Pemanfaatan Media Digital oleh Guru SD dalam Meningkatkan Keterlibatan Belajar Siswa

Fitri Indah Rahmawati, Haifaturrahmah Haifaturrahmah, Intan Dwi Hastuti, Arpan Islami Bilal, Syafruddin Muhdar, Sukron Fujiaturrahman

Abstract


Abstract: The utilization of digital media in education has become an inevitable necessity in the era of technological transformation in learning. Elementary school teachers are required to integrate various forms of digital media to create learning processes that are more interactive, engaging, and relevant to students' real-life contexts. This study aims to systematically review existing literature regarding the use of digital media by elementary school teachers in enhancing student learning engagement. The research method employed is a systematic literature review (SLR) by analyzing selected articles published between 2015 and 2025.The findings indicate that the integration of digital media, such as social media, digital storytelling, and interactive whiteboards, significantly contributes to strengthening communication between teachers and students, while also promoting the development of students' cognitive skills, creativity, motivation, and learning interest. However, the effectiveness of digital media implementation is greatly influenced by teachers' digital competencies, the availability of adequate technological infrastructure, and continuous professional development programs. Therefore, strategic efforts are required to enhance teachers' readiness in optimally adapting digital technologies within the elementary school learning environment.

Abstrak: Pemanfaatan media digital dalam pembelajaran telah menjadi kebutuhan yang tidak terelakkan di era transformasi teknologi pendidikan. Guru sekolah dasar dituntut untuk mampu mengintegrasikan berbagai bentuk media digital guna menciptakan proses pembelajaran yang lebih interaktif, menarik, dan relevan dengan konteks kehidupan siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji secara sistematis berbagai literatur terkait pemanfaatan media digital oleh guru sekolah dasar dalam meningkatkan keterlibatan belajar siswa. Metode yang digunakan adalah systematic literature review (SLR) dengan menelaah artikel-artikel terpilih yang dipublikasikan dalam rentang tahun 2015 hingga 2025.Hasil kajian menunjukkan bahwa integrasi media digital, seperti media sosial, digital storytelling, dan papan tulis interaktif, memberikan kontribusi signifikan dalam memperkuat interaksi komunikasi antara guru dan siswa, serta mendorong perkembangan keterampilan kognitif, kreativitas, motivasi, dan minat belajar siswa. Namun, efektivitas pemanfaatan media digital sangat dipengaruhi oleh kompetensi digital yang dimiliki oleh guru, ketersediaan infrastruktur teknologi yang memadai, serta dukungan program pelatihan yang berkelanjutan. Oleh karena itu, diperlukan upaya strategis untuk meningkatkan kesiapan guru dalam mengadaptasi teknologi digital secara optimal dalam proses pembelajaran di sekolah dasar.


Keywords


Digital Media, Student Learning Engagement, Elementary School.

Full Text:

DOWNLOAD [PDF]

References


Alférez-Pastor, M., Collado-Soler, R., Lérida-Ayala, V., Manzano-León, A., Aguilar-Parra, J. M., & Trigueros, R. (2023). Training Digital Competencies in Future Primary School Teachers: A Systematic Review. Education Sciences, 13(5). https://doi.org/10.3390/educsci13050461

Atmojo, I. R. W., Sari, D. A., Hidayah, F., Dewi, M. C., & Kusuma, N. I. (2024). Upaya Meningkatkan Partisipasi Aktif Peserta Didik Melalui Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Bantuan Media Wordwall pada Pembelajaran IPAS. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 7(4), 721. https://doi.org/10.20961/shes.v7i4.97072

Cahyani Kusuma, T., Boeriswati, E., & Supena, A. (2023). Peran Guru dalam Meningkatkan Berpikir Kritis Anak Usia Dini. Aulad: Journal on Early Childhood, 6(3), 413–420. https://doi.org/10.31004/aulad.v6i3.563

Hendra Agung Saputra Samaloisa, & Dyulius Thomas Bilo. (2024). Optimalisasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pendidikan Agama Kristen: Mengintegrasikan Teknologi Digital Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Lumen: Jurnal Pendidikan Agama Katekese Dan Pastoral, 3(1), 80–98. https://doi.org/10.55606/lumen.v3i1.317

Herdianti, N. P., Hanim, W., & Hasanah, U. (2024). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Digital pada Pembelajaran IPS untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(2), 1592–1603. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i2.7393

Hidayatullah, S. (2024). Media Digital dalam Pengembangan Literasi Emergen pada Masa Pandemi Covid 19 di TK. Referen, 3(2), 202–209. https://doi.org/10.22236/referen.v3i2.17542

Hietajärvi, L., Maksniemi, E., & Salmela-Aro, K. (2022). Digital Engagement and Academic Functioning: A Developmental-Contextual Approach. European Psychologist, 27(2), 102–115. https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000480

Jakarta, U. N. (2024). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Menulis Teks Narasi untuk Menghadapi Era Industri 5 . 0 Instruction to Face the Era of Industry 5 . 0 Universitas Negeri Jakarta. 2015, 213–220.

Lestari, I., & Ilhami, A. (2022). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Smp: Systematic Review. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 12(2), 135–144. https://doi.org/10.24929/lensa.v12i2.238

Maisarah, Ayudia, I., Prasetya, C., & Mulyani. (2023). Analisis Kebutuhan Media Digital Pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 2(1), 48–59. https://doi.org/10.56855/jpsd.v2i1.314

Musyawir Musyawir. (2022). Pembelajaran Inovatif untuk Menanamkan Nilai-Nilai Karakter pada Siswa Sekolah Dasar (SD) di Namlea Kabupaten Buru (Studi Meta-Sintesis). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 1(2), 15–29. https://doi.org/10.55606/mateandrau.v1i2.105

Purba, A., & Saragih, A. (2023). Peran Teknologi dalam Transformasi Pendidikan Bahasa Indonesia di Era Digital. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 3(3), 43–52. https://doi.org/10.58939/afosj-las.v3i3.619

Putri, A. E. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Digital dalam Pembelajaran Sejarah untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 9(2), 533–540. https://doi.org/10.24815/jimps.v9i2.30523

Ramadhani, T., Aulia, T. H., & Anastasya, S. D. (2025). Analisis Efektivitas Penggunaan Media Digital dalam Evaluasi Pembelajaran di Sekolah Dasar Anisah1,. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(02), 467–481.

Rokhmawati, Z., & Farchan, A. (2025). Inovasi Teknologi dalam Pendidikan Jarak Jauh: Kajian Literatur. 11(01), 264–274.

Salam, U., Wahdini, W., Surmiyati, S., Rezeki, Y. S., Riyanti, D., & Suthathothon, P. (2023). Teachers’ challenges and strategies in using digital media in teaching English. Journal of English Language Teaching Innovations and Materials (Jeltim), 5(1), 49. https://doi.org/10.26418/jeltim.v5i1.63204

Schindler, L. A., Burkholder, G. J., Morad, O. A., & Marsh, C. (2017). Computer-based technology and student engagement: a critical review of the literature. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(1). https://doi.org/10.1186/s41239-017-0063-0

Sole, F. B., Anggraeni, D. M., Kaleka, Y. U., Garung, E. R., Theedens, M. A., & Rato, R. A. (2022). Pelatihan Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring Dimasa Pandemi Covid-19 bagi Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Loura. Unram Journal of Community Service, 3(1), 11–14. https://doi.org/10.29303/ujcs.v3i1.183

Spiteri, M., & Chang Rundgren, S. N. (2020). Literature Review on the Factors Affecting Primary Teachers’ Use of Digital Technology. Technology, Knowledge and Learning, 25(1), 115–128. https://doi.org/10.1007/s10758-018-9376-x

Sumika, F., Souza, H. De, & Guidoni, D. L. (2015). Utilização didático-pedagógica da lousa digital interativa : capacitando professores do ensino fundamental Didactic and pedagogical use of digital interactive whiteboard : training primary education teachers A rápida disseminação das tecnologias de inform. March, 100–115.

Titin Sunaryati, Hasybi Muammar Rizqy, Muhammad Faiz Rayyan, Adinda Ratu Puri, E. H. K. (2024). Meningkatkan Keterlibatan Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Terpadu Berbasis Digital. Edukreatif: Jurnal Kreativitas Dalam Pendidikan, 5(4), 52–62.

Trikesumawati, D., Ishamy, W. M., & Rizqullah, R. M. (2025). Peran Media Dalam Mendukung Pengembangan Motivasi Belajar Siswa Di Era Modern. Jurnal Ilmiah Research Student, 2(1), 531–539. https://doi.org/10.61722/jirs.v2i1.3749

Vitasari, W. (2021). Komunikasi Guru Dengan Siswa Membangun Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 8. http://dx.doi.org/10.31219/osf.io/gft3z

Yuliarti, Riansi, E. S., & Sultoni, A. (2024). the Role of Digital Media in Indonesian Language Learning : Cognitive , Emotional , and Behavioral Dimensions Peran Media Digital Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Geram, Jurnal Pendidikan, Sastra Dan Bahasa, 12(2), 74–82.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: