengembangkan Kecerdasan Moral Siswa. Lentera : Jurnal Kajian Bidang Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 7–15. https://doi.org/10.56393/lentera.v2i1.1153

Junaidin, J. (2023). Etika Profesi Guru Pendidikan Agama Islam Sebagai Sistem Kontrol di Era 5.0. EL-HIKMAH: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Islam, 17(1), 15–24. https://doi.org/10.20414/elhikmah.v17i1.8426

Kang, S. R., Kim, S. J., & Lee, J. (2020). Development of a Violence Prevention Educational Program for Elementary School Children Using Empathy (VPEP-E). Child Health Nursing Research, 26(4), 422–433. https://doi.org/10.4094/chnr.2020.26.4.422

Kanti, W., Rakhmat, C., Budiman, N., & Mudrikah, S. (2023). Upaya Sekolah Dalam Mengatasi Perilaku Bullying Siswa SMP. Attractive : Innovative Education Journal, 5(3), 425–433. https://attractivejournal.com/index.php/aj/article/download/743/576

Karim, A., Aunurrahman, A., Halida, H., & Ratnawati, R. E. (2023). Implementasi Landasan Pendidikan Dalam Mengoptimalkan Peran Guru Dan Manajemen Sekolah Dalam Mencegah Perilaku Bullying. Academy of Education Journal, 14(2), 1515–1534. https://doi.org/10.47200/aoej.v14i2.2130

Kartika, N. P., Astutik, A. P., Sidoarjo, U. M., Sidoarjo, U. M., Kartika, N. P., & Sidoarjo, U. M. (2024). Strategi Sekolah Islam dalam Mencegah Perilaku Bullying Corresponding Author : 6(1), 406–414.

Kesehatan, P., & Bandung, K. (n.d.). Efektivitas Pendidikan Pencegahan Bullying Terhadap. 1–41.

Larozza, Z., Hariandi, A., & Sholeh, M. (2023). Strategi Guru dalam Mengatasi Perilaku Perundungan (Bullying) melalui Pendidikan Karakter pada Siswa Kelas Tinggi SDN 182/I Hutan Lindung. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(7), 4920–4928. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i7.1929

Liu, Y., & Mamat, N. (2023). Study on the Factors Affecting the Effect of Practical Teaching of Chinese Moral Court. International Journal of Education and Humanities, 8(1), 49–52. https://doi.org/10.54097/ijeh.v8i1.6877

López García, A. I., Scharpf, F., Hoeffler, A., & Hecker, T. (2022). Preventing Violence by Teachers in Primary Schools: Study Protocol for a Cluster Randomized Controlled Trial in Haiti. Frontiers in Public Health, 9(February), 1–11. https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.797267

Masalah, A. L. B. (n.d.). ه ن َ ص ْ ي ُ َُ و َ ِ ل ِ ل َ ٌَِّ ا م َ يا ْ ِ ت ل َ َ و َ و.

Mida Triana Zahrah, Nana Hendracipta, & Siti Rokmanah. (2023). Pengaruh Keluarga Dalam Membentuk Etika Dan Moral Anak Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 1065–1076. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i5.2046

Nasir, et, A. (2023). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. 9, 356–363.

NURAZIZ, S. C. (2023). Optimalisasi Peran Guru Pai Dalam Penanaman Pendidikan Karakter Disiplin Beribadah Siswa Pasca Pandemi Covid-19 di SMP …. Repository.Uinsaizu.Ac.Id. Https://Repository.Uinsaizu.Ac.Id/22015/1/SIGIT Candra Nuraziz_Optimalisasi Peran Guru Pai Dalam Penanaman Pendidikan Karakter Disiplin Beribadah Siswa Pasca Pandemi Covid-19 Di Smp N 1 Sumpiuh Banyumas.pdf

Oktavia, R., & Dewi, S. F. (2021). Upaya Guru dalam Mengatasi Perilaku Bullying Siswa di SMAN 7 Padang. Journal of Civic Education, 4(1), 81–86. https://doi.org/10.24036/jce.v4i1.482

Podungge, M., Lestari, A., & Kasidi, K. (2023). The Importance of Physical and Mental Education for Children From an Islamic Education Perspective. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 6(1), 12–24. https://doi.org/10.15575/al-aulad.v6i1.23818

Purnaningtias, F., Aika, N., Al farisi, M. S., Sucipto, A., & Putri, Z. M. B. (2020). Analisis Peran Pendidikan Moral Untuk Mengurangi Aksi Bully Di Sekolah Dasar. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 4(1), 42–49. https://doi.org/10.36379/autentik.v4i1.51

Radev, M., & Jancovic, I. (2022). Peer Violence : Recognition , Understanding And Response From The Attachment Theory Perspective Milica Tošić Radev , Ivana Janković. Facta Universitatis, 21, 149–164.

Setiawan, M. (2018). Peran Sekolah yang Menerapkan Sistem Full Day School dalam Mengontrol Perilaku Menyimpang Siswa.

Siti Annisa Jumarnis, Jehan Chantika Anugerah, & Yulvani Juniawati Sinaga. (2023). Strategi Penanaman Pendidikan Karakter Dalam Meminimalisir Bullying Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1103–1117. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6398

Stocks, N. (2016). 済無No Title No Title No Title. 3(1), 1–23.

Tarigan, M. S. (2019). Pentingnya Kebenaran Allah Sebagai Landasan Pendidikan Kristen [the Significance of God’S Truth As the Foundation of Christian Education]. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 3(1), 80. https://doi.org/10.19166/johme.v3i1.1684

Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Werla Putra, G., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63. https://doi.org/10.24002/ijis.v1i2.1916

Wahyudin, Y., & Rahayu, D. N. (2020). Analisis Metode Pengembangan Sistem Informasi Berbasis Website: A Literatur Review. Jurnal Interkom: Jurnal Publikasi Ilmiah Bidang Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 15(3), 26–40. https://doi.org/10.35969/interkom.v15i3.74

Wang, L., Chen, J., Wang, W., Song, R., Zhang, Z., & Yang, G. (2022). Review of Time Series Traffic Forecasting Methods. 2022 4th International Conference on Control and Robotics, ICCR 2022. https://doi.org/10.1109/ICCR55715.2022.10053870

Tarigan, 2019


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: