Pengembangan Media Animasi Berbasis Pendidikan Karakter Materi Mendongeng

Sukma Sukma, Donna Rhamdan

Abstract


This study aims to develop Character Educatoin-Based Animated Media (CEBAM) for storytelling materials in Grade III at SDN 023 Tarakan. This research employed the Research and Development (R&D) method using the ADDIE model, which consists of five stages: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. Data collection instruments included observation, interviews, validation sheets, student interest questionnaires, and documentation. The documentation in this developmental study included student activities during the trial implementation of the CEBAM learning media. The validation results showed that the media expert provided a score of 89%, the language expert gave 86,6%, and the practitioner provided 94,4%-all categorized as “highly feasible”. During the limited trial, the student interest score reached 90,3%, and in the field trial, it was 92,1%-both categorized as “very interesting”. Based on these validation and trial results, the CEBAM for storytelling material in grade III at SDN 023 Tarakan is considered highly suitable for use in the learning process. Furthermore, the student interest responses confirm that the CEBAM is highly engaging for classroom use.


Keywords


Research and Development (R&D); ADDIE Model; Character Education-Based Animation

Full Text:

PDF

References


Agung, A. (2017). Metodologi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif.

Akhbar. (2022). Pengembangan Media Kartu Hewan dan Tumbuhan (TUHETU) Pada Pembelajaran IPA Kelas IV SD Negeri. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 03(2), 207–213.

Efendi, R. (2020). Pendidikan Karakter (Tim Qiara Media, Ed.).

Farida, C., Destiniar, D., & Fuadiah, N. F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi pada Materi Penyajian Data. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 53–66. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1521

Gunawan, T., Pranayama, A., & Sutanto, R. P. (2020). Perancangan Animasi Dengan Motion Capture Sebagai Sarana Edukasi Covid-19. Jurnal DKV, 2(17), 1–9.

Hanafi. (2017). Konsep Penelitian dan Pengembangan. Jurnal Kajian Keislaman, Vol 4 No 2, 129–150.

Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.

Ikhsan, S. H. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Audio Visual Dalam Mengembangkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Terpadu. JIIPSI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.21154/jiipsi.v1i1.45

Isran. (2018). Manfaat Media Pembelajaran. FITK UIN-SU Medan, VII(1), 88–100.

Jaminan, P., Halal, P., Timur, J., Islam, U., Siber, N., & Nurjati, S. (2025). Memahami Penciptaan , Perkembangan , dan Tantangan Manusia di Era Digital. 07(02), 9283–9292.

Lestari, K. A., Julia, A., Putri, N. A., Darusalam, M. R., Caturiasari, J., & Wahyudin, D. (2024). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Pembentukan Moral Anak Sekolah Dasar. Jurnal Sinektik, 6(2), 97–105. https://doi.org/10.33061/js.v6i2.9085

Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2988

Ningrum. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Pelajaran Tematik Tema 1 Materi Lambang Negara Garuda Pancasila Untuk Siswa Kelas 3 di SD Muhammadiyah 22 Surabaya. Jurnal Teknologi Pendidikan, Vol.9 No 2.

Nurfadhillah, S. (2021). Media Pembelajaran Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran (Resa Awahita, Ed.).

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Rayanto. (2020). Penelitian Pengembangan Model ADDIE & R2D2 Teori & Praktek (Tristan Rokhmawan, Ed.).

Rhamdan, D. (2024). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Capcut Pada Materi Pernapasan Manusia. Justek: Jurnal Sains Dan Teknologi, 7(1), 56–74.

Rhamdan, D., Helly Rindi, A. S., & Iting, A. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Power Point Pada Materi Keseimbangan Ekosistem Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa KelaS VI DI SDN 016 TARAKAN. Jurnal Borneo Humaniora, 3(1). https://doi.org/10.35334/borneo_humaniora.v3i1.1315

Rizal F, I. M. (2023). Metodologi Penelitian Kuantitatif Pendidikan Kejuruan (1st ed.). Merdeka Kreasi Group.

Sumenep, S. P. (2025). Analisis Media Pembelajaran Untuk Pembelajaran Berbasis TeknologI. 2(1).

Swastyastu, L. T. J. (2020). Manfaat Media Pembelajaran Dalam Perolehan Bahasa Kedua Anak Usia Dini. Pendidikan Anak Usia Dini, 5.

Waruwu, M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D): Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220–1230. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2141

Widiana, D. (2023). Validasi Penyusunan Instrumen Penelitian Pendidikan (S. Nurachma, Ed.). PT. Raja Grafindo Persada.




DOI: https://doi.org/10.31764/justek.v8i3.32699

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


JUSTEK Official: