Pemanfaatan Google Earth 3D Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Terhadap Karakteristik Alami Wilayah Dalam Pembelajaran Geografi
Abstract
Abstract: Learning should be carried out using engaging learning media. Student boredom can be anticipated using interactive learning media. Interactive learning media allows students to listen to lectures, read writings, and view visualisations of photos or static maps. Still, students can also interact using their motor systems to explore the material presented. This activity aims to introduce Google Earth 3D as an interactive learning medium in Geography class XI at SMA N 1 Temanggung, Central Java. The method of implementing the activity is socialisation, which is related to using Google Earth 3D to interactively learn the area's natural characteristics. The steps to implement activities include the pre-activity stage, the implementation of activities, and evaluation. Based on the results that have been achieved, it is known that Google Earth 3D can improve students' understanding. Google Earth 3D can be used intensively as a learning medium for the natural characteristics of the region. Learning materials can be developed according to the curriculum pattern used.
Abstrak: Pembelajaran hendaknya dilakukan menggunakan media pembelajaran yang menarik. Rasa bosan siswa dapat diantisipasi menggunakan media pembelajaran yang bersifat interaktif. Media pembelajaran yang interaktif memungkinkan siswa tidak hanya mendengarkan ceramah, membaca tulisan, dan melihat visualisasi foto atau peta statis, tetapi para siswa juga dapat berinteraksi menggunakan sistem motoriknya untuk mengeksplorasi materi yang disampaikan. Kegiatan ini bertujuan untuk mengenalkan Google Earth 3D sebagai media pembelajaran interaktif dalam mata pelajaran Geografi kelas XI di SMA N 1 Temanggung Jawa Tengah. Metode pelaksanaaan kegiatan adalah sosialisasi terkait pemanfaatan Google Earth 3D untuk mempelajari karakteristik alami wilayah secara interaktif. Langkah-langkah pelaksanaan kegiatan meliputi tahap pra kegiatan, pelaksanaan kegiatan, dan evaluasi. Berdasarkan hasil yang telah dicapai, diketahui bahwa Google Earth 3D dapat meningkatkan pemahaman siswa. Google Earth 3D dapat digunakan secara intensif sebagai media pembelajaran karakteristik alami wilayah. Materi pembelajaran dapat dikembangkan beragam sesuai dengan pola kurikulum yang digunakan.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Cahyono, A. B., Budisusanto, Y., & Hidayat, H. (2021). Geovisualization of 3D Modeling Representation of Topographic Relief Based on Open Source GIS. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 731(1), 1–7. https://doi.org/10.1088/1755-1315/731/1/012023
Demeuov, A., Tilekova, Z., Tokpanov, Y., Hanchuk, O., Panteleeva, N., & Varfolomyeyeva, I. (2021). Use of GIS technology in geographical education. E3S Web of Conferences, 280, 1–7. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202128011010
Fathoni, M. I., & Marpanaji, E. (2018). Pengembangan e-book interaktif mata pelajaran teknologi informasi dan komunikasi (TIK) untuk SMK kelas X. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(1), 70–81. https://doi.org/10.21831/jitp.v5i1.17149
Google Inc. (2022). Google Earth 3D. 3D Imagery in Google Earth. https://earth.google.com/web/
Habibiyah, Z. M., Masruroh, H., & Putra, A. K. (2023). Analyzing the Needs for Augmented Reality-Based Learning Media in Geography Education: A Case Study of Landform Material. 3rd International Conference on Social Knowledge Sciences and Education (ICSKSE) 2023, 13–24. https://doi.org/10.2991/978-2-38476-168-5_3
Hadi, B. S., Mukminan, Muhsinatun Siasah, M., & Sariyono, K. E. (2021). The Effect of Google Earth-Assisted Remote Sensing Learning on Students ’Spatial Thinking Ability in Solving Disaster Mitigation Problems. International Conference on Hazard Mitigation in Geographic and Education Perspectives (ICHMGEP) 2020, 884(1), 1–9. https://doi.org/10.1088/1755-1315/884/1/012013
Halik, Ł., & Kent, A. J. (2021). Measuring user preferences and behaviour in a topographic immersive virtual environment (TopoIVE) of 2D and 3D urban topographic data. International Journal of Digital Earth, 14(12), 1835–1867. https://doi.org/10.1080/17538947.2021.1984595
Islami, N. (2018). Demonstration of the Google Earth as a Tool in Learning the Earth Physics. Journal of Educational Sciences, 2(2), 66–73.
Kusumastuti, F. A. (2020). Pengaruh Integrasi E-Book Interaktif pada Kegiatan Belajar Mengajar Sains. Business Economic, Communication, and Social Sciences (BECOSS) Journal, 2(1), 83–88. https://doi.org/10.21512/becossjournal.v2i1.6063
Lawal, M. A., Oshomoji, A. O., Akinlalu, A. A., Omosanya, K. O., Ndukwe, O. S., Adiat, K. A. N., & Mosuro, G. O. (2022). A simplified GIS and google-earth-based approach for lineaments and terrain attributes mapping in a basement complex terrain. Scientific Reports, 12(1), 1–17. https://doi.org/10.1038/s41598-022-20057-2
Lemberg, D., Stoltman, J. P., Lemberg, D., & Stoltman, J. P. (2016). Geography Teaching and the New Technologies : Opportunities and Challenges. Journal of Education, 181(3), 63–76.
Nurcahyo, M. A. (2020). Penggunaan multimedia interaktif untuk meningkatkan literasi digital siswa SMP pada mata pelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 9(2), 132–138. https://doi.org/10.31571/saintek.v9i2.2077
Putra, A. L., Kasdi, A., & Subroto, W. T. (2019). Pengaruh Media Google Earth Terhadap Hasil Belajar Berdasarkan Keaktifan Siswa Kelas IV Tema Indahnya Negeriku di Sekolah Dasar. Jurnal Revied Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pnedidikan Dan Hasil Penelitian, 5(3).
Saravanavel, J., Ramasamy, S. M., Palanivel, K., & Kumanan, C. J. (2020). GIS based 3D visualization of subsurface geology and mapping of probable hydrocarbon locales, part of Cauvery Basin, India. Journal of Earth System Science, 129(1), 1–12. https://doi.org/10.1007/s12040-019-1307-2
Sari, R. M., Urfan, F., Ridhwan, R., Herliza, M., Dani, F. R., & Br Sembiring, T. (2023). 3D Street Story Map Learning Media for High School Student’s Spatial Thinking Ability. Journal for Lesson and Learning Studies, 6(3), 379–389. https://doi.org/10.23887/jlls.v6i3.58812
Sejati, S. P., & Nurhidayanto, I. R. (2022). Peningkatan Literasi Sumber Daya Air Tanah Menggunakan Media Interaktif Berbasis Android. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(6), 1454–1460. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i6.11118
Sejati, S. P., Rosaji, F. S. C., Permatasari, A. L., Nucifera, F., Kusnawi, Riasasi, W., Arsanti, V., & Sekarsih, F. N. (2021). Teknologi Geospasial Sebagai Media Pembelajaran Geografi di Lingkungan Sekolah Tingkat Menengah. Geomedia: Majalah Ilmiah Dan Informasi Kegeografian, 19(1), 15–25. https://doi.org/10.21831/gm.v19i1.37713
Sekarsih, F. N., Sejati, S. P., Permatasari, A. L., & Nucifera, F. (2023). Interactive Augmented Reality Implementation for Geomorphology by Using Open Data Source. 2023 6th International Conference on Information and Communications Technology, ICOIACT 2023, November, 298–302. https://doi.org/10.1109/ICOIACT59844.2023.10455856
Vanti, Q., Kristanti, D., & Putra, A. K. (2024). Pemanfaatan 3D Maps Berbasis Google Earth untuk Membangun Kesadaran Spasial Kebencanaan di Era Society 5.0. Jurnal MIPA Dan Pembelajarannya, 4(2), 1–6. https://doi.org/10.17977/um067.v4.i2.2024.4
Volioti, C., Keramopoulos, E., Sapounidis, T., Melisidis, K., Kazlaris, G. C., Rizikianos, G., & Kitras, C. (2022). Augmented Reality Applications for Learning Geography in Primary Education. Applied System Innovation, 5(6), 1–25. https://doi.org/10.3390/asi5060111
Wiguna, C. S. (2020). Modul Pembelajaran Indonesia Sebagai Poros Maritim Dunia. In Modul Pembelajaran SMA Geografi Kelas XI. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Drektorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah Direktorat Sekolah Menengah Atas.
Yunus, H. S. (2009). Metodologi Penelitian Wilayah Kontemporer. Pustaka Pelajar.
DOI: https://doi.org/10.31764/am.v4i3.30185
Refbacks
- There are currently no refbacks.
EDITORIAL OFFICE :