Designing a Machine Learning Model Using Tensorflow in the Cato Application to Recognize Human Body Members
Abstract
Abstract: Nowadays, many children are allowed to have smartphones. Children become too distracted by the presence of smartphones, so their learning time is reduced. This research attempts to overcome these problems by developing learning applications. Learning can be done by designing applications with unique interactions. A direct interaction that can be done is to recognize body parts. This research aims to build a deep-learning model that can be used in body recognition applications for children. This application is expected to be a fun interaction medium so that children want to learn in addition to the many game applications on Android. The research method is to build a deep learning model with training from several body images. The Keras Sequential Model was designed for the Convolutional Neural Network (CNN) architectural deep learning model. The model is then embedded in the Android application. The results obtained are that the deep learning model has an accuracy of 83% in recognizing images of limbs that were not seen in the training stage. That way, when children can identify body parts correctly, this application can be used by children to learn to recognize body parts and correct each other if there are mistakes.
Abstrak: Di masa sekarang banyak anak - anak yang diperbolehkan memiliki smartphone. Anak - anak menjadi terlalu teralihkan oleh kehadiran smartphone sehingga waktu belajarnya berkurang. Permasalahan tersebut berusaha diatasi di penelitian ini dengan pengembangan aplikasi pembelajaran. Pembelajaran bisa dilakukan dengan merancang aplikasi dengan interaksi khusus. Salah satu interaksi sederhana yang bisa dilakukan adalah mengenali anggota tubuh. Tujuan penelitian ini adalah untuk membangun model deep learning yang bisa digunakan di dalam aplikasi pengenalan tubuh untuk anak. Aplikasi ini diharapkan dapat menjadi media interaksi yang menyenangkan agar anak-anak mau belajar di samping banyaknya aplikasi game di Android. Metode penelitian yang dilakukan adalah membangun model deep learning dengan pelatihan dari beberapa citra anggota tubuh. Model deep learning menggunakan arsitektur Convolutional Neural Network (CNN) dirancang menggunakan Keras Sequential Model. Model tersebut kemudian ditanam pada aplikasi Android. Hasil penelitian yang diperoleh adalah model deep learning memiliki akurasi 83% dalam mengenali gambar anggota tubuh yang belum dilihat pada tahap training. Dengan begitu ketika bisa mengenali anggota tubuh dengan benar maka aplikasi ini bisa dipakai anak-anak untuk belajar mengenali anggota tubuh dan saling mengkoreksi bila ada kesalahan.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al Rivan, M. E., & Setiawan, A. (2022). Pengenalan Gestur Angka Pada Tangan Menggunakan Arsitektur Alexnet Dan Lenet Pada Metode Convolutional Neural Network. Komputika : Jurnal Sistem Komputer, 11(1), 19–28. Https://Doi.Org/10.34010/Komputika.V11i1.5176
Farhanah, L., & Moenir, A. (2022). Perancangan Aplikasi Pengenalan Anggota Tubuh Manusia Dengan Tiga Bahasa Indonesia Inggris Arab Berbasis Android. 1(07), 9.
Hakim, A. A. (2021). Klasifikasi Human Activity Recognition Menggunakan Metode CNN. Jurnal Repositor, 3(2). Https://Doi.Org/10.22219/Repositor.V3i2.1265
Jofri, M. H., Sam, S. N., Harun, N. H. M., & Jalil, N. A. (2022). Arnotomy: Aplikasi Pembelajaran Sains Sekolah Rendah Mengenai Tubuh Badan Manusia. 3(2), 9.
Koç, H., Erdoğan, A. M., Barjakly, Y., & Peker, S. (2021). UML Diagrams In Software Engineering Research: A Systematic Literature Review. The 7th International Management Information Systems Conference, 13. Https://Doi.Org/10.3390/Proceedings2021074013
Masykur, F., Setyawan, M. B., & Winangun, K. (2022). Optimalisasi Epoch Pada Klasifikasi Citra Daun Tanaman Padi Menggunakan Convolutional Neural Network (CNN) Mobilenet. CESS (Journal Of Computer Engineering, System And Science), 7(1).
Nafisah, N., Adam, R. I., & Carudin, C. (2021). Klasifikasi K-NN Dalam Identifikasi Penyakit COVID-19 Menggunakan Ekstraksi Fitur GLCM. Journal Of Applied Informatics And Computing, 5(2), 128–132. Https://Doi.Org/10.30871/Jaic.V5i2.3258
Ramachandran, D., Kumar, R. S., Alkhayyat, A., Malik, R. Q., Srinivasan, P., Priya, G. G., & Gosu Adigo, A. (2022). Classification Of Electrocardiography Hybrid Convolutional Neural Network-Long Short Term Memory With Fully Connected Layer. Computational Intelligence And Neuroscience, 2022, 1–10. Https://Doi.Org/10.1155/2022/6348424
Saputra, J., & Mulianto, A. (2021). Pengembangan Text To Speech Media Pembelajaran Untuk Pengenalan Anggota Tubuh Manusia Kelas V Sekolah Dasar. 9(2), 7.
Sihite, E. V., & Rosnelly, R. (2021). Perancangan Aplikasi Media Pembelajaran Interaktif Pengenalan Anatomi Tubuh Manusia Berbasis Android. Infosys (Information System) JOURNAL, 5(2), 123. Https://Doi.Org/10.22303/Infosys.5.2.2021.123-133
Syamsiana, I. N., & Sumari, A. D. W. (2022). Perkembangan Terkini Pengembangan Dan Pengaplikasian Teknologi Cognitive Artificial Intelligence Di Politeknik Negeri Malang. 10.
Veza, O. & Nurlinda. (2021). Perancangan Media Pembelajaran Pengenalan Anggota Tubuh Manusia Dalam Bahasa Inggris Dan Bahasa Arab Berbasis Web Dan Multimedia Interaktif (Studi Kasus Taman Kanak-Kanak Al-Mi’raj Batam). JR : Jurnal Responsive Teknik Informatika, 5(01), 1–11. Https://Doi.Org/10.36352/Jr.V5i01.186
Wita, D. S., & Liliana, D. Y. (2022). Klasifikasi Identitas Dengan Citra Telapak Tangan Menggunakan Convolutional Neural Network (CNN). Jurnal Rekayasa Teknologi Informasi (JURTI), 6(1), 1. Https://Doi.Org/10.30872/Jurti.V6i1.7100
Xu, M., Yoon, S., Fuentes, A., & Park, D. S. (2022). A Comprehensive Survey Of Image Augmentation Techniques For Deep Learning (Arxiv:2205.01491). Arxiv. Http://Arxiv.Org/Abs/2205.01491
Xu, Y., & Qiu, T. T. (2020). Human Activity Recognition And Embedded Application Based On Convolutional Neural Network. Journal Of Artificial Intelligence And Technology, 1(1), 51–60. Https://Doi.Org/10.37965/Jait.2020.0051
DOI: https://doi.org/10.31764/justek.v5i2.11818
Refbacks
- There are currently no refbacks.
JUSTEK Official: