HOTS-Based Instrument Development Training in the Independent Learning Curriculum for Enonekmese State Middle School Teachers
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ariga, S. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Pasca Pandemi Covid-19. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, Dan Pengabdian Kepada Masyaraka, 2(2), 662–670.
Fanani, M. Z. (2018). STRATEGI PENGEMBANGAN SOAL HIGHER ORDER THINKING SKILL (HOTS) DALAM KURIKULUM 2013. Edudeena, II(I), 57–76.
Hartono, R., Suastra, I. W., & Lasmawan, I. W. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Melestarikan Budaya Nusantara. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4, 823–828.
Hevitria, Arrosyad, M., Tohir, M., Adilliyah, & Pratiwi, S. (2024). Sosialisasi dan Edukasi Aplikasi Classpoint bagi Guru pada Kurikulum Merdeka Belajar Sekolah Dasar. Jurnal Abdimas Madani Dan Lestari (JAMALI), 06(01), 62–71.
Hulaipah, A., Syukri, M., & Indraswati, D. (2023). Analisis Kesulitan Guru Kelas IV dan V Dalam Menyusun Soal HOTS Pada Mata Pelajaran IPAS di SDN 2 Perampuan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(4), 2450–2460. https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jipp.v8i4.1768
Kasmiyatini. (2023). IMPLEMENTASI TEORI TAKSONOMI BLOOM PADA MATEMATIKA KELAS 2 SD MUHAMMADIYAH 4. PERMAI: Jurnal Pendidikan Dan Literasi Madrasah Ibtida’iyah, 2(1), 21–27.
Lestari, D. F., Fatimatuzzahra, & Jarulis. (2020). Pemeriksaan Golongan Darah dan Rhesus Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 11 Bengkulu Utara. J U R N A L S O L M A, 09(2), 308–315.
Nirwana, R., Hidayati, A. I., Ifcha, F. A., Azzahra, S. F., & Jannah, A. S. R. (2024). Penilaian dalam kurikulum merdeka: mendukung pembelajaran adaptif dan berpusat pada siswa madrasah ibtidaiyah. Jurnal Madrasah Ibtidaiyah (JMI), 02(02), 213–224.
Sitorus, H. J. C., Cahyani, I., & Gafari, M. O. F. (2023). PENILAIAN AUTENTIK PADA KURIKULUM MERDEKA BELAJAR MATERI MENULIS TEKS DESKRIPSI DI SMP LABSCHOOL UPI. ASAS : JURNAL SASTRA, 12(1), 200–210.
Sugianto, Waskitoningtyas, R. S., & Casmudi. (2023). Bimteks Pendampingan Penyusunan Modul Ajar Kurikulum Merdeka Belajar Bagi Guru SMK Kutai Timur dan Kota Bontang Kalimantan Timur. J U R N A L S O L M A, 12(2), 468–476.
Susanti, D., Retnawati, H., Arliani, E., & Irfan, L. (2023). Peluang dan tantangan pengembangan asesmen high order thinking skills dalam pembelajaran matematika di indonesia. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu (PME), 02(02), 229–242.
Susanti, F., Fitri, L., & Zulmuqim. (2023). Kurikulum Prototipe dan Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Tambusa, 7(3), 32028–32033.
Tasrif. (2023). Higher Order Thinking Skills ( HOTS ) dalam pembelajaran social studies di sekolah menengah atas. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 10(1), 50–61.
Utari, N. M. W., Widiada, I. K., & Nisa, K. (2022). Kesulitan Guru dalam Menyusun Soal HOTS Pada Mata Pelajaran PPKn Kelas Tinggi di SDN Gugus V Cakranegara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(4b), 2413–2419. https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jipp.v7i4b.1004
Wafida. (2020). PENYUSUNAN INSTRUMEN PENILAIAN BERBASIS HIGHER ORDER THINGKING SKILLS (HOTS). Jurnal Cendekia Sambas, 1(1), 1–10.
DOI: https://doi.org/10.31764/transformasi.v5i1.30066
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Ferofianes Linda Tandjung, Lodia Amelia Banik, Dwi Kristin Ningati, Yonatan Foeh, Anita Selan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This publication is indexed by: