Evaluation of Teachers' Perceptions of the Effectiveness of Android Learning Applications in Supporting the Learning Process at School
Abstract
Abstract: This research aims to evaluate teachers' perceptions of the effectiveness of Android learning applications in supporting the learning process in schools. This quantitative study adopts a survey approach involving 49 teachers from elementary, junior high, and senior high school levels. The research instrument employs a Likert Scale questionnaire with 13 questions. Data analysis is conducted using a t-test. The results of the data analysis reveal a correlation value of -1.057 between teachers' perceptions and the effectiveness of Android learning applications. Despite the negative correlation, the significance value (sig) of 0.309 indicates no significant difference between teachers' perceptions of the effectiveness of Android learning applications. This suggests that, overall, teachers do not consider Android learning applications as effective tools in supporting the learning process in schools. This research contributes to understanding how teachers perceive Android learning applications and the extent to which these applications are deemed effective. These findings serve as a foundation for further development in enhancing the acceptance and use of Android learning applications in educational settings. Thus, this research can provide guidance for relevant parties to design and implement solutions that better cater to the needs of teachers and students.
Keywords
Full Text:
DOWNLOAD [PDF]References
Afrida, J., Adlim, A., & Halim, A. (2015). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Berbasis Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Keterampilan Proses Sains Dan Minat Siswa Pada Pembelajaran Fluida Statis Di Sma Negeri 11 Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia.
Ahmad Zanin Nu’man. (2014). Efektifitas Penerapan E-Learning Model Edmodo Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Terhadap Hasil Belajar Siswa (Studi Kasus : Smk Muhammadiyah 1 Sukoharjo). Journal of Chemical Information and Modeling.
Aldira, H. S., & Syaharudin, S. (2021). Adobe Flash sebagai Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Dalam Meningkatkan Hasil Belajar: Sebuah Meta Analisis. Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Matematika (JP3M).
Ardiansyah, A. A., & Nana. (2020). Peran Mobile Learning Sebagai Inovasi Dalam Pembelajaran Di Sekolah. Indonesian Journal of Education Research and Review.
Aziz, Z. (2019). Fluxus Animasi Dan Komunikasi Di Era Media Baru Digital. Channel: Jurnal Komunikasi. https://doi.org/10.12928/channel.v7i1.13017
BUDIONO, S. (2021). Konseling Kreatif Dan Inovasi Dalam Penelitian Tindakan Bidang Bimbingan Dan Konseling. ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas Dan Sekolah. https://doi.org/10.51878/action.v1i1.360
Davidi, E. I. N., Sennen, E., & Supardi, K. (2021). Integrasi Pendekatan STEM (Science, Technology, Enggeenering and Mathematic) Untuk Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan. https://doi.org/10.24246/j.js.2021.v11.i1.p11-22
Dwiranata, D., Pramita, D., & Syaharuddin, S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Android Pada Materi Dimensi Tiga Kelas X SMA. Jurnal Varian. https://doi.org/10.30812/varian.v3i1.487
Elviani Jelita, M., & R.I. Misales, M. (2022). Model Pelayanan Pembelajaran Pendidikan Inklusif Pada Siswa Berkebutuhan Khusus Di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Pelayanan Pastoral. https://doi.org/10.53544/jpp.v3i2.341
Fitriani, E. (2023). Konsep Pendidikan Islam di Era Abad 21: Tantangan dan Strateginya. Tasamuh: Jurnal Studi Islam. https://doi.org/10.47945/tasamuh.v15i1.858
Hendrik, Y. Y. C., Hermin, H., Pingak, E. M., Dethan, Y. D., Rohi, J., & Natonis, Y. M. (2023). Workshop Peningkatan Kompetensi Guru Abad 21 di SMA Kristen 2 Kalabahi Kabupaten Alor Propinsi Nusa Tenggara Timur. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia. https://doi.org/10.54082/jamsi.710
Hidayat, W. (2020). Peranan Teknologi Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sejarah Kebudayaan Islam Kelas 9 Di Mts Nu Krui Pesisir Barat. In Journal of Chemical Information and Modeling.
Ihsan, M. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesiapan Kerja Pada Siswa SMK Negeri 1 Sinjai. Jurnal Pendidikan. https://doi.org/10.36232/pendidikan.v6i2.156
Kamsina, K. (2020). Integrasi Teknologi Dalam Pembelajaran Implementasi Pembelajaran Ilmu Teknologi Dan Masyarakat. Edueksos : Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi. https://doi.org/10.24235/edueksos.v9i2.7103
Khaira, I. K., Susilawati, E., & Renaldi, R. (2021). Implementasi Rancangan Pembelajaran Berbasis Tpack Sebagai Integrasi Pembelajaran Di Era Society 5.0 Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Kuliah Ekonomi Kesehatan. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP). https://doi.org/10.24114/jtp.v14i2.28336
Mahuda, I., Meilisa, R., & Nasrullah, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Berbantuan Smart Apps Creator Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i3.3912
Mandailina, V., Saddam, S., Ibrahim, M., & Syaharuddin, S. (2019). UTAUT: Analysis of Usage Level of Android Applications as Learning Media in Indonesian Educational Institutions. IJECA (International Journal of Education and Curriculum Application). https://doi.org/10.31764/ijeca.v2i3.2080
Manongga, D., Rahardja, U., Sembiring, I., Lutfiani, N., & Yadila, A. B. (2022). Dampak Kecerdasan Buatan Bagi Pendidikan. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal. https://doi.org/10.34306/abdi.v3i2.792
Nasrullah, N., Tawakkal, T., & Hasibuan, N. (2022). Adaptasi Pustakawan dalam Menghadapi Kemajuan Teknologi Informasi di Perpustakaan Utsman bin Affan Universitas Muslim Indonesia. Jurnal El-Pustaka. https://doi.org/10.24042/el-pustaka.v3i1.12033
Nauko, Y. S., & Amali, L. N. (2021). Pengenalan Anatomi Tubuh Menggunakan Teknologi Augmented Reality Berbasis Android. Jambura Journal of Informatics. https://doi.org/10.37905/jji.v3i2.11720
Negara, H. R. P., Syaharuddin, S., Kurniawati, K. R. A., Mandailina, V., & Santosa, F. H. (2019). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Pemanfaatan Media Belajar Berbasis Android Menggunakan Mit App Inventor. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan. https://doi.org/10.31764/jpmb.v2i2.887
Nur Muwaddah Islamiyah. (2022). Implementasi Program Sekolah Penggerak Dalam Kebijakan Pendidikan Merdeka Belajar (Studi Kasus di Sekolah Dasar Kota Bima NTB). In Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Prodi Magister Manajemen Pendidikan Islam UIN Syarif Hidayatullah.
Paramita, P. E. (2020). Perkuliahan covid 19: Dari darung (dalam ruangan) ke daring (dalam jaringan). Pengalaman Pembelajaran Bahasa Inggris Daring ….
Permana, A. S., Suryani, N., & Hidayat, R. (2022). Perancangan Sekolah Ramah Anak Pada Sdn Pondok Cina 1 Dengan Pendekatan Fleksibilitas Ruang Di Kota Depok. Lakar: Jurnal Arsitektur. https://doi.org/10.30998/lja.v5i2.14534
Permana, I. P. A., Achmad, A., & Yolida, B. (2017). Penggunaan Poster Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Stad Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 3(6), 1-8.
Putra, D. A., Ernawati, E., & Giadman, M. (2022). Manajemen Pembelajaran Daring dalam Meningkatkan Efektivitas Proses Pendidik pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran. https://doi.org/10.23887/jipp.v6i1.34389
Qhoiyro, Z., Mariyanti, E., & Sari, P. E. (2023). Evaluasi Dampak Kompensasi dan Pelatihan Kerja pada Kinerja Karyawan PT. Dipo International Pahala Otomotif. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Dharma Andalas. https://doi.org/10.47233/jebd.v25i2.994
Ramadhayanti, A. (2018). Analisis Strategi Belajar Dengan Metode Bimbel Online Terhadap Kemampuan Pemahaman Kosa Kata Bahasa Inggris dan Pronunciation (Pengucapan/pelafalan) Berbahasa Remaja Saat Ini. KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra. https://doi.org/10.24176/kredo.v2i1.2580
Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Daring. Akademika. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i02.1406
Raneo, A. P., Prabujaya, S. P., & Putri, M. A. (2022). Penyuluhan Literasi Keuangan Dan Membaca Peluang Bisnis Pada Pelaku Umkm Di Desa Kerinjing, Ogan Ilir. Jurnal Pengabdian Kolaborasi Dan Inovasi IPTEKS. https://doi.org/10.59407/jpki2.v1i3.44
Rohita, & Rahmadini Hidayat, N. (2023). The Effectiveness of Using Learning Device Information Systems in Preparing Learning Plans. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini. https://doi.org/10.21009/jpud.171.12
Sabiqul Huda, M. (2022). Model-Model Pengembangan Media Dan Teknologi Pembelajaran Bahasa Inggris. Adiba: Journal Of Education.
Santosa, A. S. E., Santyadiputra, G. S., & ... (2017). Pengembangan e-modul berbasis model pembelajaran problem based learning pada mata pelajaran administrasi jaringan kelas XII teknik komputer dan …. … Pendidikan Teknik ….
Setyaningsih, W., & Naimah, S. (2021). Laporan Akhir Tahun Penelitian Pemula. In lp3m.unuja.ac.id.
Shofyan, A. (2022). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Moderasi Beragama Menuju Society Era 5.0. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam. https://doi.org/10.61094/arrusyd.2830-2281.24
Siahaan, S. V. br, Albina, S., Benny, P., Deli, D., Aprianti, S., Oktoberni, O., Anggriani, S., Tarigas, N. G. D., Kontesa, R. P., & Manggara, A. D. (2023). Literasi Keuangan Pelaku Umkm Desa Wisata Cipta Karya. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri). https://doi.org/10.31764/jmm.v7i1.12862
Sohiron, S. (2018). Pemanfaatan Akreditasi dalam Peningkatan Manajemen Madrasah di Kota Pekanbaru (Studi Kasus di Madrasah Tsanawiyah Swasta Kecamatan Tampan Kota Pekanbaru). Indonesian Journal of Islamic Educational Management. https://doi.org/10.24014/ijiem.v1i2.6652
Sulaiman Kurdi, M. (2021). Realitas Virtual Dan Penelitian Pendidikan Dasar: Tren Saat Ini dan Arah Masa Depan. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan. https://doi.org/10.55606/cendikia.v1i4.1317
Supardi, & Hermansyah, D. (2023). Innovative Experience: Students’ Resonance to the Use of Android Solution Software in Math Learning. Journal of Tamora Science and Modeling, 1(2), 58–66. https://journal.edutamora.com/index.php/tasmo/article/view/14
Syufagi, M. A. (2016). Penerapan Aspek Pedagogik untuk Membangun Komputer Game Merupakan Inti dari Game Pendidikan. Jurnal SPIRIT.
Wibowo, A. A., & Kertati, I. (2022). Reformasi Birokrasi Dan Pelayanan Publik. Public Service and Governance Journal. https://doi.org/10.56444/psgj.v3i01.2785
Widianto, E. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Journal of Education and Teaching. https://doi.org/10.24014/jete.v2i2.11707
Wiwita, R., Adi Putra, D., Handayani, R., Nazmai Ekaputri, Y., & Arif, M. (2021). Manajemen Pembelajaran Daring Dalam Meningkatkan Efektivitas Proses Pendidik, Di Masa Pandemik Covid-19. Jurnal Manajemen Pendidikan. https://doi.org/10.34125/mp.v6i3.672
Yustiasari Liriwati, F. (2023). Transformasi Kurikulum; Kecerdasan Buatan untuk Membangun Pendidikan yang Relevan di Masa Depan. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.61
Zia Ulhak, & Arif Satriadin. (2023). Pencegahan Patologi Birokrasi Melalui Reformasi Administrasi Pelayanan Publik. Jurnal Ilmu Administrasi Negara. https://doi.org/10.59050/jian.v19i2.126
Refbacks
- There are currently no refbacks.
------------------
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Proceeding of International Seminar on Student Research in Education, Science, and Technology already indexed: