Pengaruh Penerapan Model Reciprocal Teaching Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Berdasarkan Self Confidence Siswa Madrasah Aliyah
Abstract
Abstract: This research aimed at knowing the effect of implementing Reciprocal Teaching model toward students’ mathematic communication ability derived from their self-confidence at Islamic Senior High School. It was a Factorial Experimental research with Pre-test-Posttest Control Group design. All of the tenth-grade students at the second semester of Islamic Senior High School of Islamic Centre Al-Hidayah Boarding School Kampar in the Academic Year of 2018/2019 were the population of this research. Cluster Random Sampling technique was used in this research to select the samples that were the tenth-grade students of classes 1 and 2. The techniques of collecting the data were test, questionnaire, observation, and documentation. The technique of analyzing the data was two-way ANOVA. Based on the data analysis, it could be concluded that 1) there was a difference on mathematic communication ability between students taught by using Reciprocal Teaching learning model and those who were taught by using direct learning, 2) there was a difference on mathematic communication ability among students having high, medium, and low self-confidence, and 3) there was no interaction between the use of learning model and self-confidence toward student mathematic communication ability.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penerapan model Reciprocal Teaching terhadap kemampuan komunikasi matematis berdasarkan Self-Confidence siswa Madrasah Aliyah. Penelitian ini merupakan penelitian faktorial eksperimen dengan desain the nonequivalent pretest-posttest control group design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas X semester genap MA PP. Islamic Centre Al-Hidayah Kampar tahun ajaran 2018/2019. Sampel diambil secara cluster random sampling adalah kelas X.1 dan X.2. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah tes, angket, observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan anova dua arah. Berdasarkan hasil analisis data, diperoleh kesimpulan bahwa: 1) Terdapat perbedaan kemampuan komunikasi matematis antara siswa yang mengikuti pembelajaran model Reciprocal Teaching dengan siswa yang mengikuti pembelajaran langsung; 2) Terdapat perbedaan kemampuan komunikasi matematis siswa yang memiliki self-confidence tinggi, sedang dan rendah; 3) Tidak terdapat interaksi antara penggunaan model pembelajaran dengan kepercayaan diri (self-confidence) terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdul, H. A. (2016). Pengembangan Literasi Matematika Sekolah dan Prespektif Multiple Intelligences. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Universitas Islam Malang, 4(2), 136-150.
Aris Shoimin. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Dewi Maulani, Suyono., & Noornia, A. (2017). Pengaruh Penerapan Model Reciprocal Teaching Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis ditinjau dari Self-Concept Siswa di SMAN Kecamatan Tambun Selatan Bekasi. Jurnal Pendidikan Matematika Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta, 10(2),1-10.
Hartono. (2019). Metode Penelitian. Pekanbaru: Zanafa Publishing.
Heris Hendriana, Euis Eti, R., & Utari Sumarmo. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa. Bandung: PT. Refika Aditama.
Ika Nurhaqiqi, N, Nuriana Rachmani,D., & Rochmad. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dari Self-Confidence. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika 2 Universitas Negeri Semarang, Semarang, Indonesia,, 704-709.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI Nomor 58 Tahun 2014 untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Permendikbud.
Qohar, A. (2011). Pengembangan Instrumen Komunikasi Matematis Untuk Siswa SMP. Lomba dan Seminar Matematika. Malang : FMIPA Universitas Negeri Malang.
Risnawati. (2008). Strategi Pembelajaran Matematika. Pekanbaru: Suska Press.
Siregar, A.P, Risnawati dan Nurdin, E. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Model Generative Learning untuk Memfasilitasi Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Pertama Kampar. Journal for Research in Mathematic Learning, 1(2), 111-118.
Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-progresif. Jakarta: Kencana Prenada Group.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: