Penerapan Model Pembelajaran Culturally Responsive Teaching (CRT) pada Pembelajaran IPS Siswa Kelas VI UPT SPF SDN 101764 Bandar Klippa

Christina Sirait

Abstract


Abstract: Education is a conscious and planned effort that aims to develop students' potential to achieve a better life, one of which can be used in social studies subjects. The use of the learning model in the classroom is not applied so that participants are not interested. The purpose of this study is to determine the improvement of student response through a culturally responsive learning approach model for social studies subjects. The method used is an approach. The type of research is quantitative research with an experimental research method, namely pre-postest. The research was conducted at UPT SPF SDN 101764 bandar klippa with a sample of 22 students in grade VI. Data collection techniques are interviews, and tests. The average result of the study was 61.7 for the pretest and 87.7 for the posttest. The results of paired samples Correlations were 0.591 and sig=0.004<0.05, so it was concluded that there was a close relationship between the pretest and the posttest. The result of the hypothesis test is a significant magnitude (2-tailed) 0.000 which means sig. (2- tailed)<0.05, then H0 is rejected and Ha is accepted. It can be concluded that there is a difference between learning without a culture-responsive learning model and a culture-responsive learning model.

Abstrak: Pendidikan merupakan usaha sadar dan terencana yang bertujuan mengembangkan potensi siswa untuk mencapai kehidupan yang lebih baik, salah satunya dapat dimanfaatkan pada mata pelajaran IPS. Pemanfaatan model pembelajaran dalam kelas kurang diterapkan sehingga peserta tidak tertarik belajar. Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui peningkatan respon peserta didik melalui model pendekatan pembelajaran responsif budaya terhadap mata pelajaran IPS. Jenis penelitian adalah penelitian kuantitatif dengan metode penelitian eksperimen yaitu Pre-Experimental Design Type One Group Pretest-Posttest Design. Penelitian dilakukan di UPT SPF SDN 101764 bandar klippa dengan sampel kelas VI berjumlah 22 siswa. Teknik pengumpulan data yaitu wawancara, dan tes. Hasil penelitian rata-rata hasil pretest adalah 61,7 dan postest adalah 87,7. Hasil paired samples Correlations adalah 0.591 dan đť‘ đť‘–đť‘”=0.004<0.05 maka disimpulkan terdapat hubungan antara pretest dan postest yang kuat. Hasil uji hipotesis yaitu besar signifikan (2-tailed) 0,000 yang berarti sig.(2- tailed)<0,05, maka H0 ditolak dan Ha diterima. Dapat disimpulkan bahwa Ada perbedaan antara pembelajaran tanpa model pembelajaran responsive budaya dengan model pembelajaran responsive budaya.


Keywords


Education, Cultural Responsive Learning Approach, Social Studies.

Full Text:

DOWNLOAD [PDF]

References


Andrianto, R., dkk. (2024). Pengaruh Culturally Responsive Teaching (CRT) terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Materi Sepakbola. SIMPATI: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Bahasa, 2(4), 7. https://doi.org/10.59024/simpati.v2i4.943

Andersen, A., & Rösiö, C. (2023). Continuing engineering education in changeable and reconfigurable manufacturing using problem-based learning. Procedia CIRP, 104, 1035–1040. https://doi.org/10.1016/j.procir.2021.11.174

Banks, J.A., & Banks, C.A.M. (Eds.). (2019). Multicultural Education: Issues and Perspectives.

Damayanti, C., Rusilowati, A., Linuwih, S., & Pucakwangi. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran IPA Terintegrasi Etnosains untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kemampuan Berpikir Kreatif. Journal of Innovative Science Education, 6 (1), 116-128.

Depdiknas, (2006). Peraturan Pemerintah No. 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.

E. Rahayu, H. Susanto, D. Y. (2012). Pembelajaran Sains Dengan Pendekatan Keterampilan Proses Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 7(2), 106–110.

Jaenudin, R. 2014. “Konsep Ilmu Penegtahuan Sosial dalam Sistem Pendidikan di Indonesia”. Jurnal Forum Sosial, VII (01): 440-451.

Kurnada, N., & Iskandar, R. (2021). Analisis Tingkat Kecanduan Bermain Game Online terhadap Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5660–5670. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1738

Lasminawati, E., Kusnita, Y., & Merta, I. W. (2023). Meningkatakan Hasil Belajar dengan Pendekatan Pembelajaran Culturally Responsive Teaching Model Probem Based Learning. Journal of Science and Education Research, 2(2), 44-48. https://doi.org/10.62759/jser.v2i2.49

Maryamah, E. (2016). Pengembangan Budaya Sekolah. Tarbawi (Jurnal Online), 2(02), 86–96. https://media.neliti.com/media/publications/publications/256481-pengembangan-budaya-sekolah-1bf3dd81.pdf

Novilasari, S. (2018). Pendidikan Karakter Pada Pembelajaran IPS Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 2, 652–656.

Permendikbud. (2016). Permendikbud Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016. 53(9), 1689–1699.

Permendikbud. (2018). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI Nomor 15 Tahun 2018 tentang Pemenuhan Beban Kerja Guru, Kepala Sekolah dan Pengawas Sekolah. Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan RI, 53(9), 1689–1699.

Rahmawati, Y., & Ridwan, A. (2017). Empowering students’ chemistry learning: The integration of ethnochemistry in culturally responsive teaching. Chemistry, 26(6), 813–830.

Sulastri, Hery Setiyawan, Rizky Widyaningrum. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Dengan Menerapkan Pendekatan Culturally Responsive Teaching (CRT) Pada Siswa Kelas IV SDN Jajartunggal 3 Surabaya. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Bahasa, 2 (2), 172.

Triana, L. (2017). Penggunaan Strategi Mind Mapping Berbasis Multimedia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Pada Siswa Kelas V Sdn I Wonorejo Demak. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 35–43. https://doi.org/10.24176/re.v7i1.1810

Villegas, A.M., & Lucas, T. (2002). Educating Culturally Responsive Teachers: A Coherent Approach.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: