Implementasi dan Prinsip Akad Murabahah dan Musyarakah Mutanaqishah pada Produk Syariah pada Bank Muamalat Indonesia

Nurul Huda, Arinda Maharani

Abstract


Abstract: Islamic banks as financial institutions whose operations are based on sharia principles, then in the product system offered using sharia contracts. Of the variety of contracts that can be applied in Islamic banks, there are contracts with cooperation patterns, in addition to the buying and selling and leasing/wage payment patterns which form the basis of commercial business. The contract for the cooperation pattern is mudharabah and musyarakah. This study aims to analyze the contract pattern of cooperation in Islamic banks in the perspective of Islamic economic law. The results of the discussion are operational products offered by Islamic banks with mudharabah patterns found in funding and financing products, while musyarakah is limited to financing. The implementation of mudharabah and musyarakah contracts in Sharia Banks in the study of sharia economic law is permissible and has legality on the basis of sharia principles, because mudharabah and musyarakah contracts are cooperative-patterned agreements in accordance with the guidance of sharia contracts in muamalah fiqh.

Abstrak: Bank Syariah sebagai lembaga keuangan yang operasionalnya berdasarkan prinsip syariah, maka dalam sistem produk yang ditawarkan menggunakan akad-akad syariah. Dari beragamnya akad yang dapat diterapkan di bank syariah terdapat akad dengan pola kerja sama, selain pola jual-beli dan sewa-menyewa/upah mengupah yang menjadi landasan komersial bisnis. Akad pola kerja sama tersebut adalah mudharabah dan musyarakah. Penelitian ini bertujuan menganalisis akad pola kerja sama di bank syariah dalam perspektif hukum ekonomi syariah. Hasil pembahasan yakni operasional produk yang ditawarkan bank syariah dengan pola mudharabah terdapat pada produk pendanaan dan pembiayaan, sedangkan musyarakah terbatas pada pembiayaan. Implementasi akad mudharabah dan musyarakah di Bank Syariah dalam kajian hukum ekonomi syariah adalah boleh dilaksanakan dan memiliki legalitas atas dasar prisip syariah, sebab akad mudharabah dan musyarakah merupakan akad berpola kerja sama yang sesuai dengan tuntunan akad syariah dalam fikih muamalah.


Keywords


Mudharabah; Musyarakah; Financial Product.

Full Text:

DOWNLOAD [PDF]

References


Adiwarman A Karim, Bank Islam: Analisis Fiqh dan Keuangan, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2013.

Fatwa Dewan Syariah Nasional, Nomor. 04/DSN-MUI/IV/2000 tentang Murabahah.

Fatwa Dewan Syariah Nasional, Nomor. 73/DSN-MUI/XI/2008 tentang Musyarakah Mutanaqishah.

Fatwa DSN-MUI/X/2013 tentang pedoman Implementasi Musyarakah Mutanaqishah dalam Produk Pembiayaan.

Hidayatullah, M. S. (2020). Implementasi Akad Berpola Kerja Sama Dalam Produk Keuangan Di Bank Syariah (Kajian Mudharabah Dan Musyarakah Dalam Hukum Ekonomi Syariah). Jurnal Hadratul Madaniyah, 7(1), 34–41. https://doi.org/10.33084/jhm.v7i1.1613

Keputusan Dewan Syariah Nasional No. 01/DSN-MUI/X/2013 tentang Pedoma Implementasi Musyarakah Mutanaqishah Dalam Produk Pembiayaan.

Muhammad, Manajemen Dana Bank Syariah, Jakarta: Rajawali Press, 2014.

Najib, M. A. (2017). Penguatan Prinsip Syariah Pada Produk Bank Syariah. Jurnal Jurisprudence, 7(1), 15–28. https://doi.org/10.23917/jurisprudence.v7i1.4351

Peraturan Bank Indonesia PBI Nomor 13/9/PBI/2011 tentang Perubahan atas Peraturan Bank Indonesia PBI/10/18/PBI/2008 Tentang Restrukturisasi Pembiayaan Bagi Bank Syariah dan Unit Usaha Syariah.

Pipit Setyaningtyas, Implementasi Akad Murabahah Pada Produk Pembiayaan KPR di Bank Syariah Mandiri KC Purwokerto, Institut Agama Islam Negeri Purwokerto, 2016

Putri Kamilatur Rohmi, Implementasi Akad Musyarakah Mutanaqishah Pada Pembiayaan Kepemilikan Rumah di Bank Muamalat Lumajang, 2015.

Ridwan Nurdin, Hukum Ekonomi Syariah (Substansi dan Pendekatan), Darussalam, Sahifah, 2018.

Rozalinda, Fikih Ekonomi Syariah: Prinsip dan Implementasinya Pada Sektor Keuangan Syariah, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2016.

Thejasukmana, Alexander, V., & Drs.Sugiono Sugiharto, M. M. (2014). Analysis of the Effect of Experiential Marketing on Consumer Repurchases of The Vinnette (House of Bovin and Lynette) Surabaya. Journal of Petra Marketing Management, 2(1), 1–14. https://ejournal.uin-suka.ac.id/syariah/azzarqa/article/view/2078/1554

Uswatun Hasanah, Analisis Manajemen Risiko Pembiayaan Murabahah Konsumtif Pada Bamk Syariah Mandiri KCP Ulee Kareng Untuk Nasabah ASN dan Non ASN, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh, 2017.




DOI: https://doi.org/10.31764/jseit.v4i1.27970

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Nurul Huda, Arinda Maharani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Journal of Sharia Economy and Islamic Tourism
http://journal.ummat.ac.id/index.php/jseit
Email: [email protected] || WA: +62 819-0691-8915
Universitas Muhammadiyah Mataram
Jl. KH. Ahmad Dahlan No.1, Pagesangan, Kec. Mataram, Kota Mataram, Nusa Tenggara Bar. 83115, Indonesia.