Peningkatan Minat Belajar Siswa Pada Materi IPS Melalui Media Pop Up Book Pada Siswa Kelas IV

Qurul Khasanah, Sri Lestari, Susanna Mulyani

Abstract


Abstract: This study aims to increase students' interest in Social Studies (IPS) in fourth grade through the use of Pop Up Book media. The research method used is Classroom Action Research (CAR) conducted in 2 cycles. The subjects of the study were 20 fourth-grade students at SDN 01 Madiun Lor. The results showed that in the first cycle, 59% of students were enthusiastic about learning, 64% paid attention to the teacher's explanation, and 54% actively participated in answering questions. The results of the first cycle were not satisfactory, so a second cycle was conducted, resulting in 91% of students being enthusiastic about learning, 87% paying attention to explanations, and 86% actively participating in answering questions. Thus, it can be concluded that students' interest in learning can be increased by using Pop Up Book media.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan minat belajar siswa pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) di kelas IV melalui penggunaaan media Pop Up Book. Metode penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilakukan 2 siklus. Subjek penelitian yakni siswa kelas IV SDN 01 Madiun Lor yang berjumlah 20 siswa. Hasil penelitian menunjukan pada siklus 1 siswa yang memiliki antusias dalam pembelajaran sebanyak 59,%, menyimak penjelasan guru 64%, serta partisipasi aktif dalam menjawab 54%. Dari hasil siklus 1 masih belum tuntas sehingga akan dilakukan siklus 2 dengan hasil siswa antusias dalam pembelajaran sebanyak 91%, menyimak penjelasan 87%, dan partisipasi menjawab 86%. Sehingga dapat disimpulkan bahwa minat belajar siswa dapat meningkat dengan menggunakan media Pop Up Book.


Keywords


Learning Interests, Media, Pop Up Book.

Full Text:

DOWNLOAD [PDF]

References


Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.

Hazmi, M. Z. (2024). Analysis of the Effectiveness of Pop-Up Book Media on Science Learning in Elementary Schools. 5(4), 919–934.

Herta, N., Nupus, B. C., Sanggarwati, R., & Setiawan, T. Y. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Game Wordwall dalam Pembelajaran untuk Menumbuhkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Seminat Nasional Paedagoria, 3, 527–532. https://wordwall.net/

Husna, K., & Supriyadi, S. (2023). Peranan Manajeman Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 4(1), 981–990. https://doi.org/10.37680/almikraj.v4i1.4273

Inayah, A., Harahap, F. K. S., Widia, F., Purba, H. M., & ... (2024). Pengembangan Media Pop Up Book Untuk Meningkatan Minat Belajar Siswa pada Mata Pembelajaran IPS di MI/SD. Jurnal Pendidikan …, 8, 674–681. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/12446%0Ahttps://jptam.org/index.php/jptam/article/download/12446/9577

Millah, A. S., Apriyani, Arobiah, D., Febriani, E. S., & Ramdhani, E. (2023). Analisis Data dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 140–153.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Sanra, R., Adisel, A., Merdiansyah, M., Gusliana, R. M., Azzarah, A. K., & Ilahi, D. R. N. (2022). Strategi Pembelajaran IPS dalam Konteks Kurikulum 2013 Edisi Revisi dengan Konsep Merdeka Belajar. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 5(1), 165–171. https://doi.org/10.31539/joeai.v5i1.3413

Setiyanigrum, R. (2020). Media Pop-Up Book sebagai Media Pembelajaran Pascapandemi. Seminar Nasional Pascasarjana 2020, 2016, 2016–2020.

Ulfa, M. S., & Nasryah, C. E. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Pop – Up Book Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SD. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 10–16. https://doi.org/10.51276/edu.v1i1.44

Utami, W. D., Rahma, S. B., & Anggraini, I. A. (2020). Analisis Minat dan Bakat Peserta didik terhadap Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(1), 23–28. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/terampil/index%0ATerampil:

Winda, P., Pangestu, W. T., & Malaikosa, Y. M. L. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar. Jurnal Holistika, 6(1), 1. https://doi.org/10.24853/holistika.6.1.1-7


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: