Ki Hajar Dewantara's Pedagogical Study in Accommodating the Diversity of Student Potential

Dewi Rosmalia Wijaya, Pupun Nuryani, Aryanti Aryanti

Abstract


Abstract: This study aims to examine the pedagogic principles of Ki Hajar Dewantara in learning and its relevance in increasing the potential of students. This research approach uses a descriptive qualitative approach with a library research method. Data was obtained through the analysis of various written sources, be it books, articles, and journals that discuss Hajar Dewantara's thoughts and pedagogic principles. The results of the study show that the educational concepts of Ki Hajar Dewantara, such as "ing ngarso sung tulodo," "ing madyo mangun karso," and "tut wuri handayani," are very relevant to be applied in an effort to develop students' potential holistically. This study recommends the application of these principles in the planning, implementation, and evaluation of learning in schools.


Keywords


Ki Hajar Dewantara Pedagogics, Potential of Students

Full Text:

PDF

References


Aiman, G., Ahmad, A., Maryono. (2022). Perspektif Humanistik Abraham Maslow untuk Menumbuhkan Karakter Siswa di Sekolah Menengah Atas. Scaffolding (Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme), 4(3), 349-358.

Bayumi, D. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Berdiferensiasi. Yogyakarta: Deepublish CV. Budi Utama.

Dewantara, K. H. (1977). Ki Hadjar Dewantara Bagian Pertama: Pendidikan (Pemikiran, Konsepsi, Keteladanan, Sikap Merdeka). Yogyakarta: Majelis Luhur Persatuan Tamansiswa.

Febriyanti, N. (2021). Implementasi Konsep Pendidikan menurut Ki Hajar Dewantara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1631-1638.

Mulyasa, E. (2015). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Noviani, Y., Robi, M., Anindya, N. (2017). Pendidikan HUmanistik Ki Hajar Dewantara dalam Konteks Pendidikan Kontemporer di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA, 20, 159-168.

Purwowidodo, A. (2023). Teori dan Praktik Model Pembelajaran Berdiferensiasi Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar (1st ed.). Yogyakarta: Penebar Media Pustaka.

Putri, V. A. R., Akhwani. (2023). Pemikiran Ki Hadjar Dewantara tentang Pendidikan. NCU (National Conference for Ummah), 1 (1), 156–160.

Rosihuddin, M. (2024). Merdeka Belajar dalam Perpektif Ki Hadjar Dewantara. Mujasalat (Multidiciplinary Journal of Islamic Studies. 2(2), 177–186.

Rosyah, D., Puguh, D. (2023). Analisis Relevansi Pembelajaran Diferensiasi Pada Kurikulum Merdeka Dengan Konsep Visi Pedagogik Ki Hajar Dewantara. Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Pendidikan, 3(9), https://doi.org/10.17977/um066.v3.i9.2023.5.

Santika, I., Khoiriyah, B. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi dan Relevansi Visi Pedagogis Ki Hajar Dewantara dalam Mewujudkan Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling Universitas Pahlawan, 5(1), 4827–4832.

Siregar, D. (2022). Pengaruh Penerapan Pedagogik Ki Hadjar Dewantara dalam Pembelajaran Berdiferensiasi terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Nusantara, 5(2), 78–89.

Tilaar, H. A. R. (2002). Pendidikan, Kebudayaan dan Masyarakat Madani Indonesia. Bandung: Remaja Rosdakarya

Wiryopranoto, S. dkk. (2017). Ki Hajar Dewantara: Pemikiran dan Perjuangannya. Jakarta: Museum Kebangkitan Nasional, Direktorat Jenderal Kebudayaan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.