The Impact of Mobile Application Usage on Enhancing Mathematical Skills of High School Students
Abstract
Abstract: The utilization of mobile applications to enhance the mathematical skills of secondary school students has been a significant focus of research in recent years. This article presents a synthesis of findings from systematic literature reviews, incorporating indexing from Scopus, DOAJ, and Google Scholar, spanning the years 2013 to 2023. The research underscores that mobile applications, such as MathCityMap, ROMAAD, and specific applications in Greece, hold the potential to improve students' mathematical achievements. Crucial factors contributing to successful implementation include engaging application design, a high level of interactivity, and teacher support. Overall, these applications positively impact the understanding of mathematical concepts, offering solutions to students' difficulties, and enhancing learning motivation. However, the synthesis also emphasizes the need for further investigation.Deeper evaluations of the long-term impact of using mobile applications, such as MathCityMap and ROMAAD, are necessary to comprehend the sustainability of these positive effects over an extended period. Additionally, it is crucial to identify potential limitations in the implementation of mobile applications to ensure proposed solutions are sustainable. In conclusion, this article provides valuable insights into the use of mobile applications to improve the mathematical skills of secondary school students and highlights directions for future research in this field.
Keywords
Full Text:
DOWNLOAD [PDF]References
Ahmadi, F. (2017). Guru SD di Era Digital (Pendekatan, Media, Inovasi),. In (Pendekatan, Media, Inovasi), (Semarang: Pilar Nusantara).
Aini, Y. I. (2021). Pemanfaatan Rumah Belajar Pada Pembelajaran Di Masa Adaptasi Kebiasaan Baru. Jurnal Teknodik. https://doi.org/10.32550/teknodik.v25i1.785
Aisyah, S. (2020). Laporan Penelitian Dampak Pandemi COVID-19 Bagi UMKM Serta Strategi E-Marketing UMKM di Indonesia. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Anhusadar, L. (2020). Evaluasi Pelaksanaan Standar Produk Hasil Belajar pada Satuan Pendidikan Anak Usia Dini. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan. https://doi.org/10.31332/atdbwv13i1.1775
Ardianik, A., Masitoh, S., & Nursalim, M. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) dan Gaya Belajar Siswa Secara Interaksi Meningkatkan Kemampuan Memecahkan Soal Cerita Matematika dari Perspektif Aksiologi dalam Filsafat Ilmu. Jurnal Ilmiah Soulmath : Jurnal Edukasi Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.25139/smj.v10i2.5199
Ardiansyah, A. A., & Nana, N. (2020). Peran Mobile Learning sebagai Inovasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran di Sekolah. Indonesian Journal Of Educational Research and Review. https://doi.org/10.23887/ijerr.v3i1.24245
Arrum, A. H., & Fuada, S. (2021). Penguatan Pembelajaran Daring di SDN Jakasampurna V Kota Bekasi, Jawa Barat Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Augmented Reality (AR). ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat. https://doi.org/10.35568/abdimas.v4i1.1181
Azaly, Q. R., & Fitrihidajati, H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Microsoft Office Sway pada Materi Perubahan Lingkungan untuk Melatihkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas X SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu). https://doi.org/10.26740/bioedu.v11n1.p218-227
Budiarso, A. S. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Metode. Jurnal Pena Sains.
Cahyadi, W. R., Ariyanto, S. R., Hadi, B. S., & Pratama, M. Y. (2022). Pendidikan Jarak Jauh Di Smk Dan Kendalanya Selama Pandemi COVID-19. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika). https://doi.org/10.29100/jipi.v7i1.2712
Chodzirin, M. (2016). Pemanfaatan Information and Communication Technology bagi Pengembangan Guru Madrasah Sub Urban. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan. https://doi.org/10.21580/dms.2016.162.1095
Damanik, M. H., Wahdiyah, Z., Lubis, C., & Putri, T. J. I. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning pada Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas 3 MIS Eksekutif. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah. https://doi.org/10.35931/am.v7i3.2469
Darma, I. K., Karma, I. G. M., & Santiana, I. M. A. (2020). Blended Learning, Inovasi Strategi Pembelajaran Matematika di Era Revolusi Industri 4.0 Bagi Pendidikan Tinggi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika.
Daryanes, F., & Ririen, D. (2020). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Kahoot Sebagai Alat Evaluasi pada Mahasiswa. Journal of Natural Science and Integration. https://doi.org/10.24014/jnsi.v3i2.9283
Dewi, S. Z., & Hilman, I. (2019). Penggunaan TIK sebagai Sumber dan Media Pembelajaran Inovatif di Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education. https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i2.15100
Diah Puspitasari, A. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Modul Cetak Dan Modul Elektronik Pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika.
Fauzan Wakila, Y. (2021). Konsep dan Fungsi Manajemen Pendidikan. Equivalent : Jurnal Ilmiah Sosial Teknologi. https://doi.org/10.46799/jequi.v3i1.33
Firamadhina, F. I. R., & Krisnani, H. (2021). Perilaku Generasi Z Terhadap Penggunaan Media Sosial Tiktok: TikTok Sebagai Media Edukasi dan Aktivisme. Share : Social Work Journal. https://doi.org/10.24198/share.v10i2.31443
Fitri, N. (2015). Penggunaan Krim Ekstrak Batang dan Daun Suruhan ( Peperomia pellucida L . H . B . K ) Dalam Proses Penembuhan. Biopendix.
Fitriani, S., Sholahuddin, M. R., & Setiarini, S. D. (2022). Rancang Bangun REST API Aplikasi Sistem Informasi Gardu Distribusi berbasis Android dan Web. Journal of Information System Research (JOSH). https://doi.org/10.47065/josh.v4i1.2362
Habibah, R., Salsabila, U. H., Lestari, W. M., Andaresta, O., & Yulianingsih, D. (2020). Pemanfaatan Teknologi Media Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar. https://doi.org/10.30742/tpd.v2i2.1070
Handican, R., Darwata, S. R., Arnawa, I. M., Fauzan, A., & Asmar, A. (2023). Pemanfaatan Game Edukatif dalam Pembelajaran Matematika : Bagaimana Persepsi Siswa? RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.32938/jpm.v5i1.4691
Hartadi, M. G., Swandi, I. W., & Mudra, I. W. (2020). Warna Dan Prinsip Desain User Interface (Ui) Dalam Aplikasi Seluler “Bukaloka.” Jurnal Dimensi DKV Seni Rupa Dan Desain. https://doi.org/10.25105/jdd.v5i1.6865
Helaluddin, H. (2018). Redesain Kurikulum Pendidikan Tinggi Islam: Strategi Dalam Menyongsong Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam. https://doi.org/10.22373/jm.v8i2.3224
Hendriyani, Y., Effendi, H., Novaliendry, D., & Effendi, H. (2019). Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Inovatif Di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Teknologi Informasi Dan Pendidikan. https://doi.org/10.24036/tip.v12i2.244
Herman Tatang. (2007). Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Matematis Tingkat Tinggi Siswa Sekolah Menengah Pertama. Educationist.
Hermawansyah, A. (2022). Analisis Profil Dan Karakteristik Pengguna Media Sosial Di Indonesia. Jurnal Analisis.
Hidayat, N., & Khotimah, H. (2019). Pemanfaatan Teknologi Digital Dalam Kegiatan Pembelajaran. JPPGuseda | Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar. https://doi.org/10.33751/jppguseda.v2i1.988
Irmawati, I., Baktiar, M., & Hutapea, B. (2023). Pemanfaatan E-Modul Bahan Ajar Berbasis Aplikasi Canva pada Prodi Pendidikan Matematika dalam Proses Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.2738
Isrofah, I., Sitisaharia, S., & Hamida, H. (2022). Pembelajaran Berbasis Media Digital pada Anak Usia Dini di Era Revolusi Industri. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i6.626
Jannah, F., Karnalim, O., Permadi, A., Murad, D. F., Aditya, B. R., Andrisyah, & Nurhas, I. (2022). Pelatihan Desain Kuis Hots Interaktif Dengan Aplikasi Kahoot! Dan Quizziz Di Masa Pandemi: Studi Kasus Guru Sekolah Dasar Gugus Pangeran Antasari Kota Banjarbaru. JCES (Journal of Character Education Society).
Lukita, C., Fadli, I. syihabul, & Faturahman, A. (2022). Perkembangan FinTech Terhadap Crowdfunding dan Blockchain di era Disrupsi 4.0. Jurnal MENTARI: Manajemen, Pendidikan Dan Teknologi Informasi. https://doi.org/10.34306/mentari.v1i1.135
Maharani, A. (2020). Computational Thinking dalam Pembelajaran Matematika Menghadapi Era Society 5.0. Euclid. https://doi.org/10.33603/e.v7i2.3364
Maisarah, S., Miriam, S., Mahtari, S., & Suyidno, S. (2022). Autonomy-Based STEM Learning: An Innovative Solution to Improve Students’ Digital Literacy. Jurnal Pendidikan MIPA. https://doi.org/10.23960/jpmipa/v23i3.pp1069-1081
Maksuk, M. (2019). Penilaian Risiko Kesehatan Kerja pada Penggunaan Pestisida dengan Metode (Hirac) di Perkebunan Sawit Sumatera Selatan Indonesia. Health Information : Jurnal Penelitian. https://doi.org/10.36990/hijp.v11i2.127
Manongga, D., Rahardja, U., Sembiring, I., Lutfiani, N., & Yadila, A. B. (2022). Dampak Kecerdasan Buatan Bagi Pendidikan. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal. https://doi.org/10.34306/abdi.v3i2.792
Muhimmah, I., & Suyadi, S. (2020). Neurosains dan Spiritualitas dalam Pendidikan Islam. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.19105/tjpi.v15i1.2880
Mukhyar, M., Refika, R., Candra, E., Nurhasanah, N., & Wardana, A. (2021). Menumbuhkan Literasi Enterprneurship Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ar-Ribhu. https://doi.org/10.46781/ar-ribhu.v4i1.289
Nugraha, S. A., Sudiatmi, T., & Suswandari, M. (2020). Studi Pengaruh Daring Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas IV. Jurnal Inovasi Penelitian. https://doi.org/10.47492/jip.v1i3.74
Panggabean, D. S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Berbasis CTL (Contextual Teaching Learning) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Kelas III SD Swasta Nurul Hasanah. In Respository Universitas Negeri Malang.
Purwaningrum, T. S., & Faradillah, A. (2020). Sikap Siswa Terhadap Penggunaan Teknologi Dalam Pembelajaran Matematika Ditinjau Berdasarkan Kemampuan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.287
Putra, Z. H. (2020). Inovasi pembelajaran numerasi di sekolah dasar di masa new normal: Dari situasi nyata hingga geogebra. Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Rachmawati, N., Zulela, Z., Edwita, E., & Arita, A. (2022). Analisis Penerapan Pembelajaran Hybrid Pada Keterampilan Literasi Digital Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas.
Ratnaningsih, N., Nuradriani, M., & Nurazizah, I. S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Pada Materi Transformasi Dengan Berbantuan I-Spring Dengan Pendekatan Etnomatematika Berbasis Android. Jurnal Jendela Pendidikan. https://doi.org/10.57008/jjp.v1i02.7
Riady, A. (2021). Pendidikan Berkualitas di Era Digital: (Fokus: Aplikasi Sebagai Media Pembelajaran). Jurnal Literasi Digital. https://doi.org/10.54065/jld.1.2.2021.15
Rifa Hanifa Mardhiyah, Sekar Nurul Fajriyah Aldriani, Febyana Chitta, & Muhamad Rizal Zulfikar. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura : Jurnal Pendidikan. https://doi.org/10.31849/lectura.v12i1.5813
Rudito, A. (2019). Dasar-dasar Penelitian Desain untuk Pendidikan. In Deepublish.
Rusminati, S. H., & Juniarso, T. (2023). Studi Literatur: STEM untuk Menumbuhkan Keterampilan Abad 21 di Sekolah Dasar. Journal on Education. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1974
Sani, R. A. (2019). Pembelajaran Berbasis HOTS Edisi Revisi. In Tangerang: Tira Smart.
Saniriati, D. M. D., Dafik, D., & Murtikusuma, R. P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Adobe Animate Berbantuan Schoology Pada Materi Barisan dan Deret Aritmetika. Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM). https://doi.org/10.26740/jrpipm.v4n2.p132-145
Sappaile, B. I., Putro, A. N. S., Ahmad, S. N., Artayani, M., Zahir, L. A., & Andilah, S. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Penanaman Konsep Matematika pada Siswa Sekolah Menengah. Innovative: Journal Of Social Science Research. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i3.3155
Sari, S. amelia. (2017). Penggunaan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Kelas Iii B Min 11 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2016/2017. מים והשקייה.
Sari, Y. L., Subekti, E. E., & Wardana, M. Y. S. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Pemecahan Masalah Matematika Materi Kpk Dan Fpb Kelas Iv Sd. JS (Jurnal Sekolah). https://doi.org/10.24114/js.v4i3.18522
Selian, F. H., & Rambe, R. N. (2022). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah di Masa Pandemi. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i6.4083
Setiawan, B. A., & Muhith., A. (2013). Transformational Leadership: Ilustrasi di Bidang Organisasi Pendidikan. Ed.1. Cet. 1. In Nursing administration quarterly.
Simin, S. (2021). Smartphone, Generasi Alpha, dan Pembelajaran Matematika: Suatu Kajian Literatur. https://doi.org/10.26418/pipt.2021.46
Suarnianti, S., & Haskas, Y. (2021). Penguatan Intervensi Perilaku terhadap Pencegahan HIV pada Kelompok Berisiko: Sistematik Review. Jurnal Kesehatan Andalas. https://doi.org/10.25077/jka.v9i4.1431
Suharyoko Zailani, A. Z. (2022). Pengantar Metodologi Penelitian Sosial dan Pendidikan. In Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents.
Sulastri, S., Syahril, S., Adi, N., & Ermita, E. (2022). Penguatan pendidikan karakter melalui profil pelajar pancasila bagi guru di sekolah dasar. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia). https://doi.org/10.29210/30032075000
Supianti, I. I. (2018). Pemanfataan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) dalam Pembelajaran Matematika. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran. https://doi.org/10.30653/003.201841.44
Talkah, T., & Muslih, M. (2021). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Masa Pandemi Covid-19. Mudir : Jurnal Manajemen Pendidikan. https://doi.org/10.55352/mudir.v3i1.136
UBAIDAH, C. (2021). Best Practice Penggunaan Google Classroom Dan Whatsapp Group Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh Seni Budaya. TEACHING : Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan. https://doi.org/10.51878/teaching.v1i1.89
Wahid, A., Handayanto, A., & Purwosetiyono, F. X. D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Etnomatematika Menara Kudus Menggunakan Adobe Flash Professional CS 6 pada Siswa Kelas VIII. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.26877/imajiner.v2i1.5765
Wahyudi, T. (2023). Membangun Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Era revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v20i1.670
Wahyuni, T. (2017). Pengaruh Praktikum Virtual Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas Xi Di Sma Negeri 7 Bandar Lampung. In Skripsi.
Warmansyah, J., Yuningsih, R., Selva Nirwana, E., Ravidah, Putri, R., Amalina, & Masril. (2023). The Effect of Mathematics Learning Approaches and Self-Regulation to Recognize the Concept of Early Numbers Ability. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini. https://doi.org/10.21009/jpud.171.05
Widiasanti, I., Ramadhan, N. A., Alfarizi, M., Fairus, A. N., Oktafiani, A. W., & Thahur, D. (2023). Pemanfaatan Sarana Multimedia dan Media Internet sebagai Alat Pembelajaran yang Efektif. EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i3.4939
Wulandari, I., Ulia, N., & Yustiana, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Learning Bee Math terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i4.4930
Yulianti, Y., Buchori, A., & Murtianto, Y. H. (2017). Pengembangan Media Presentasi Visual dengan Pendekatan Kontekstual dalam Pembelajaran Matematika di SMP. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology. https://doi.org/10.30651/must.v2i2.859
Refbacks
- There are currently no refbacks.
------------------
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Proceeding of International Seminar on Student Research in Education, Science, and Technology already indexed: