Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Media Audio Visual Pada Pembelajaran Tematik Siswa Kelas 3 Sekolah dasar
Abstract
Abstract: Learning is an activity that interacts with each other between students and teachers to achieve learning goals. The development of science and technology is increasingly encouraging reform efforts in the use of technological results in the learning process. In this research, thematic learning is used, which can be interpreted as a learning activity that integrates material from several subjects into one theme/topic of discussion. This research uses a type of classroom action research which aims to increase students' interest in learning using audio-visual media which aims to increase students' interest in learning using audio-visual media. The subjects of this research were SDN Sumberjo 1 Margomulyo class 3, totaling 18 students. The research results show that in cycle 1 it was found that 56% of students were enthusiastic in lessons, 61% were paying attention and listening to the teacher's explanations and 56% were active in answering questions. From the results of cycle 1 which was still not complete, cycle 2 was carried out with results of 94% of students being enthusiastic in lessons, 89% paying attention and listening to the teacher's explanation and 89% active in answering questions. So it can be concluded that student learning outcomes can improve using audio-visual media.
Abstrak: Pembelajaran meruapan kegiatan yang saling berinteraksi antara siswa dan guru untuk mencapai tujuan belajar. Perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi semakin mendorong upaya-upaya pembaharuan dalam pemanfaatan hasil teknologi dalam proses belajar. Dalam penelitian ini menggunakan pembelajaran tematik yang dapat diartikan suatu kegiatan pembelajaran dengan mengintegrasikan materi beberapa mata pelajaran dalam satu tema/topik pembahasan. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian tindakan kelas yang bertujuan untuk meningkatkan minat belajar siswa menggunakan media audio visual yang bertujuan untuk meningkatkan minat belajar peserta didik dengan menggunakan media audio visual. Subyek dari penelitian ini yaitu SDN Sumberjo 1 Margomulyo kelas 3 yang berjumlah 18 peserta didik. Hasil Penelitian menunjukkan pada siklus 1 diketahui bahwa siswa yang antusias dalam pelajaran 56 %, memperhatikan dan mendengarkan penjelasan guru 61% dan keaktifan dalam menjawab pertanyaan 56 %. Dari hasil siklus 1 masih belum tuntas maka dilakukan siklus 2 dengan hasil siswa yang antusias dalam pelajaran 94 %, memperhatikan dan mendengarkan penjelasan guru 89% dan keaktifan dalam menjawab pertanyaan 89 %. Sehingga dapat di simpulkan bahwa hasil belajar siswa dapat meningkat menggunakan media audio visual.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Annisa Ramadina Andani Putri, & Marhamah. (2022). Audio-Visual-Based Learning Media through Canva Application for Eight Grade Students. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(2), 331–342. https://doi.org/10.23887/jippg.v5i2.51336
Cahyanda, D., & Wibisono, F. (2022). Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar Penerapan Media Pembelajaran Audio-Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Kelas 2 Sdn Balerejo Kabupaten Magetan. 2. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID
Carolus Borromeus Mulyatno. (2022). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 54.
Daniel Tang Kuok Ho and Rangis Intai. (2018). Effectiveness of Audio-Visual Aids in Teaching Lower Secondary Science in A Rural Secondary School. Asia Pacific Journal of Educators and Education, 32, 91–106. https://doi.org/10.21315/apjee2017.32.7
Dewi, Tastra, & P. (2016). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Mata Pelajaran Bahasa Bali untuk Siswa Kelas III. Jurnal Edutech.
Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran. In CV Kaaffah Learning Center.
Hariani, D., Rositasari, T., Rara Saraswaty, D., & Negeri, S. (2018). The Implementation Of Audio-Visual Media To Improve Motivation In Speaking English At Eleventh Grade Students (Classroom Action Research at SMAN 4 Palembang). English Community Journal, 2(2), 253–261.
Irviana, I. (2020). Understanding the Learning Models Design for Indonesian Teacher. International Journal of Asian Education, 01(2), 95–106.
Listiani. (2017). Pengaruh Kreativitas Dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 2(2), 263.
Marlina. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Blended Learning Berbantuan Aplikasi Sevima Edlink. Jurnal Padegogik, 3(2), 104–110.
Nata, I. K. W., & Putra, D. K. N. S. (2021). Interactive Multimedia Learning Media on Content IPA Grade V Elementary School. International Journal of Educational Policies, 5(2), 227. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i2.32726
Ni’mal Chitam. (2020). Implementation of Visual Audio Media in Increasing Learning Interest of Students in SD IT Luqman Al Hakim. Social, Humanities, and Education Studies (SHEs): Conference Series, 3(3), 543–548.
Ningrum, K. D. (2018). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Penggunaan Media Audio Visual Pada Siswa Kelas V di SDN Manggarai 09 Pagi Jakarta Selatan. Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar 2018, 307–313.
Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
Prastowo. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Tinjauan Teoritis dan Praktik. Jakarta. Kencana Prenadamedia Grup, 341.
Pujiriyanto. (2012). Teknologi untuk Pengembangan Media dan Pembelajaran. Yogyakarta: UNY Press, 4.
Rachmadtullah, S. &. (2016). The Effect of Learning Media and Self Regulation to Elementary Students’ History Learning Outcome. Science, 22, 12.
Suprihatiningrum, J. (2014). Strategi Pembelajaran,Yogyakarta. Ar-Ruzz Media, 76.
Suprijono, A. (2012). Cooperative Learning. Yogyakarta. Pustaka Pelajar, 5.
Surjono, J. &. (2016). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Bahasa Inggris untuk Pembelajaran Teks Recount di MTsN II Yogyakarta. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 26.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Wibowo, H. (2017). Implementation Of The Tps (Think-Pairshare) Cooperative Learning Model Can Improve Learning Outcomes Of Viewing Dialogue English Short. International Journal of Educational Policies, 1(3), 82–85. https://doi.org/10.23887/jppp.v1i3.12627
Winarto, W., Syahid, A., & Saguni, F. (2020). Effectiveness the Use of Audio Visual Media in Teaching Islamic Religious Education. 2(1).
Wiradnyana., A. &. (2020). Kupas Tuntas Penelitian Tindakan Kelas (Teori, Praktik, dan Publikasinya). Bali. Nilacakra Publishing House, 17.
YUSMAWATI, Y., Rihatno, T., & Rismawanti, R. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Gerak Dasar Melempar Dengan Media Audio Visual Pada Siswa Kelas Iii Sdn 03 Jelambar Baru Jakarta Barat. Jurnal Segar, 8(2), 80–89. https://doi.org/10.21009/segar/0802.04
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: