Kajian Pendidikan Pedagogik Guru tentang Kegiatan Pembelajaran Sekolah Dasar

Tri Yudha Setiawan, Aeron Frimals, Dea Vandera, Dessya Mas Ningrum, Rendi Nur Effendi

Abstract


Abstract: Active learning will be realized if the teacher has good competence. Teachers have 4 competencies that must be possessed, namely pedagogic competence, personality competence, social competence and professional competence. The purpose of this paper is to examine the pedagogic competence of elementary school teachers. The author conducted research using the library method. In this study, researchers used descriptive analysis to analyze and process data from articles that have been published and indexed nationally. The author uses keywords to search for articles. The keywords used are elementary school teacher pedagogy, learning activities, teacher competence. The results showed that pedagogic competence is very important for an elementary school teacher. Teachers must be able to manage student learning. Teachers can conduct training and coaching or supervision to improve teacher pedagogic competence.

Abstrak: Pembelajaran aktif akan terwujud jika guru memiliki kompetensi yang baik. Guru memiliki 4 kompetensi yang harus dimiliki yaitu kompetensi Pedagogik, kompetensi kepribadian, kompetensi sosial dan kompetensi profesional. Tujuan dalam penulisan ini adalah untuk mengkaji kompetensi pedagogik guru sekolah dasar. Penulis melakukan penelitian dengan menggunakan metode literatur. Pada penelitian ini peneliti menggunakan analisis deskripsi untuk menganalisis dan mengolah data yang berasal dari artikel yang telah terpublikasi dan terindeks nasional. Penulis menggunakan kata kunci untuk mencari artikel. Kata kunci yang digunakan ialah pedagogik guru sekolah dasar, kegiatan pembelajaran, kompetensi guru. hasil penelitian menunjukan bahwa kompetensi pedagogik sangat penting dimiliki oleh seorang guru sekolah dasar. Guru harus mampu mengelolah pembelajaran peserta didik. Guru dapat melakukan pelatihan dan pembinaan ataupun supervisi untuk meningkatkan kompetensi pedagogik guru.


Keywords


Teacher Competence Pedagogic Competence Primary School

Full Text:

PDF

References


Andina, E. (2018). Efektivitas Pengukuran Kompetensi Guru. Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 9(2), 204–220. https://doi.org/10.46807/aspirasi.v9i2.1103

Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan Validitas Data Melalui Triangulasi Pada Penelitian Kualitatif. Teknologi Pendidikan, 10, 46–62.

Dudung, A. (2018). Kompetensi Profesional Guru. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 5(1), 9–19. https://doi.org/10.21009/jkkp.051.02

Imam Suraji. (2012). Urgensi Kompetensi Guru. Forum Tarbiyah, 10(9), 8.

Lubis, H. (2018). Kompetensi Pedagogik Guru Profesional. Best Journal (Biology Education, Sains and Technology), 1(2), 16–19. https://doi.org/10.30743/best.v1i2.788

Nur, H. M., & Fatonah, N. (2022). Paradigma Kompetensi Guru. Jurnal PGSD UNIGA, 1(1), 12–16.

Patabang, A., & Murniarti, E. (2021). Analisis Kompetensi Pedagogik Guru pada Pembelajaran Daring dimasa Pandemi Covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1418–1427. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.584

Setiawan, T. Y., Fikri, A., & Operation, F. (2022). The development of e-lkpd using book creator on fraction operations material in elementary school. 10(1), 116–126.

Sulfemi, W. B. (2019). Kemampuan pedagogik guru. 1(1), 75–86.

Surani, D. (2019). Studi literatur: Peran teknolog pendidikan dalam pendidikan 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 456–469.

Tyagita, B. P. A., & Iriani, A. (2018). Strategi Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru Untuk Meningkatkan Mutu Sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 165–176. https://doi.org/10.24246/j.jk.2018.v5.i2.p165-176

Upit Yulianti, J. Julia, M. F. (2022). Analisis Kompetensi Pedagogik Guru pada Pelaksanaan Blended Learning. Jurnal Basicedu, 6, 1570–1583.

Yulyani, Y., Kazumaretha, T., Arisanti, Y., Fitria, Y., & Desyandri, D. (2020). Implementasi Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. School Education Journal Pgsd Fip Unimed, 10(2), 184. https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v10i2.18545


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: