Pemanfaatan Sistem Infromasi Geografis Berbasis Internet Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh

Sadewa Purba Sejati, Fitria Nuraini Sekarsih, Fitria Nucifera, Afrinia Lidistya Permatasari

Abstract


Abstract:  Implementing distance learning as a new form of habit during the COVID-19 pandemic has raised several problems. The transition from conventional learning methods to distance learning has quickly resulted in learning media not being fully prepared. This problem can result in a lack of understanding of the subject matter of the learning material among students. The dynamics of learning issues during the pandemic allow the author to introduce internet-based GIS as a distance learning medium for students majoring in forestry at SMK Widya Nusantara Maros. The activity aims to introduce the geographic information system (internet-based GIS) as a learning medium for vocational high school students.  The method of the activity is training. The activity is divided into three stages, namely the preparation stage, the implementation stage, and the evaluation stage. ArcGIS Online was chosen as a distance learning medium. The activity results show that internet-based GIS can be used as an alternative to achieve learning outcomes in distance learning.

Abstrak: Penerapan pembelajaran jarak jauh sebagai bentuk kebiasaan baru saat pandemi Covid-19 menimbulkan beberapa persoalan. Transisi metode pembelajaran konvensional menjadi pembelajaran jarak jauh dalam waktu singkat mengakibatkan media pembelajaran belum sepenuhnya disiapkan dengan baik. Persoalan ini berpotensi mengakibatkan kurangnya pemahaman siswa terhadap pokok materi pembelajaran. Dinamika persoalan pembelajaran saat pandemi memberikan ruang bagi penulis untuk mengenalkan SIG berbasis internet sebagai media pembelajaran jarak jauh siswa jurusan kehutanan di SMK Widya Nusantara Maros. Tujuan kegiatan adalah mengenalkan sistem informasi geografis (SIG berbasis internet sebagai media pembelajaran bagi siswa-siswi sekolah menengah kejuruan.  Metode kegiatan adalah pelatihan. Kegiatan dibagi menjadi tiga tahap, yaitu tahap persiapan, tahap pelaksanaan, dan tahap evaluasi. Arc GIS online dipilih sebagai media pembelajaran jarak jauh. Hasil kegiatan menunjukkan bahwa SIG berbasis internet mampu digunakan sebagai alternatif untuk mencapai capaian pembelajaran dalam pembelajaran jarak jauh.


Keywords


Pembelajaran jarak jauh; Sistem Informasi Geografis; Internet; Covid-19

Full Text:

PDF

References


Gaffoor, Z., Kevin, P., Jovanovic, N., Bagula, A., & Kanyerere, T. (2020). Big Data Analytics and Its Role to Support Groundwater Management in the Southern African Development Community. Water, 12(2020), 1–28. https://doi.org/doi:10.3390/w12102796

Ichsan, I. Z., Sigit, D. V., & Miarsyah, M. (2019). Environmental Learning Based on Higher Order Thinking Skills : A Needs Assessment. Internation Journal for Education and Vocational Studies, 1(1), 21–24. https://doi.org/https://doi.org/10.29103/ijevs.v1i1.1389

Indonesia, R. (2020). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 7 Tahun 2020 Tentang Pendirian, Perubahan, Pembubaran Perguruan Tinggi Negeri, dan Pendirian, Perubahan, Pencabutan Izin Perguruan Tinggi Swasta. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Indonesia, R. (2021). Data Penyelenggaraan Pendidikan di Masa Pandemi Covid-19. Kemeterian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. https://spab.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2021/08/210804-Data-Pembelajaran-di-Masa-Covid-19_ok.pdf

Iqbal Santosa, & Ryan Adhitya Nugraha. (2022). Implementasi Learning Management System untuk Mendukung Pembelajaran Jarak Jauh Sekolah Menengah Kejuruan. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(4), 905–914. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v6i4.10960

Koi-akrofi, G., Owusu-oware, E., & Tanye, H. (2020). Challenges of Distance, Blended, and Online Learning: A Literature based Approach. International Journal on Integrating Technology in Education, 9(4), 1–14. https://doi.org/10.5121/ijite.2020.9403

Longley, P. A., Goddchild, M. F., Maguire, D. J., & Rhind, D. W. (2015). Geographic Information Science and Systems. John Willey and Son Inc.

Mdleleni, A. Z., Rautenbach, V., Coetzee, S., & Africa, S. (2020). Visualizing Life in an Informal Settlement of South Africa Using Web Maps and Story Maps. The International Arhives of the Photogrametry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, XLIII, 615–622.

Phantuwongraj, S., Chenrai, P., & Assawincharoenkij, T. (2021). Pilot Study Using ArcGIS Online to Enhance Students ’ Learning Experience in Fieldwork. Geosciences, 11(257), 1–9.

Rahmawati, A., & Pamungkas, B. T. T. (2020). Mapping the Favorite Online Learning Application and Method During the Covid-19 Pandemic Period. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 491, 264–268.

Rahmiati Aulia, Olivine Alifaprilina Supriadi, & Aisyi Syafikarani. (2021). Pelatihan Konferensi Interaktif untuk Pembelajaran Jarak Jauh Guru SMP Bina Taruna, Bandung. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(6), 1593–1597. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i6.8487

Sejati, S. P., Rosaji, F. S. C., Permatasari, A. L., Nucifera, F., Kusnawi, Riasasi, W., Arsanti, V., & Sekarsih, F. N. (2021). Teknologi Geospasial Sebagai Media Pembelajaran Geografi di Lingkungan Sekolah Tingkat Menengah. Geomedia: Majalah Ilmiah Dan Informasi Kegeografian, 19(1), 15–25. https://doi.org/10.21831/gm.v19i1.37713

Setianti, N. (2021). Peran Guru Geografi Dan Pembelajaran Jarak Jauh ( E-Learning ) Google Classroom Terhadap Pendidikan Bencana Pandemi COVID-19 di SMAN 5 Depok Provinsi Jawa Barat. Jurnal Geografi, Edukasi Dan Lingkungan, 5(1), 33–45.

Torres, M. L. L., Gonzales, R. D. M., & Yago, F. J. M. (2017). WebGIS and Geospatial Technologies for Landscape Education on Personalized Learning Contexts. Geo Information, 6(350), 1–18. https://doi.org/10.3390/ijgi6110350

Vojtekov, J., Tirp, A., Gonda, D., & Zoncov, M. (2021). GIS Distance Learning during the COVID-19 Pandemic (Students ’ Perception). Sustainability, 13(4484), 1–17. https://doi.org/10.3390/su13084484

Yildirim, S. (2020). USE OF SCREENCAST IN DISTANCE EDUCATION GIS LESSONS : STUDENTS ’ VIEWS. ERIES Journal, 14(4), 247–257.

Zaitun, Winata, W., & Yudhistira, R. (2020). Problematika serta Strategi Penerapan Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, 1–8.




DOI: https://doi.org/10.31764/am.v5i1.34529

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


        

    

   

EDITORIAL OFFICE :