Development of Measurement Learning Media Using App Inventor
Abstract
Abstract: The aim of this research is to develop learning media using App Inventor on Measurement material with a good category. The research method used is development research with the Research and Development (R&D) research model. The procedure used in the research and development of this learning media uses the ADD model with the stages of activity consisting of: Analysis, Design, Development. The learning media developed contains text, images and learning videos about Measurement material consisting of a cover page, login page, home page, specifications & instructions for use page, learning objectives page, material page, evaluation page, glossary page, bibliography page, and maker information page. The creation of this learning media utilizes App Inventor. The validation results obtained from experts in terms of material, media and language are very good so that the learning media is suitable for use.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aulia, D., Hasanah, N., & Anisa, S. N. (2022). Penerapan Kurikulum Merdeka di SMP. Tugas Mata Kuliah Mahasiswa, 67-78.
Suparno, P. (2013). Miskonsepsi & perubahan konsep dalam pendidikan fisika. Gramedia Widiasarana.
Dewi, S. S., Ruhiat, Y., Guntara, Y., & Adi, N. P. (2019). Integrasi Problem Based Learning Dalam Pengembangan Mobile Apps Fisika Pada Materi Suhu Dan Kalor. SPEKTRA: Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 5(2), 173-177. https://doi.org/10.32699/spektra.v5vi2i.110
Hidayat, A. (2021). Peran Seorang Guru Terhadap Inovasi Pendidikan di Era Modern. Seri Publikasi Pembelajaran, 1(2), 1-6. https://doi.org/10.31219/osf.io/4j87n
Koroh, V. V., Palilingan, R. N., Polii, J., & Lolowang, J. (2024). Implementasi Media Pembelajaran Interaktif Fisika Berbasis Aplikasi Android Dengan MIT App Inventor. Algoritma: Jurnal Matematika, Ilmu pengetahuan Alam, Kebumian dan Angkasa, 2(4), 28-38. https://doi.org/10.62383/algoritma.v2i4.76
Manalu, J. B., Sitohang, P., & Henrika, N. H. (2022). Pengembangan perangkat pembelajaran kurikulum merdeka belajar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 80-86. http://journal.mahesacenter.org/index.php/ppd/article/download/174/84
Putri, A. P. S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Smartphone Menggunakan Articulate Storyline 3 pada Materi Pengukuran dan Kerja Ilmiah Fisika SMA Kelas X.
Rejeki, T. S., & Nugraheni, N. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Materi Geometri dan Pengukuran Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 6550-6563. https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14867
Rozi, F., & Kristari, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Game Edukasi Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Fisika Untuk Siswa Kelas Xi Di Sman 1 Tulungagung. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika), 5(1), 35-44. https://doi.org/10.29100/jipi.v5i1.1561
Santika, I. G. N., Suarni, N. K., & Lasmawan, I. W. (2022). Analisis perubahan kurikulum ditinjau dari kurikulum sebagai suatu ide. Jurnal Education and development, 10(3), 694-700. https://doi.org/10.37081/ed.v10i3.3690
Sari, D. P., SUTRISNO, L., & Oktavianty, E. R. W. I. N. A. (2013). Deskripsi miskonsepsi siswa tentang rumus-rumus fisika kelas vii smp khatulistiwa jungkat. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 2(11). https://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i11.3746
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal komunikasi pendidikan, 2(2), 103-114. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Yudanto, D., & Wiyatmo, Y. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning pada Platform Android Berbasis App Inventor sebagai Sumber Belajar Mandiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa SMA N 8 YOGYAKARTA. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(3), 190-196. https://doi.org/10.21831/jpf.v6i3.7420
Zhu, K. (2019). An educational approach to machine learning with mobile applications (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology). https://hdl.handle.net/1721.1/122989
Refbacks
- There are currently no refbacks.
------------------
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Proceeding of International Seminar on Student Research in Education, Science, and Technology already indexed: