The Influence of Parents' Role on Learning Achievement of Madrasah Ibtidaiyah Students in the Digitalization Era: A Systematic Review

Nafsa Aida, Mappanyompa Mappanyompa, Aqodiah Aqodiah, Mustapa Ali, Baiq Ida Astini

Abstract


Abstract: This study aims to examine the influence of parental involvement on the academic achievement of students in Madrasah Ibtidaiyah (Islamic elementary schools) in the era of digitalization through an Integrative Literature Review approach. The study reviewed 45 scholarly articles obtained from databases such as Google Scholar, Scopus, DOAJ, and Scispace, published between 2015 and 2024. The findings indicate that parental involvement—in the form of emotional support, provision of learning facilities, and collaboration with teachers—has a significant impact on students’ motivation and academic performance. However, challenges such as low digital literacy, time constraints, and unequal access to technology remain critical issues. Thematic analysis reveals that adaptive strategies adopted by parents, including the use of educational applications and the establishment of home learning routines, effectively support online learning processes. These findings highlight the urgent need for schools and policymakers to design digital-based programs that encourage sustainable parental engagement. The study also recommends the development of a contextually relevant model of digital parental involvement and calls for longitudinal research to evaluate its impact on students’ character development and emotional intelligence in the post-pandemic era.

 


Keywords


Parental Involvement, Academic Achievement, Madrasah Ibtidaiyah, Digitalization, Systematic Review

Full Text:

PDF

References


‘Ainiyah, Q. and Masithoh, D. (2023). Analisis peran guru dan orang tua dalam pembelajaran daring selama pandemi covid-19 di madrasah ibtidaiyah al-mumtaz patuk gunungkidul yogyakarta. Competitive Journal of Education, 2(1), 42-52. https://doi.org/10.58355/competitive.v2i1.14

Asmawati, L. (2021). Peran orang tua dalam pemanfaatan teknologi digital pada anak usia dini. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 82-96. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1170

Atmojo, A., Sakina, R., & Wantini, W. (2021). Permasalahan pola asuh dalam mendidik anak di era digital. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1965-1975. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1721

Azzahra, R., Fitriani, W., Desmita, D., & Warmansyah, J. (2021). Keterlibatan orang tua di minangkabau dalam paud pada masa pandemi covid-19. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1549-1561. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1796

Dheasari, A., Fajriyah, L., & Riska, R. (2022). Tantangan orang tua dalam mendidik anak di era digital. Al-Athfal Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 25-35. https://doi.org/10.46773/al-athfal.v3i1.417

Diliyanty, M. and Cahyono, R. (2024). Transformasi pembelajaran daring? faktor yang mempengaruhi keterlibatan akademik: sebuah telaah literatur sistematik. Jiip - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(4), 3683-3688. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i4.2905

Eliyanti, T., Prasetyo, T., & Mawardini, A. (2023). Analisis keterlibatan orang tua dalam meningkatkan prestasi belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 2(1), 11-19. https://doi.org/10.56855/jpsd.v2i1.208

Ermawati, Y., Oktrifianty, E., & Muttaqijn, I. (2022). Peran orang tua dan guru dalam membimbing pembelajaran daring pada masa pandemi covid-19. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1), 76. https://doi.org/10.23887/jipp.v6i1.40397

Harizta, A. and Ariati, J. (2017). Hubungan antara komunikasi interpersonal orang tua dengan motivasi berprestasi pada siswa sma negeri 2 semarang. Jurnal Empati, 6(1), 7-10. https://doi.org/10.14710/empati.2017.15084

Iftitah, S. and Anawaty, M. (2021). Pentingnya pengawasan orang tua dalam pemanfaatan gadget pada masa belajar dari rumah. Jurnal Riset Golden Age Paud Uho, 4(2), 138. https://doi.org/10.36709/jrga.v4i2.19124

Indrawati, A. and Alfiasari, A. (2017). Dukungan informasional orang tua: penentu keberhasilan prestasi akademik anak di perdesaan. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 9(3), 159-170. https://doi.org/10.24156/jikk.2016.9.3.159

Khairunnisa, R. (2022). Peran orang tua dalam mendampingi proses pembelajaran daring siswa kelas iii c di sdn 011 samarinda utara tahun pembelajaran 2020/2021. Pendas Mahakam Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(1), 24-27. https://doi.org/10.24903/pm.v7i1.1018

Kurniati, E., Alfaeni, D., & Andriani, F. (2020). Analisis peran orang tua dalam mendampingi anak di masa pandemi covid-19. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 241. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.541

Lilawati, A. (2020). Peran orang tua dalam mendukung kegiatan pembelajaran di rumah pada masa pandemi. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 549. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.630

Mariam, R., Prasetyo, T., & Kholik, A. (2023). Keterlibatan orang tua terhadap disiplin belajar siswa dalam mengerjakan tugas di rumah selama pandemi. Jurnal Penjaminan Mutu, 9(01), 24-34. https://doi.org/10.25078/jpm.v9i01.1980

Nisa, I., Astuti, N., & Tias, I. (2022). Analisis peran orang tua dalam pembelajaran daring di masa pandemi covid-19 pada peserta didik sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 970-977. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1924

Oktriani, S., Agustin, N., & Setiawan, A. (2022). Survei pelaksanaan pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan pada masa pandemi covid-19: tinjauan di madrasah ibtidaiyah (mi). Physical Activity Journal, 4(1), 123. https://doi.org/10.20884/1.paju.2022.4.1.6897

Putri, L., Nafiah, N., & Kasiyun, S. (2022). Peran orang tua dalam pembelajaran daring siswa tingkat sd di masa pandemi. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, 28(1), 1. https://doi.org/10.24114/jpbp.v28i1.32724

Putri, L., Nafiah, N., & Kasiyun, S. (2022). Peran orang tua dalam pembelajaran daring siswa tingkat sd di masa pandemi. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan, 28(1), 1. https://doi.org/10.24114/jpbp.v28i1.32724

Rohmah, M. and Faizah, S. (2022). Pengaruh peran orang tua terhadap hasil belajar matematika siswa pembelajaran tatap muka terbatas. Jurnal Cartesian (Jurnal Pendidikan Matematika), 2(1), 206-212. https://doi.org/10.33752/cartesian.v2i1.2934

Santika, S. and Harahap, H. (2023). Hubungan keterlibatan orang tua dengan prestasi belajar siswa. Bioedusains Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 6(2), 507-515. https://doi.org/10.31539/bioedusains.v6i2.7618

Sari, L. and Ain, S. (2023). Peran orang tua dalam pendampingan pembelajaran siswa sekolah dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1), 75-81. https://doi.org/10.23887/jipp.v7i1.59341

Sulastri, A. and Masriqon, M. (2021). Peran orang tua dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik pada masa pandemi covid 19 di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4109-4119. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1504

Sutini, S. (2021). Peran orang tua sebagai mitra guru dalam pembelajaran daring selama masa pandemi covid – 19. Cendekia Jurnal Ilmu Pengetahuan, 1(2), 29-35. https://doi.org/10.51878/cendekia.v1i2.127

Waikelak, K., Arrozy, A., & Rahmani, L. (2021). Pembelajaran daring pada masa pandemi covid-19: bagaimana dukungan peran orang tua?. Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Pendidikan, 1(3), 240-250. https://doi.org/10.17977/um066v1i32021p240-250

Yulianingsih, W., Suhanadji, S., Nugroho, R., & Mustakim, M. (2020). Keterlibatan orangtua dalam pendampingan belajar anak selama masa pandemi covid-19. Jurnal Obsesi Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1138-1150. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.740

Zulparis, Z., Mubarok, M., & Iskandar, B. (2021). Keterlibatan orang tua dalam meningkatkan prestasi belajar siswa sekolah dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 9(1), 188. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i1.33292


Refbacks

  • There are currently no refbacks.