HUBUNGAN ANTARA PEMAHAMAN KONSEP SEJARAH DENGAN PEMBENTUKAN IDENTITAS NASIONAL SISWA SEKOLAH DASAR

Mas'ad Mas'ad, Arif Arif, Syafril Syafril, Anas Munandar

Abstract


This study aims to analyze the relationship between understanding the concept of history and the formation of national identity of elementary school students through a literature study approach. History as a subject that teaches about important events in the journey of a nation has a strategic role in building national awareness and national identity. A good understanding of history can strengthen pride and loyalty to the country, and help students understand the basic values that shape the character of the nation. In this study, data were collected through a literature review covering various sources, such as history textbooks, scientific journals, and previous research relevant to this topic. The results of the literature study indicate that a good understanding of history can strengthen students' national identity, especially in terms of recognizing state symbols, the struggle for independence, and the diversity of Indonesian culture. A number of theories in educational science also underline the importance of contextual history learning based on national values to form a sense of unity. In addition, interesting and interactive history learning can increase student involvement, thereby helping to form a stronger national identity. This study suggests that history education in elementary schools emphasizes learning that is not only factual, but also leads to strengthening national values that are relevant to students' daily lives.

Keywords


Understanding the Concept of History; National Identity; Elementary School Students

Full Text:

PDF

References


Abdulatif, S., & Dewi, D. A. (2021). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membina Sikap Toleransi Antar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 4(2), 103–109. https://doi.org/10.55215/jppguseda.v4i2.3610

Aman, K. (2016). Penerapan Model Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Sejarah Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IPS 1 SMAN 1 Butar Sulawesi Tengah. Istoria: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sejarah, 12(1). https://doi.org/10.21831/istoria.v12i1.9542

Anggo, A. Y., Santoso, G., Wuriani, D., & ... (2023). Mengidentifikasi Peluang dan Tantangan yang Muncul dari Keragaman Budaya Indonesia Secara Mandiri dan Critical Thingking. Jurnal Pendidikan Transformatif (JPT), 02(04), 310–331. Retrieved from https://jupetra.org/index.php/jpt/article/view/630%0Ahttps://jupetra.org/index.php/jpt/article/download/630/310

Anisa Nurhasanah, Nishfa Syahira Azima, & Tin Rustini. (2023). Urgensi Pemahaman Makna Proklamasi Untuk Siswa Sekolah Dasar Dalam Kehidupan Sehari-Hari. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 32–41. https://doi.org/10.58192/sidu.v3i1.1689

Aprianto, R., & Kumalasari, D. (2023). Pengaruh Tokoh Pahlawan Nasional Dalam Pembelajaran Sejarah Terhadap Pembentukan Pendidikan Karakter Anak. JSP: JURNAL SOCIAL PEDAGOGY(Journal of Social Science Education), 4, 131–144.

Aprinani, A., & Srilestari, Y. (2023). Konstruksi Sosial Budaya Kerja Di Dinas Pariwisata Pemuda Dan Olahraga Kabupaten Aceh Barat. Jurnal Society: Pengamat Perubahan Sosial, 3, 35–46. Retrieved from http://jurnal.utu.ac.id/SOCIETY/article/view/7119

Ardiwansyah, B., Islam, U., Raden, N., Palembang, F., Metro, U. M., & Metro, U. M. (2023). Potret Gerakan Intelektual Dan Institusi Pendidikan Islam Di Indonesia Beserta Faktor-, (07), 158–178.

Asmara, Y. (2019). Pembelajaran Sejarah Menjadi Bermakna dengan Pendekatan Kontektual. Kaganga:Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial-Humaniora, 2(2), 105–120. https://doi.org/10.31539/kaganga.v2i2.940

Astri Yulliani, Ba’in, A. S. (2018). Peran Guru Sejarah Dalam Pengembangan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Sejarah Lokal Di SMAN 1 Ambarawa Reni. Historia Pedagogia, 7(1), 129–137. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/hp/article/download/31811/13697/

Ayu, D., Nababan, S. A., Hardiyansyah, M. R., Kusbiantoro, D., Azis, A., & Darma, A. (2023). Pemanfaatan Media Film Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa di Kelas IX IPS Madrasah Aliyah Tahfizil Qur’an. Hijaz: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(3), 80–85. https://doi.org/10.57251/hij.v2i3.1021

Azil Hanifa Azzahra, Najmi Nawry, & Sasmi Nelwati. (2024). Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Membangun Identitas Nasional. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 3(2), 23–31. https://doi.org/10.58192/sidu.v3i2.2287

Cipta Prakasih, R., Firman, F., & Rusdinal, R. (2021). Nilai Nasionalisme Dan Anti Radikalisme Dalam Pendidikan Multikultural. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(02), 294–303. https://doi.org/10.59141/japendi.v2i02.103

Fibrianto, A. S., & Bakhri, S. (2018). Pelaksanaan Aktivitas Ekstrakurikuler Paskibra (Pasukan Pengibar Bendera) Dalam Pembentukkan Karakter, Moral Dan Sikap Nasionalisme Siswa Sma Negeri 3 Surakarta. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 2(2), 75. https://doi.org/10.21067/jmk.v2i2.1970

Hasmar, A. H. (2020). Problematika Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Madrasah. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 10(1), 15. https://doi.org/10.22373/jm.v10i1.6789

Hatta Utwun Billah, Maharani Ariya Yunita, Muhammad Ananda Pratama, & Maulia Depriya Kembara. (2023). Kesadaran Berpancasila Dalam Mempertahankan Identitas Nasional. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(2), 113–121. https://doi.org/10.55606/jubpi.v1i2.1373

Januardi, A., Superman, S., & Nur, S. (2024). Integrasi Nilai-Nilai Tradisi Masyarakat Sambas dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(2), 794–805. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i2.604

Masruri, M. H. (2019). Mendesain Model Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Berbasis Multikultural di Perguruan Tinggi. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1). https://doi.org/10.18860/jpai.v6i1.8981

Muharman, I., Sumantri, P., Fitri, H., & Huda, M. K. (2023). Implementasi Media Film Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah di Prodi Pendidikan Sejarah UISU Pada Mata Kuliah Sejarah Lokal. Education & Learning, 3(2), 1–6. https://doi.org/10.57251/el.v3i2.1036

Munawir, M., Salsabila, W., & Sudibyo, I. B. J. (2024). Analisis Pendidikan Agama Islam melalui Pendekatan Studi Literatur Terkini: Pemahaman Mendalam untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Basicedu, 8(2), 1156–1167. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i2.7282

Nababan, D. I., Pangaribuan, J., & Tampubolon, J. S. (2024). The Role of the Press in Disseminating Ideas and Intellectual Thoughts During the National Movement. Holistic Science, 4(1), 146–151. Retrieved from https://jurnal.larisma.or.id/index.php/HS/article/view/560%0Ahttps://jurnal.larisma.or.id/index.php/HS/article/download/560/368

Noorsetya, S. E., Zuhdi, Z. A., Narifti, F. R., & Trizahira, Y. (2024). Jurnal kultur. Jurnal Kultur, 3(2), 176–188.

Nugroho, C. (2020). Cyber Society: Teknologi, Media Baru, dan Disrupsi Informasi. Jakarta: Kencana A.

Nur, R., Truvadi, L., Agustina, R., & Salam, I. (2023). Peran Pendidikan Pancasila dalam Membentuk Karakter Bangsa Indonesia: Tinjauan dan Implikasi. Jurnal Advances in Social Humanities Research, 1(4), 501–510.

Nurhasanah, Y., Pahdulrahman, I., Sari, F. R. I., Darma, H. D., Plani, H. T., Dayu, N. I., & Hudi, I. (2024). Peran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Membentuk Identitas Nasional di Era Globalisasi Generasi Z. Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research, 2(3), 256–262. https://doi.org/10.69693/ijim.v2i3.182

Nurohman, T., & Gunawan, H. (2019). Konstruksi Identitas Nasional Pada Masyarakat Adat: (Studi Kasus Di Kampung Naga Desa Neglasari Kecamatan Salawu Kabupaten Tasikmalaya). Journal of Politics and Policy, 125–154. https://doi.org/10.21776/ub.jppol.2019.001.02.3

Rakhman, I. A. (2024). Menumbuhkan Sikap Nasionalisme dan Patriotisme Pada Siswa Indonesian Community Centre (ICC) Kosma Pahang Malaysia. Tashdiq Jurnal Kajian Agama Dan Dakwah, 2(3), 1–14.

Santoso, G., Abdul Karim, A., Maftuh, B., Sapriya, S., & Murod, M. (2023). Kajian identitas nasional melalui misi bendera merah putih dan bahasa Indonesia abad 21. Jurnal Pendidikan Transformatif ( Jupetra ), 02(01), 284–296.

Santoso, G., Karim, A. A., Maftuh, B., & Murod, M. (2023). Jurnal Pendidikan Transformatif ( Jupetra ) Kajian Integrasi Nasional dalam NKRI Tidak Dapat Diubah dan Sumpah Pemuda Indonesia Abad 21 Jurnal Pendidikan Transformatif ( Jupetra ). Jupetra, 02(01), 270–283.

Saputra, A. G., Juliansyah, S. C., & Athayla, S. (2023). Pendidikan Pancasila dalam Era Multikulturalisme: Membangun Toleransi dan Menghargai Keberagaman. Advances In Social Humanities Research, 1(5), 573–580. Retrieved from https://adshr.org/index.php/vo/article/view/73

Siregar, Z. (2022). Kontribusi Materi Sejarah dalam Membangun Kesadaran Identitas dan Kewarganegaraan pada Pembelajaran IPS, 4(04), 156–163.

Soesatyo, B. (2024). Strategi Empat Pilar Kebangsaan Bagi Pembangunan Generasi Muda Dalam Menyongsong Bonus Demografi dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Sosial Kepulauan Riau. Jurnal Ketahanan Nasional, 30(1), 43. https://doi.org/10.22146/jkn.94857

Sri Gusty, Arman Hidayat, Edmondus Sadesto Tandungan, Fhirawati, Wendy Kala Tikupadang, Kasmiati, Siti Nurjanah Ahmad, Asher Tumbo, Maslan Abdin, A. Muhammad Syafar, Muh. Rais, I Putu Artawan, Alpius, Louise Elizabeth Radjawane , Mujahid, Dennis Lorens, A, A. G. (2023). Merayakan Kemerdekaan (Refleksi Dosen dalam Membangun Generasi Penerus Bangsa). Makassar: CV. Tohar Media.

Sutiyono, S. (2018). Reformulasi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Untuk Menguatkan Nasionalisme Warga Negara Muda Di Wilayah Perbatasan. Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 6(1), 1. https://doi.org/10.25273/citizenship.v6i1.1824

Utami, L. H. (2016). Pengembangan Kecerdasan Spiritual Siswa Di SD Islam Tompokersan Lumajang. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(1), 63–78. https://doi.org/10.15575/psy.v2i1.448

Wardani, N. W., Kusumaningsih, W., & Kusniati, S. (2024). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(1), 134–140. https://doi.org/10.54371/jiepp.v4i1.389

Wiyono, W., & Udayana, A. (2024). Building Nationalism Through War History. Indonesian Journal of Applied and Industrial Sciences (ESA), 3(3), 247–262. https://doi.org/10.55927/esa.v3i3.9018

Zamroni, A. D. K., Zakiah, L., Amelia, C. R., Shaliha, H. A., & Jaya, I. (2024). Analisis Pengaruh Implementasi Pendidikan Multikultural Terhadap Sikap Toleransi Keberagaman Siswa Sekolah Dasar Inklusi. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9, 1112–1119. Retrieved from https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2247




DOI: https://doi.org/10.31764/ibtidaiy.v9i2.27914

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Ibtidaiy Stats

Published by: Ibtida'iy : Jurnal Prodi PGMI incollaboration with Perkumpulan Dosen PGMI Indonesiap-ISSN: 2502-504X dan e-ISSN 2615-1332.

Email: ibtidaiy.[email protected]| Contact: 082333380383

CURRENT INDEXING

     

         

EDITORIAL OFFICE