Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menghadapi Era Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Buatan Untuk Guru Sekolah Guang-Ming
Abstract
Abstract: As artificial intelligence technology advances, teachers must become more proficient in addressing existing issues. Therefore, the goal of this program is to increase teachers' ability to meet the opportunities and challenges presented by the artificial intelligence-based learning era. As technology advances quickly, educators must become more creative, adaptable, and digitally literate, particularly when it comes to incorporating AI into the classroom. Kindergarten, elementary, middle, and high schools in the cities of Jakarta, Surabaya, Pekanbaru, and Jambi are overseen by the Pancaran Metta Paramita PKBM Foundation Guang Ming. Teachers at Guang Ming's school served as training participants in the creation of learning resources, the creation of questions, and the analysis of student work. The activity was carried out through the use of Participatory Action Research (PAR), in which participants received instruction and helpers to aid in their learning as they practiced. According to questionnaire results, participants felt that the PKM's content was in line with their needs, that the implementation period was excellent, that the speakers' content was excellent, that the participants understood the material, and that the PKM activity space was sufficient, receiving a very good rating of between 71.4% and 90.5%.
Abstrak: Seiring kemajuan teknologi kecerdasan buatan, guru harus menjadi lebih mahir dalam mengatasi masalah yang ada. Oleh karena itu, tujuan pengabdian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan guru untuk memenuhi peluang dan tantangan yang disajikan oleh era pembelajaran berbasis kecerdasan buatan. Seiring kemajuan teknologi dengan cepat, para pendidik harus menjadi lebih kreatif, mudah beradaptasi, dan melek secara digital, terutama ketika datang untuk memasukkan AI ke dalam kelas. TK, SD, SMP, dan SMU di Kota Jakarta, Surabaya, Pekanbaru, dan Jambi diawasi oleh Yayasan Pancaran Metta Paramita PKBM Guang Ming. Guru di Sekolah Guang Ming menjabat sebagai peserta pelatihan dalam penciptaan sumber belajar, penciptaan pertanyaan, dan analisis pekerjaan siswa. Metode yang digunakan Participatory Action Research (PAR), di mana peserta menerima instruksi dan pembantu untuk membantu dalam pembelajaran mereka saat mereka berlatih. Menurut hasil kuesioner, peserta merasa bahwa konten PKM sejalan dengan kebutuhan mereka, bahwa periode implementasi sangat baik, bahwa konten pembicara sangat baik, bahwa para peserta memahami materi tersebut, dan bahwa ruang aktivitas PKM sudah cukup, menerima peringkat yang sangat baik antara 71,4% dan 90,5%.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ardiansyah, A., & Asfiyak, K. (2020). Pelatihan Merancang dan Mengembangkan Multimedia Pembelajaran untuk Guru di SD Negeri Bajangan Kabupaten Pasuruan. Amalee: Indonesian Journal of Community Research and Engagement, 1(2), 125–137. https://doi.org/10.37680/amalee.v1i2.368
Budiarto, S. P. (2019). Pelatihan Desain Grafis dan Multimedia di Sekolah Menengah Kejuruhan Persatuan Guru Republik Indonesia Banyuputih Situbondo. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 4(1), 308–313. https://doi.org/10.21067/jpm.v4i1.3059
Dariyo, A. (2023). Kuliah Kerja Nyata Tematik sebagai Penguatan Pendidikan Karakter Resiliensi Mahasiswa. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 14(2), 177–185. https://doi.org/10.37640/jip.v14i2.1547
Gong, X., Zhao, L., Tang, R. H., Guo, Y. N., Liu, X., He, J., Wang, F. Y., Tang, Y., Shi, W., Niu, X., & Wang, X. (2019). AI education system for primary and secondary schools. ASEE Annual Conference and Exposition, Conference Proceedings. https://doi.org/10.18260/1-2--32050
Hartanti, M., & Lukman, C. C. (2022). Pendampingan Perancangan Desain Konten Instagram Produk Lokal Minyak Atsiri Laloka. Jurnal Atma Inovasia, 2(6), 631–636. https://doi.org/10.24002/jai.v2i6.6480
Hidayatullah, Z., Nuraini, Ariandani, N., & Marzuki, M. (2025). Pelatihan Penyusunan Instrumen Tes Berbasis HOTS Dan Analisis Secara Modern Menggunakan Item Response Theory (IRT). Abdimas Mandalika, 4(3), 120–127. https://journal.ummat.ac.id/index.php/jpam/article/view/29842/pdf
Jarden, J. J., Ratnadewi, R., Susanthi, Y., Hangkawidjaja, A. D., & Saragih, R. A. (2025). Pelatihan Kecerdasan Buatan bagi Guru-guru TK dan SD Yayasan Agape Makedonia. Jurnal Atma Inovasia (JAI), 5(2), 141–146.
Kurniawati, I. D., & Nita, S.-. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa. DoubleClick: Journal of Computer and Information Technology, 1(2), 68. https://doi.org/10.25273/doubleclick.v1i2.1540
Kwid, G., Sarty, N., & Yang, D. (2024). A Review ofAI Tools: Definitions, Functions, and Applications for K-12 Education. AI, Computer Science and Robotics Technology, ACRT IntechOpenJournals, August, 1–22.
Naufal, H. A. (2021). Literasi Digital. Perspektif, 1(2), 195–202. https://doi.org/10.53947/perspekt.v1i2.32
Nur Asnawi, & Nina Dwi Setyaningsih. (2021). Meningkatkan Perekonomian Masyarakat Melalui Koperasi Syariah: Pendekatan Participatory Action Research. Khidmatuna: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 124–143. https://doi.org/10.51339/khidmatuna.v2i1.199
Ratnadewi, R., Andrianto, H., Saragih, R. A., Prijono, A., Sunoto, T. D., Susanthi, Y., & Jarden, J. J. (2023). Pelatihan Kecerdasan Buatan bagi Siswa-Siswi SMKN-4 Bandung. Aksi Kepada Masyarakat (AKM), 4(1), 233–240.
Ratnadewi, R., Sartika, E. M., Wahono, S., & Amadeus, C. (2021). Penyuluhan pembuatan video pembelajaran dengan handphone pada pendidik Indonesia. Community, 6(7), 1178–1186.
Restianty, A. (2018). Literasi Digital, Sebuah Tantangan Baru Dalam Literasi Media. Gunahumas, 1(1), 72–87. https://doi.org/10.17509/ghm.v1i1.28380
Sahren, S., Ruri Ashari Dalimunthe, Afrisawati, A., & Muhammad Wahi Butar-Butar. (2023). Pelatihan Penerapan Pembelajaran Berbasis Artificial Intelligence Di UPT SD Negeri 04 Sei Muka. Journal Of Indonesian Social Society (JISS), 1(3), 132–139. https://doi.org/10.59435/jiss.v1i3.205
Setyadi, H. A., Sardiarinto, S., Nugroho, W., & Perbawa, D. S. (2024). Penggunaan Aplikasi Capcut Untuk Menghasilkan Konten Video Kreatif Bagi Para Santri. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN)…, 5(2), 1841–1848. http://ejournal.sisfokomtek.org/index.php/jpkm/article/view/3171%0Ahttps://ejournal.sisfokomtek.org/index.php/jpkm/article/download/3171/2202
Syahmewah, R. (2023). Pengaruh Penggunaan Template Pada Aplikasi Capcut Yang Memudahkan Mahasiswa Untuk Mengedit Vidio Sebagai Media Pembelajaran. Journal of Physics and Science Learning, 7(1), 27–32. https://doi.org/10.30743/pascal.v7i1.7343
Teachie, T. to. (2025). AI for Kindergarten Teachers and Students. Teacher to Teachie. https://teachertotechie.org/ai-for-kindergarten-teachers-and-students/
Trivol Yasman, & Sari, D. M. (2024). Penggunaan Aplikasi Capcut Bagi Kalangan Anggota Aktif UKKPK Universitas Negeri Padang. Jurnal Riset Rumpun Seni, Desain Dan Media (JURRSENDEM), 3(1), 248–260. https://doi.org/10.55606/jurrsendem.v3i1.2668
Wijoksono, D. S., Haqqu, R., & Anindtita, F. (2023). Pelatihan Dasar Editing: Audio Editing Untuk Menghasilkan Konten yang Menarik di Era 4.0. Prosiding Community Service & Engagement Seminar (COSECANT), 2(2), 9–12. https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/index.php/cosecant/article/view/18663
Wulandari, R. M., & Maryani, N. (2020). Peningkatan Keterampilan Guru Sma Terbuka Melalui Pelatihan Pembuatan E-Media. Jurnal Qardhul Hasan; Media Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 39–48.
DOI: https://doi.org/10.31764/am.v5i1.33846
Refbacks
- There are currently no refbacks.
EDITORIAL OFFICE :







