Analysis Of Factors Affecting Learning Difficulties Of Class XII Students Of SMAN 2 Bolo

Rizka Awaluddin, Mahrun Mahrun, Ardiansyah Ardiansyah, Amin Rais

Abstract


Abstract: This research aims to analyze the factors that influence students' difficulties in learning. The type of research used is descriptive with a quantitative approach. The population in this research is all students of class XII MIPA SMAN 2 Bolo which consists of four classes with a total of 121 students. Meanwhile, in determining the sample, purposive sampling was used, namely those used as samples in this study were class XII MIPA students at SMAN 2 Bolo who had scores below the Minimum Completeness Criteria (KKM). The instrument used to identify factors that hinder students' learning difficulties is a questionnaire consisting of 35 statement items. Data analysis uses the index % formula then the data is categorized to interpret the factors of student learning difficulties. The results of the research show that the factors that influence students' learning difficulties, the indicators of student readiness and attention are 64% including the inhibiting category, interest and motivation are 71% in the inhibiting category, the learning process indicators are 78% in the inhibiting category, the learning facilities indicators are 72% the inhibiting category and the parental role indicator is 68% of the inhibiting category.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi kesulitan siswa dalam belajar. Jenis penelitian yang digunakan adalah deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Adapun yang menjadi populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XII MIPA SMAN 2 Bolo yang terdiri atas empat kelas dengan jumlah siswa 121 orang siswa. Sedangkan dalam penentuan sampel menggunakan purposive sampling yakni dimana yang dijadikan sampel dalam penelitian ini yaitu siswa kelas XII MIPA SMAN 2 Bolo yang memiliki nilai dibawah Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM). Instrumen yang digunakan untuk mengidentifikasi faktor-faktor yang menghambat kesulitan belajar siswa yaitu kuesioner berjumlah 35 item pernyataan. Analisis data menggunakan rumus index % kemudian data dikategorikan untuk menginterpretasikan faktor-faktor kesulitan belajar siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa faktor-faktor yang mempengaruhi kesulitan belajar siswa, pada indikator kersiapan dan perhatian siswa sebesar 64% termasuk kategori menghambat, minat dan motivasi sebesar 71 % kategori menghambat, indikator proses pembelajaran sebesar 78 % kategori menghambat, indikator fasilitas pembelajaran sebesar 72% kategori menghambat dan indikator peran orang tua sebesar 68 % kategori menghambat.

Keywords


Student learning difficulties;Influencing factors

Full Text:

PDF

References


Amaliyah, M., Suardana, I. N., & Selamet, K. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Dan Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Ipa Siswa Smp Negeri 4 Singaraja. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 4(1), 90–101. https://doi.org/10.23887/jppsi.v4i1.33868

Anggryawan, I. H. (2019). Pengaruh Fasilitas Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 7(3), 71–75.

Arikunto, S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi Revisi. Bumi Aksara. https://books.google.co.id/books?id=-RwmEAAAQBAJ

Armella, R., & Rifdah, K. M. N. (2022). Kesulitan Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar. Sultan Idris Journal of Psychology and Education, 1(2), 14–27.

Awaluddin, R., & Setiyadi, M. W. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Outdoor Learning Berbentuk Jelajah Lingkungan Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Genta Mulia : Jurnal Ilmiah Pendidikan.

Cahyono, H. (2019). Faktor-Faktor Kesulitan Belajar Siswa Min Janti. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1), 1. https://doi.org/10.24269/dpp.v7i1.1636

Evita, Z., & Efendi, Y. (2015). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Siswa Kelas Vii Mts Batamiyah Batam Factor Analysis Of Learning Difficulties In Subject Of Natural Science Class Vii Mts Batamiyah Batam. Simbiosa, 4(1), 42–47.

Handayani, I., & AlFarhatan Noor Asri, A. M. (2021). Peran Guru dan Orang Tua dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika Anak Slow Learner di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(2), 202. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i2.36014

Jerniawan, Z., & Serniati, Z. (2023). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPS Terpadu Kelas VIII SMP Negeri 2 Tuhemberua Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(4), 664–674. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i4.17974

Marlina. (2019). Asesmen Kesulitan Belajar. PRENADA MEDIA GROUP.

Muspikawijaya, Iswari, R., & Marianti, A. (2017). Analisis Kesulitan Peserta Didik SMA/MA Kabupaten Luwu Timur dalam Memahami Konsep pada Materi Metabolisme Sel. Journal of Innovative Science Education, 6(2), 252–263. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jise/article/view/15439

Rahmadani, W., Harahap, F., & Gultom, T. (2017). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Biologi Siswa Materi Bioteknologi di SMA Negeri Se-Kota Medan. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 279–285. https://doi.org/10.24114/jpb.v6i2.6546

Republik Indonesia, U. (2003). Undang-undang Republik Indonesia tentang Sistem Pendidikan Nasional (pp. 1–57). https://peraturan.bpk.go.id/Details/43920/uu-no-20-tahun-2003

Sa’adah, L. (2021). Metode Penelitian Ekonomi dan Bisnis. LPPM Universitas KH. A. Wahab Hasbullah. https://books.google.co.id/books?id=LIYwEAAAQBAJ

Setiadi, D., & Setiyani, R. (2018). Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru dan Fasilitas Belajar terhadap Prestasi Belajar Melalui Motivasi Belajar. Economic Education Analysis Journal, VII(2), 390–399.

Suardi, M. (2018). Belajar & pembelajaran. Deepublish.

Sukardi, M. (2021). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya (Edisi Revisi). Bumi Aksara. https://books.google.co.id/books?id=gJo_EAAAQBAJ

Suwardani, N. P. (2020). “QUO VADIS” Pendidikan Karakter dalam Merajut Harapan Bangsa yang Bermartabat. In Unhi Press.

Wahyuningsih, E. S. (2020). Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa. Deepublish. https://books.google.co.id/books?id=3Bz-DwAAQBAJ

Yugiswara, A., Sukidin, S., & Kartini, T. (2019). Pengaruh Fasilitas Belajar Terhadap Movasi Belajar Siswa Kelas Xi Ips Sma Negeri 1 Kraksaan Probolinggo Tahun 2018. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 13(1), 101. https://doi.org/10.19184/jpe.v13i1.10427




DOI: https://doi.org/10.31764/justek.v6i4.20075

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


JUSTEK Official: