Pengembangan Media E-comic Pada Materi IPS Kelas 5 Sekolah Dasar

Fitri Nabila Nur Rachma, Vanda Rezania

Abstract


Abstract: This research to determine the process and feasibility of developing E-Comic Media in Indonesia Social Studies material for 5th grade Elementary School. The method used is research and development, The sample used is from the population of SDN Kedungsukodani, namely all 5th grade students totaling 26 students. Model The development model used is the Plomp development model consisting of 4 stages preliminary investigation, design, realization/construction and test, evaluation, revision. The data collection technique is the distribution of questionnaires. Data analysis technique namely validity test and feasibility test. In this study, it was concluded that the social media material e-comic media get the results of the teacher's response questionnaire score of 94.4% with a decent category, then the results of the student response questionnaire scores worth 84.5% with a fairly decent category.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses dan kelayakan Pengembangan Media E-Comic Pada Materi IPS kelas 5 Sekolah Dasar. Metode yang digunakan yakni pengembangan atau research and development, sampel yang digunakan dari populasi SDN Kedungsukodani yakni seluruh siswa kelas 5 berjumlah 26 siswa. Model pengembangan yang digunakan adalah model pengembangan Plomp terdiri dari 4 tahap investigasi awal, desain, realisasi/ konstruksi dan tes, evaluasi, revisi. Teknik pengumpulan data yakni penyebaran angket. Teknik analisis data yakni uji kevalidan dan uji kelayakan. Pada penelitian ini menyimpulkan bahwa media e-comic materi IPS memperoleh hasil skor angket respon guru senilai 94,4% dengan kategori layak, lalu hasil skor angket respon siswa senilai 84,5% dengan kategori cukup layak.


Keywords


Learning media, E-comic, Social Studies material

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktik (cetakan 14). Rineka Cipta.

Iam, & Ain. (2021). Nadiem: Pandemi Bikin Anak Stres dan Berakibat Learning Loss. CNN Indonesia. https://www.cnnindonesia.com/nasional/20210928135704-20-700474/nadiem-pandemi-bikin-anak-stres-dan-berakibat-learning-loss

Irwadani, & Juariah, S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Komik Fisika Berbantuan Sosial Media Instagram sebagai Alternatif Pembelajaran. Al-Biruni: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika. 05(1), 33–42. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.103

Mastura, & Rustan, S. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Proses Pengajaran bagi Guru dan Siswa Pendahuluan. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(2), 289–295. https://doi.org/https://doi.org/10.30605/jsgp.3.2.2020.293

Munir. (2017). Pembelajaran Digital. Bandung: CV. Alfabeta

Nur, M., & Zpalanzani, A. (2012). Komik Digital Interaktif Bertema Politik dan Pemilu : CoronatioN. Jurnal Tingkat Sarjana Bidang Senirupa Dan Desain, 1(1).

Plomp, T., Akker, J. Van Den, Bannan, B., Kelly, A. E., & Nieveen, N. (2013). Educational Design Research Part A: An Introduction. In Netherlands Institute for Curriculum Development: SLO.

Ratnasari, D. T., & Ginanjar, A. (2019). Pengembangan Komik Digital sebagai Media EdukasI. Jurnal Kajian Penelitian Dan Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 481–488.

Rochmad. (2012). Desain Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 3(1), 59–72. https://doi.org/10.15294/kreano.v3i1.2613

Sudaryono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Kencana


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: