Development of Digital History Books Based on Local Wisdom on the Kawali Inscription through the Discovery Learning Model at Ciamis State Islamic Senior High School
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahonen, S. (2005). Historical Consciousness and the Use of History. Helsinki: University of Helsinki Press.
Al-Tabany, T. I. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran 4D untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 123-135.
Aman. (2011). Pendidikan Sejarah dan Kesadaran Sejarah. Yogyakarta: Penerbit Ombak.
Arifin., Z. (2012). Penelitian Pendidikan: Metode dan Paradigma Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Arsyad, A. (2008). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Ayatrohaedi. (1985). Kearifan Lokal dalam Budaya Nusantara. Jakarta: Pustaka Jaya.
Azan. (2013). Upaya Penguatan Karakter Melalui Internalisasi Nilai-Nilai Kearifan Lokal dalam Pembelajaran Sejarah di SMA Negeri 1 Kendal Tahun Pelajaran 2012/2013. Kendal: Penerbit Lokal.
Borg, W. R. (1983). Educational Research: An Introduction. New York: Longman.
Budiningsih, C. A. (2005). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Rineka Cipta.
Chalil, M. &. (2008). Pembelajaran Efektif. Jakarta: Penerbit Bumi Aksara.
Ciamis, D. P. (2016). Sejarah dan Kearifan Lokal Kabupaten Ciamis. Ciamis: Dinas Pendidikan dan Kebudayaan.
Daryanto. (2014). Model Pembelajaran Discovery learning. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.
Donnelly, M. (2020). Collective Memory and Historical Consciousness. London: Routledge.
Driscoll, M. P. (2011). Psychology of Learning for Instruction. Boston: Pearson Education.
E, A. (2011). Buku Digital: Konsep dan Aplikasi. Jakarta: Penerbit Buku Kompas.
Fiteriani, I. (2016). Model Pembelajaran Berbasis Discovery learning. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Garvey. (1977). Historical Consciousness and Education. London: Routledge.
Gottschalk, L. (1973). Understanding History: A Primer of Historical Method. New York: Knopf.
Guinsburg, T. N. (1972). The Dimensions of History. Chicago: Rand McNally.
Hanafiah, N. (2012). Model Pembelajaran Discovery learning. Jakarta: enerbit Bumi Aksara.
Kimbe, R. &. (2011). Learning Theories in Education. New York: McGraw-Hill.
Kochhar, S. K. (2008). Teaching of History. New Delhi: Sterling Publishers.
Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning. New york: Cambridge University Press.
Ngalimun. (2013). Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Pajriah, S. &. (2021). Nilai-Nilai Karakter Berbasis Kearifan Lokal Pada Prasasti Kawali Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Paramita.
Purwanta, H. (2019). Kesadaran Sejarah dan Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Penerbit Ombak.
Rahman, A. (2015). Sejarah Kerajaan Galuh dan Prasasti Kawali. Ciamis: Penerbit Lokal.
Ramdhani, A. e. (2019). Pembelajaran Sejarah Berbasis Kearifan Lokal. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Robbins, S. P. (2007). Organizational Behavior. Upper Saddle River: Pearson Education.
Ruddamayanti. (2019). Buku Digital: Media Pembelajaran Abad 21. Jakarta: Penerbit Buku Kompas.
Rusen, J. (1987). Historical Consciousness: The Remembered Past. New York: Oxford.
Saefuddin, A. &. (2014). Pembelajaran Efektif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sardiman, A. M. (2005). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Soedjatmoko. (1992). Antara Filsafat dan Kesadaran Sejarah" Dalam William H.Frederick dan Soeri Soeroto. (1982). Pemahaman Sejarah Sebelum dan Sesudah. Jakarta: LP3ES.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suryani, N. &. (2012). Model Pembelajaran Inovatif dalam Pendidikan Sejarah. Yogyakarta: Penerbit Ombak.
Svinicki, M. D. (1998). Learning and Motivation in the Postsecondary Classroom. Bolton: Anker Publishing.
Thiagarajan, S. S. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Bloomington: Indiana University.
Widiastuti, E. (2018). Kearifan Lokal dalam Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Penerbit Ombak.
Widja, I. G. (2002). Menuju wajah baru pendidikan sejarah. Lappera Pustaka Utama.
Wijayanti, Y. (2016). Pengembangan Media Audio Visual Situs Sejarah Kerajaan Galuh dalam Pembelajaran Sejarah untuk Meningkatkan Kesadaran Sejarah Siswa di SMK Taruna Bangsa Ciamis. Ciamis: Penerbit Lokal.
Refbacks
- There are currently no refbacks.