Strategi Pembelajaran Project Based Learning dalam Meningkatkan Partisipasi Siswa pada Mata Pelajaran PPKn

Ade Juraedah, Isnaini Isnaini, Hafsah Hafsah, Sri Rejeki, Saddam Saddam, Safran Safran

Abstract


Abstract: Civics Education (PPKn) plays a crucial role in shaping students’ character and civic identity. However, the learning process in this subject often faces challenges, particularly in terms of students’ low active participation. Project Based Learning (PBL) is considered a relevant instructional strategy to enhance student engagement through contextual and collaborative project activities. This study aims to analyze the effectiveness of PBL in improving student participation in Civics Education using a Systematic Literature Review approach. Data were collected from academic sources indexed in Scispace and Elicit, including publications from Google Scholar, DOAJ, and Scopus, covering the period from 2015 to 2025. The analysis reveals that PBL consistently enhances students’ cognitive, emotional, and behavioral engagement, and has a positive impact on academic performance and psychomotor skills. Furthermore, PBL strengthens students’ understanding of Pancasila values through meaningful learning experiences. The learning environment becomes more interactive with the support of teacher preparedness, parental involvement, and the integration of relevant technologies. This review provides strategic recommendations for developing participatory and character-oriented Civics Education practices.

Abstrak: Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) berperan penting dalam membentuk karakter dan identitas kewarganegaraan peserta didik. Namun, proses pembelajaran PPKn di sekolah masih menghadapi tantangan berupa rendahnya partisipasi aktif siswa. Pendekatan Project Based Learning (PBL) dipandang sebagai strategi yang relevan untuk meningkatkan keterlibatan siswa melalui aktivitas proyek yang kontekstual dan kolaboratif. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji efektivitas penerapan PBL dalam meningkatkan partisipasi peserta didik pada mata pelajaran PPKn dengan menggunakan metode Systematic Literature Review. Data dikumpulkan dari sumber-sumber ilmiah yang terindeks dalam basis data Scispace dan Elicit, termasuk publikasi dari Google Scholar, DOAJ, dan Scopus dalam kurun waktu 2015–2025. Hasil analisis menunjukkan bahwa PBL mampu meningkatkan keaktifan siswa secara kognitif, emosional, dan perilaku, serta berdampak positif terhadap prestasi akademik dan keterampilan psikomotorik. Selain itu, PBL memperkuat pemahaman nilai-nilai Pancasila melalui pengalaman belajar yang lebih bermakna. Pembelajaran menjadi lebih interaktif dengan dukungan guru, keterlibatan orang tua, dan pemanfaatan teknologi. Kajian ini memberikan rekomendasi strategis bagi pengembangan pembelajaran PPKn yang partisipatif dan bernilai karakter.


Keywords


Project Based Learning, Pancasila and Civic Education, student participation, psychomotor skills, collaborative learning.

Full Text:

DOWNLOAD [PDF]

References


Al Zayyan, Alfina, & Laura, Irsya. (2025). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Pembelajaran Pkn Sd. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 2(5), 9650–9656. https://jicnusantara.com/index.php/jiic/article/view/3487

Anggraini, Ratu, & Badrun, M. (2025). Pengaruh Manajemen Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dan Minat Belajar terhadap Prestasi Siswa SD. Manajemen Pendidikan, 20(1), 32–48. Retrieved from https://journals2.ums.ac.id/index.php/jmp/article/view/11284

Asror, Moh, Zainiyati, Husniyatus Salamah, & Suryani, Suryani. (2024). The Gusjigang model for strengthening local wisdom-based character education in digital era. Journal of Education and Learning, 18(4), 1125–1133. https://doi.org/10.11591/edulearn.v18i4.21039

Azzahra Shakila Meisa Putri, Resi Setiawati, & Widodo, Hendy. (2022). Implementasi Nilai Pancasila Pada Generasi Z. Jurnal Evaluasi Dan Pembelajaran, 4(1), 17–24. https://doi.org/10.52647/jep.v4i1.35

Badrudin, Muhamad Badar, & Nugraha, Mulyawan Safwandy. (2025). Integrasi Teknologi Digital Dalam Sistem Pengelolaan Akademik Pesantren: Studi Implementasi Website Rapor. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 5(1), 10–19. https://doi.org/10.51878/cendekia.v5i1.4078

Buana, Andika, Pasamai, Syamsuddin, Rahman, Sufirman, & Baharuddin, Hamza. (2019). Konseptualisasi Lembaga Peradilan Adat Di Sulawesi Selatan. Arena Hukum, Vol. 12, pp. 318–336. https://doi.org/10.21776/ub.arenahukum.2019.01202.6

Dulay, Rizqi Wardani, Tarigan, Simson, & Jahro, Iis Siti. (2019). The Influence of Teaching Models to Provide Concept Change (M3pk) and Project Based Learning (Pjbl) Assisted Mind Mapping Media with Creative …. IOSR Journal of Research & Method in Education …, 9(2), 46–52. https://doi.org/10.9790/1959-0902044652

Fikri, Sahlan Hafidzudin, Panji, Wahyu Raman Warnerin Rangga, & Fitriyah, Eka Laila. (2023). Urgensi pelaksanaan pendidikan karakter yang terintegrasi: analisis kebijakan penguatan pendidikan karakter. Indonesian Journal of Educational Management and Leadership, 1(1), 45–56. https://doi.org/10.51214/ijemal.v1i1.485

Fonna, Mutia, & Nufus, Hayatun. (2024). Pengaruh Penerapan Problem Based Learning (PBL) Terhadap Keterampilan Abad 21. 5(1), 22–30. https://journal.iainlhokseumawe.ac.id/index.php/arriyadhiyyat/article/view/2900

Handoko, Nada Khairunnisa, Chamdani, Muhamad, & Salimi, Moh. (2025). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Media Flashcard untuk Meningkatkan Sikap Gotong Royong dan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran PPKn Kelas III. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 13(1). https://doi.org/10.20961/jkc.v13i1.88121

Hani Wijaya Putri, Audita, Aulia Maharani, Putri, & Siswoyo, Andika Adinanda. (2024). Implementasi Model Pembelajaran Based LearningDengan Penilaian Tes (Uraian Singkat) DalamMeningkatkan Pemahaman Pancasila Pada MataPelajaran Ppkn Kelas 2. Jma), 2(12), 3031–5220.https://doi.org/10.62281/v2i12.1237

Hermawan, Agus, & Syarifuddin, Yuda. (2022). Kajian Teoretik Penerapan Project Based Learning dalam Praktikum Ilmu Pengetahuan Alam. SEARCH: Science Education Research Journal, 1(1), 42–47.Vol. 1 No. 1 (2022): Oktober 2022. https://e-jurnal.iainsorong.ac.id/index.php/jaser/article/view/1239

Hidayah, Nur, & Purbosari, Purwanti Pratiwi. (2024). Implementasi Project Based Learning untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar Negeri. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 9(3), 509–513. https://doi.org/10.28926/briliant.v9i3.1855

Himmi, Nailul, Armanto, Dian, & Amry, Zul. (2025). Implementation of Project Based Learning (PjBL) in Mathematics Education: A Systematic Analysis of International Practices and Theoretical Foundations. Science Insights Education Frontiers, 26(2), 4305–4321. https://doi.org/10.15354/sief.25.or699

Junid, Yan. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Kelas VIII Di SMPN 2 Mapat Tunggul Dengan Penerapan Metode Pendekatan PJBL ( Project Based learning ). EduSpirit : Jurnal Pendidikan Kolaboratif, 1(4 SE-Articles), 394–400. Retrieved from https://journal.makwafoundation.org/index.php/eduspirit/article/view/822

Kholis Ali, Muttaqin, Hasanah, Arrahmil, Negeri, Sma, SMP Negeri, Tambangan, & Selatan, Panyabungan. (2023). Penerapan Project Based Learning (PjBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Informatika Siswa Kelas X 1 SMA Negeri 1 Tambangan. IJESPG Journal, 1(3), 50. Retrieved from http://ijespgjournal.org

Kumalasari, Shofi Eka, Rulyansah, Afib, & Sunanto, Sunanto. (2024). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Indonesian Research Journal on Education, 4(3), 2–8. https://doi.org/10.31004/irje.v4i3.784

Mandala Putra, Agung, Magister Pendidikan Agama Islam, Prodi, Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, Fakultas, Astuti Prodi Magister Pendidikan Agama Islam, Mardiah, & Prodi Magister Pendidikan Agama Islam, Karoma. (2023). Peran Pendidikan Terhadap Moral Peserta Didik. Educatioanl Journal: General and Specific Research, 3(Juni), 446–453.

Nadila, Amanda Dewi, & Lestari, Octaviani. (2025). Pengalaman Siswa dalam Mengikuti Pembelajaran Proyek ( Project-Based Learning ) pada Kurikulum Merdeka Indonesia melalui Kurikulum Merdeka. 04(02), Hal. 338–346, E-ISSN: 2987 –3738. https://ojs.smkmerahputih.com/index.php/juperan/article/view/874/555

Nasrulloh, Moh Eko, & Muhammad, Nur Ikhlashul Amal. (2024). Meningkatkan Keterlibatan Siswa Dalam Pembelajaran Melalui Pembelajaran Proyek. Jurnal Tinta, 6(2), 91–99.

Nurhayati, Hermin, & , Langlang Handayani, Nuni Widiarti. (2020). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. Retrieved from https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Putri Wijayanti, Citra, & Tipa Uswatun, Ayu. (2019). Perangi Tindak Perundungan (Bullying) dengan Penanaman Pendidikan Karakter Sejak Dini Pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pagelaran Pendidikan Dasar Nasional (Ppdn) 2019, 1(1), 16–26.

Rahman, Hardianto, Faisal, Muhammad, & Syamsuddin, Afdhal Fatawuri. (2024). Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Multimedia Interaktif. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Keguruan, 9(1), 12–24. https://doi.org/10.47435/jpdk.v9i1.2778

Ratna Apriyatiningsih. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 2(3), 270–275. https://doi.org/10.30640/dewantara.v2i3.2248

Sari, Nurmala, & Devra, Desi Devrika. (2024). Peran Pendidikan Kewarganegaraan (Pkn) Dalam Mengatasi Kasus Bullying Pada Peserta Didik. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 8(1), 82–87. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v8i1.1690

Sartika, Yuti, Kesuma, Sapta, & Muslim, Yusnita. (2024). Efektifitas Model Pembelajaran Project Based Learning dalam Meningatkan Partisipasi Siswa pada Mata Pelajaran PPKn Kelas X.5 di SMA Negeri 13 Medan. Yusnita Muslim INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4, 8303–8308.

Tamansiswa, Universitas Sarjanawiyata, Yasiko, Dinni, & Wijayanti, Dwi. (2023). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Mata Pelajaran PPKN Siswa SD Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa. 2(2).

Ummah, Nurul Hidayatul. (2023). Pemanfaatan Sosial Media Dalam Meningkatkan Efektivitas Dakwah Di Era Digital. Jurnal Manajemen Dakwah, 11(1), 151–169. https://doi.org/10.15408/jmd.v11i1.32914

Winatha, I. Komang, Rahmawati, Fanni, Rizal, Yon, Fitriani, Nur, & Amanah, Rizki Nur. (2023). Project-Based Learning Approach Based on Interpersonal Communication in Improving Vocational High School Students ’ Work Readiness. 8(1), 10–15.

Yulianti, Lilis Erna. (2022). NETIQUETTE: Penguatan Soft Skill Netizen untuk Generasi Berkarakter. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(11), 1532–1554. https://doi.org/10.47387/jira.v2i11.239


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: