Group Discussion and Role Playing to Increase Self-Confidence in Students

Siti Zuliani, Iswinarti Iswinarti

Abstract


Abstract: This study aims to test the effectiveness of psychoeducation based on group discussion and role playing in increasing self-confidence in students. Self-confidence is includes confidence in one's own abilities, optimism, objectivity, responsibility, and the ability to think rationally and realistically. This study used a quasi-experimental method with a pre-test and post-test approach on 11 students as participants. The data were analyzed using the Wilcoxon test, which showed the Asymp value. Sig (2-tailed) of 0.003, smaller than the significance level of 0.05, indicates a significant influence of the intervention on student confidence. The results of the study showed that group discussions were effective in creating a supportive environment to share experiences and reduce nervousness through social interaction. Meanwhile, role playing provides a hands-on experience for students to practice confidence in real-life situations. The increase in post-test scores compared to pre-test in all participants reflects the success of this program in strengthening students' confidence in individual abilities. This study recommends the application of group discussion and role playing methods in student self-development programs at school to support students' personal growth and social competence.

Keywords


Group Discussion, Role Playing, Self-Confidence.

Full Text:

PDF

References


Adawiah, E., & Qomariyah, S. (2023). Peran role playing dalam meningkatkan kreativitas siswa pada pembelajaran matematika kelas VII di SMPN 1 Sagaranten. Soko Guru. Diakses pada 26 Desember 2024, dari https://ejurnal.politeknikpratama.ac.id/index.php/sokoguru/article/view/2114

Amalia, I., Anastasya, Y. A., & Suzanna, E. (2022). Psikoedukasi upaya peningkatan self-confidence pada siswa SMKN 5 Lhokseumawe. Gotong Royong: Jurnal Pengabdian, Pemberdayaan dan Penyuluhan kepada Masyarakat, 1(2), 34–36. https://doi.org/10.51849/jp3km.v1i2.9

Ananda, R., Yuliansyah, M., & ... (2022). Efektivitas layanan konseling kelompok dengan teknik assertive training dalam meningkatkan self-esteem siswa broken home di kelas XI MAN 4 Banjar. Jurnal Mahasiswa BK. Diakses pada 12 Desember 2024, dari https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/AN-NUR/article/view/5266

Andayani, Y. (2024). Penerapan teknik role playing sebagai upaya meningkatkan komunikasi interpersonal siswa kelas VIII-I di SMP Negeri 13 Tarakan. Repository UBT. Diakses dari https://repository.ubt.ac.id/repository/UBT16-05-2024-132231.pdf

Anggraeni, S., Mutiah, A., Ardiningrum, D., & ... (2024). Role playing dalam pembelajaran drama untuk menumbuhkan rasa percaya diri siswa sekolah dasar. Edukatif: Jurnal. Diakses pada 26 Desember 2024, dari https://www.edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/6166

Ariana, N. (2022). Penggunaan model teknik role playing melalui layanan bimbingan kelompok sebagai upaya meningkatkan pemahaman diri pada siswa kelas XI IPS 3 SMA Negeri 1. Educatif Journal of Education Research. Diakses pada 26 Desember 2024, dari http://pub.mykreatif.com/index.php/educatif/article/view/247

Arifin, M., Swastinah, T., & Ernawati, S. (2019). Layanan konseling kelompok terhadap self-confidence. Jurnal Bimbingan Konseling. Diakses pada 12 Desember 2024, dari https://ejurnal.uij.ac.id/index.php/CONS/article/view/718

Aswad, H. (2019). Efektivitas pelaksanaan metode diskusi kelompok terpusat (focus group discussion) terhadap motivasi belajar IPS murid kelas V SD Negeri II Bone-Bone Kota. Pernik. Diakses pada 26 Desember 2024, dari https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/pernik/article/view/3112

Deli, F. (2023). Konseling kelompok untuk meningkatkan self-confidence warga binaan pemasyarakatan (WBP) di Rutan Kelas IIB Baturaja. Repository Raden Intan. Diakses dari http://repository.radenintan.ac.id/29362/

Farid, D. (2021). Pengaruh teknik restrukturing kognitif dalam konseling kelompok terhadap prokrastinasi akademik mahasiswa Bimbingan dan Konseling UNIPA Surabaya. Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Diakses pada 12 Desember 2024, dari https://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/jurnal_buana_pendidikan/article/view/3238

Fitriani, E., & Azhar, A. (2019). Layanan informasi berbasis focus group discussion (FGD) dalam meningkatkan kepercayaan diri siswa. Analitika: Jurnal Magister Psikologi UMA. Diakses pada 26 Desember 2024, dari https://ojs.uma.ac.id/index.php/analitika/article/view/2552

Imro’atun, S. (2017). Keefektifan layanan konseling kelompok untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 2(2), 50–57. https://doi.org/10.17977/um001v2i22017p050

Imro’atun, S. (2024). Keefektifan layanan konseling kelompok untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling. Diakses pada 12 Desember 2024, dari https://citeus.um.ac.id/jkbk/vol2/iss2/13/

Kamza, M., Ibrahim, H., & Lestari, A. (2021). Pengaruh metode pembelajaran diskusi dengan tipe buzz group terhadap keaktifan belajar siswa pada mata pelajaran IPS. Jurnal Basicedu. Diakses pada 26 Desember 2024, dari https://www.jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1347

Kusumawati, A. R., Sa’adah, F. R., Nuraini, M. A., & Makhmudah, U. (2022). The effectiveness of group counseling in overcoming students' self-confidence problems. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 5(2), 398. https://doi.org/10.20961/shes.v5i2.59369

Malureanu, A., Panisoara, G., & Lazar, I. (2021). The relationship between self-confidence, self-efficacy, grit, usefulness, and ease of use of e-learning platforms in corporate training during the COVID-19. Sustainability. Diakses pada 12 Desember 2024, dari https://www.mdpi.com/2071-1050/13/12/6633

Nurhidayah, B. S., Wibowo, M. E., & Purwanto, E. (2022). Keefektifan konseling kelompok cognitive behavioral therapy (CBT) dengan teknik modeling simbolis dan role playing untuk meningkatkan self-confidence pada siswa. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 4(1), 64–69. https://doi.org/10.51214/bocp.v4i1.156

Qudsiyah, U., & Pernama, A. (2022). Efikasi konseling kelompok cognitive behavior therapy dengan teknik self-instruction untuk meningkatkan kepercayaan diri. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 4(3), 709–716. https://doi.org/10.51214/bocp.v4i3.278

Uglanova, E. (2024). Self-confidence. Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being. Diakses pada 12 Desember 2024, dari https://doi.org/10.1007/978-3-031-17299-1_2624


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


------------------

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

  

Proceeding of International Seminar on Student Research in Education, Science, and Technology already indexed: