Exploring Language and Culture Through English Research
Abstract
Abstract: This study aims to explore the relationship between language and culture in the context of English language learning through a systematic literature review approach. By examining various indexed sources published between 2013 and 2025, the study identifies the significant contribution of cultural integration in language teaching to enhancing students’ communicative competence, both in terms of linguistic abilities and intercultural understanding. The findings indicate that language and culture are interdependent and inseparable entities. Understanding cultural contexts is crucial for interpreting meaning, developing cross-cultural communication skills, and ensuring effective language learning. However, several challenges remain, including the limited representation of local cultures in teaching materials, low teacher capacity in integrating cultural content, and the lack of curriculum responsiveness to students’ diverse backgrounds. Furthermore, the dominance of pedagogical approaches centered on native-speaker cultures may hinder students’ emotional engagement and cultural identity development. Therefore, it is necessary to develop more inclusive and contextualized curricula and learning strategies to bridge these gaps.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi hubungan antara bahasa dan budaya dalam konteks pembelajaran bahasa Inggris melalui pendekatan kajian pustaka sistematis (systematic literature review). Dengan menelaah berbagai sumber literatur yang terindeks dari tahun 2013 hingga 2025, penelitian ini mengidentifikasi kontribusi signifikan integrasi unsur budaya dalam proses pengajaran bahasa terhadap peningkatan kompetensi komunikatif siswa, baik dari segi kemampuan linguistik maupun pemahaman antarbudaya. Hasil telaah menunjukkan bahwa bahasa dan budaya merupakan entitas yang saling membentuk dan tidak dapat dipisahkan. Pemahaman konteks budaya terbukti penting dalam memaknai ekspresi, mengembangkan keterampilan komunikasi lintas budaya, dan meningkatkan efektivitas pembelajaran bahasa. Meskipun demikian, masih ditemukan sejumlah tantangan, seperti terbatasnya representasi budaya lokal dalam materi ajar, rendahnya kapasitas guru dalam mengintegrasikan konten budaya, dan belum optimalnya kurikulum dalam merespons keberagaman latar belakang peserta didik. Selain itu, dominasi pendekatan pedagogis yang berorientasi pada budaya negara penutur asli dinilai dapat menghambat pembentukan identitas kultural siswa. Oleh karena itu, dibutuhkan pengembangan kurikulum dan strategi pembelajaran yang lebih inklusif dan kontekstual untuk menjembatani kesenjangan tersebut.
Keywords
References
Ainurrofiq, F., & Ahmad Mujib. (2025). Representasi Gender pada Buku Ajar Al-‘Arabiyyah Baina Yadaik Terbitan Arab Saudi. Tsaqofiya : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 7(1), 21–50. https://doi.org/10.21154/feg4xe42
Al Fajar, A. H. (2025). The Development of Arabic and English Language Culture in Modern Islamic Boarding Schools. Jurnal Paradigma, 17(1), 80–96. https://doi.org/10.53961/paradigma.v17i1.309
Ali, M., & Aqodiah, A. (2018). Urgensi Multimedia Interaktif untuk Meningkatan Pemahaman Materi Tata Bahasa Arab pada siswa Madrasah Ibtidaiyah Nurul Islam Sekarbela Mataram. Ibtida’iy : Jurnal Prodi PGMI. https://doi.org/10.31764/ibtidaiy.v3i2.523
Ariani, S. (2023). Analisis Keberhasilan Implementasi Rekam Medis Elektronik Dalam Meningkatkan Efisiensi Dan Mutu Pelayanan. Jurnal Kesehatan Dan Kedokteran. https://doi.org/10.56127/jukeke.v2i2.720
Cahya, P., & Ramadhana, M. A. (2023). Pembelajaran Berbasis Budaya Untuk Bahasa Indonesia Sebagai Bahasa Asing Di Yogyakarta. Jurnal Dieksis Id, 3(2), 84–98. https://doi.org/10.54065/dieksis.3.2.2023.349
Dedi Gunawan Saputra. (2025). Model Pembelajaran Bahasa dan Sastra Berbasis Kearifan Lokal Makassar. SOSMANIORA: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 4(1), 1–9. https://doi.org/10.55123/sosmaniora.v4i1.4496
Fairus, A. N., Anzani, D., Helmalia, D., & Atikah, F. (2024). Analisis Urgensi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Menciptakan Lingkungan Belajar Inklusi. CENDEKIA : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 12(2), 177–186. https://doi.org/10.33659/cip.v12i2.349
Fawaid, A., & Damayanti, A. D. (2024). Pendekatan Pengajaran Bahasa Komunikatif Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa pada Materi Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah. https://doi.org/10.35931/am.v8i1.2914
Miranti, M., Mukodas, M., & Anwar, M. (2024). Representasi Budaya dalam Materi Pembelajaran Bahasa Indonesia Kurikulum Merdeka Tingkat SMA. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 5(2), 233–245. https://doi.org/10.46963/asatiza.v5i2.1866
Nabhan F. Choiron, H. S. (2021). Kumpulan Pidato Pengukuhan Guru Besar_Mereka Pembelajaran Inovatif. 24–27.
Nordeliyana, & Redzuan, B. (2020). Penerimaan Stereotaip Budaya Melalui Tontonan Filem Vernakular Oleh Mahasiswa / I Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Wacana Sarjana, 4(June), 1–13.
Nu’man, M. (2023). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. Aleph, 87(1,2), 149–200. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/167638/341506.pdf?sequence=1&isAllowed=y%0Ahttps://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/8314/LOEBLEIN%2C LUCINEIA CARLA.pdf?sequence=1&isAllowed=y%0Ahttps://antigo.mdr.gov.br/saneamento/proees
Nurzaman, E. P. B. R., Al’ Aina, A., & Nugraha, S. A. (2023). Representasi Budaya Dalam Iklan “Citra Cantik Indonesia.” Seminar Nasional Desain Dan Media, 844–855. https://proceeding.unindra.ac.id/index.php/semnasdesainmedia/article/view/7056
Pratiwi, E. Y. R., & Dwinata, A. (2023). Prinsip Dasar Penyelengaraan Pendidikan dan Pohon Keilmuan Pendidikan Dasar. Jurnal Simki Pedagogia. https://doi.org/10.29407/jsp.v6i2.224
SaThierbach, K., Petrovic, S., Schilbach, S., Mayo, D. J., Perriches, T., Rundlet, E. J. E. J. E. J., Jeon, Y. E., Collins, L. N. L. N., Huber, F. M. F. M., Lin, D. D. H. D. H., Paduch, M., Koide, A., Lu, V. T., Fischer, J., Hurt, E., Koide, S., Kossiakoff, A. A., Hoelz, A., Hawryluk-gara, L. A., … Hoelz, A. (2015). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. Proceedings of the National Academy of Sciences, 3(1), 1–15. http://dx.doi.org/10.1016/j.bpj.2015.06.056%0Ahttps://academic.oup.com/bioinformatics/article-abstract/34/13/2201/4852827%0Ainternal-pdf://semisupervised-3254828305/semisupervised.ppt%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.str.2013.02.005%0Ahttp://dx.doi.org/10.10
Setiaputri, & Nadlir. (2021). 肖沉 1, 2, 孙莉 1, 2∆, 曹杉杉 1, 2, 梁浩 1, 2, 程焱 1, 2. Tjyybjb.Ac.Cn, 27(2), 635–637.
Suradi, A. (2018). Pendidikan Berbasis Multikultural dalam Pelestarian Kebudayaan Lokal Nusantara di Era Globalisasi. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 77. https://doi.org/10.24114/jupiis.v10i1.8831
Suryaningsih, T., Maksum, A., & Marini, A. (2023). Membentuk Profil Pelajar Pancasila Dimensi Berkebinekaan Global melalui Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(3). https://doi.org/10.20961/jdc.v7i3.79594
Syahputra, M. R. S. (2025). Pemaknaan Bahasa dalam Konteks Komunikasi Antarbudaya : Sebuah Pendekatan Teoretis. 2(4), 130–134.
Utami, S. (2018). Kuliner Sebagai Identitas Budaya: Perspektif Komunikasi Lintas Budaya. CoverAge: Journal of Strategic Communication. https://doi.org/10.35814/coverage.v8i2.588
Utik Kuntariati, Paramitha, P. D. Y., & Rinayanthi, N. M. (2024). Strategi Pengajaran Bahasa Asing Dalam Konteks Multikultural: Pendekatan Inovatif Dan Tantangannya. Stilistika : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Seni, 12(2), 217–230. https://doi.org/10.59672/stilistika.v12i2.3608
Wedasuwari, I. A. M. (2020). Kajian Literatur : Bahasa, Budaya, Dan Pikiran Dalam Linguistik Antropologi. Wacana Saraswati Majalah Ilmiah Tentang Bahasa, Sastra Dan Pembelajarannya. https://doi.org/10.46444/wacanasaraswati.v20i1.186
Y Isa, I abdullah, R. (2025). Implementasi Pengetahuan Budaya Arab Dalam. Quantum Journal of Social and Humanities, 6(2), 476–484.
Zuldin, M. (2019). Ketimpangan Sebagai Penyebab Konflik: Kajian Atas Teori Sosial Kontemporer. TEMALI : Jurnal Pembangunan Sosial, 2(1), 157–183. https://doi.org/10.15575/jt.v2i1.4050
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: