Pengembangan Bimbingan Belajar Berdasarkan Profil Motivasi Belajar Santri Madrasah Tsanawiyah
Abstract
Abstract: Understanding students' learning motivation is essential for designing effective and targeted academic guidance services in Madrasah Tsanawiyah settings. This study aims to develop academic guidance services based on the learning motivation profiles of Madrasah Tsanawiyah students. A descriptive quantitative approach was employed, involving 58 students as participants. The motivation instrument was constructed based on affective, cognitive, and psychomotor aspects. The collected data were analyzed using descriptive statistical techniques to determine the levels of students' learning motivation. The results showed that the majority of students had moderate levels of motivation, predominantly driven by external factors. The guidance services were designed to enhance social interaction, self-confidence, perseverance, and active engagement in learning. These findings underscore the importance of academic guidance services tailored to the real needs of students as a holistic and effective approach to optimizing learning motivation. The services are not only relevant in the pesantren (Islamic boarding school) context but can also be adapted to other educational settings that require systematic interventions to strengthen learning enthusiasm and character development. The implications of this study support the implementation of sustainable services as a strategy for improving educational quality and student well-being.
Abstrak: Pemahaman terhadap motivasi belajar santri penting dalam merancang layanan bimbingan belajar yang efektif dan tepat sasaran di lingkungan Madrasah Tsanawiyah. Penelitian ini bertujuan mengembangkan layanan bimbingan belajar berdasarkan profil motivasi belajar santri Madrasah Tsanawiyah. Pendekatan kuantitatif deskriptif digunakan dengan melibatkan 58 santri sebagai partisipan. Data yang terkumpul dianalisis menggunakan teknik statistik deskriptif untuk menentukan tingkat motivasi belajar santri. Instrumen motivasi disusun berdasarkan aspek afektif, kognitif, dan psikomotorik. Hasil menunjukkan mayoritas santri berada pada kategori motivasi sedang, dengan dominasi faktor eksternal. Layanan bimbingan dirancang untuk meningkatkan interaksi sosial, kepercayaan diri, ketekunan, dan keterlibatan aktif dalam pembelajaran. Temuan ini menegaskan pentingnya layanan bimbingan belajar berbasis kebutuhan nyata santri sebagai pendekatan holistik yang efektif dalam mengoptimalkan motivasi belajar. Layanan tersebut tidak hanya relevan dalam konteks pesantren, tetapi juga dapat diadaptasi untuk konteks pendidikan lainnya yang memerlukan intervensi sistematis guna memperkuat semangat belajar dan pembentukan karakter. Implikasi penelitian ini mendukung implementasi layanan berkelanjutan sebagai strategi peningkatan mutu pembelajaran dan kesejahteraan peserta didik.
Keywords
Full Text:
DOWNLOAD [PDF]References
Alfath, K. (2020). Pendidikan Karakter Disiplin Santri Di Pondok Pesantren Al-Fatah Temboro. Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 9(1), 125–164.
Allen, K., Kern, M. L., Vella-Brodrick, D., Hattie, J., & Waters, L. (2018). What schools need to know about fostering school belonging: A meta-analysis. Educational psychology review, 30, 1–34.
Aminah, S. (2020). Upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di SMP Bahrul Maghfiroh Malang [Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim]. etheses.uin-malang.ac.id
Anam, K., & Muhammad Nur, H. (2019). Pengaruh Metode Bermain Terhadap Kemampuan Motorik Siswa Kelas Viii Di Smp Negeri 21 Surabaya. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 7(2), 363–367.
Azhar, T. (2022). Peran Guru Bimbingan dan Konseling Dalam Mengungkap Masalah Siswa Melalui Kotak Curhat di SMP KH. M Nur Surabaya. Studia Religia: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 6(2), 209–216.
Azmi, B., Fatmasari, R., & Jacobs, H. (2024). Motivasi, disiplin, lingkungan sekolah: Kunci prestasi belajar. Aulad: Journal on Early Childhood, 7(2), 323–333.
Baitullah, M. J. A., & Roniwijaya, P. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar Intrinsik Dan Ekstrinsik Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Memelihara Sistem Bahan Bakar Bensin Siswa Kelas Xi Smk Tamansiswa Nanggulan Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Taman Vokasi, 4(1), 119–127.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Freeman.
Barouza, I., Sheptiani, R., Mardisudin, R. F., & Suhartini, A. (2024). Layanan Dasar Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasr. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 2(2), 160–168.
Boström, L., & Bostedt, G. (2022). Student Conceptions of Motivation to Study in Upper Secondary School in Sweden Revealed through Phenomenography. Journal of Pedagogical Research, 6(1), 214–230.
Cascio, C. N., O’Donnell, M. B., Tinney, F. J., Lieberman, M. D., Taylor, S. E., Strecher, V. J., & Falk, E. B. (2016). Self-affirmation activates brain systems associated with self-related processing and reward and is reinforced by future orientation. Social cognitive and affective neuroscience, 11(4), 621–629.
Credé, M., Tynan, M. C., & Harms, P. D. (2017). Much ado about grit: A meta-analytic synthesis of the grit literature. Journal of Personality and social Psychology, 113(3), 492.
Creswell, J. W. (2015). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. pearson.
Dewey, J. (2019). We do not learn from experience… we learn from reflecting on experience. In Challenges and Solutions for Educating Clinicians in Contemporary Evidence-Based Practice (Doctoral Thesis). Bond University.
Dianti, R. N., Trsnani, R. P., & Suharni, S. (2022). Hubungan antara harga diri dan depresi pada siswa. Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA), 1(1), 751–760.
Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2020). From expectancy-value theory to situated expectancy-value theory: A developmental, social cognitive, and sociocultural perspective on motivation. Contemporary educational psychology, 61(10), 18–59.
Fajari, L. E. W. (2021). Open-Ended Questions to Assess Critical-Thinking Skills in Indonesian Elementary School. International Journal of Instruction, 14(1), 615–630.
Friskilia, O., & Winata, H. (2018). Regulasi diri (pengaturan diri) sebagai determinan hasil belajar siswa sekolah menengah kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1), 36–43.
Gnambs, T., & Hanfstingl, B. (2016). The decline of academic motivation during adolescence: An accelerated longitudinal cohort analysis on the effect of psychological need satisfaction. Educational Psychology, 36(9), 1691–1705.
Hanaris, F. (2023). Peran guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa: Strategi dan pendekatan yang efektif. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Psikologi, 1(1), 1–11.
Hasanah, N., Darwisa, D., & Zuhriyah, I. A. (2023). Analisis Strategi Guru Dalam Mengembangkan Ranah Afektif Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Academy of Education Journal, 14 (2), 635–648.
Honicke, T., & Broadbent, J. (2016). The influence of academic self-efficacy on academic performance: A systematic review. Educational research review, 17(1), 63–84.
Hutapea, R. H. (2019). Instrumen Evaluasi Non-Tes dalam Penilaian Hasil Belajar Ranah Afektif dan Psikomotorik. BIA’: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 2(2), 151–165.
Inayati, N., Masithoh, A. D., & Mudlofir, A. (2024). Pengintegrasian kurikulum madrasah diniyah pada sekolah formal. Potensia: Jurnal Kependidikan Islam, 10(1), 77–97.
Istiqomah, L. N., & Putri, F. A. (2024). Upaya Penguatan Keterampilan Kolaborasi Peserta Didik Smp Melalui Project Based Learning Berbantuan Aplikasi Scratch. Proceeding Seminar Nasional IPA, 632–642.
Jamilatussa’adah, Y., & Laksana, M. W. (2024). Dampak Penerapan Kegiatan Ice Breaking Sebelum Pembelajaran pada Peserta Didik Kelas V di MI Pasirwaru. Proceedings Uin Sunan Gunung Djati Bandung, 4(5), 378–389.
Jose, P. E., Ryan, N., & Pryor, J. (2012). Does social connectedness promote a greater sense of well‐being in adolescence over time? Journal of research on adolescence, 22(2), 235–251.
Kartikadewi, A., & Suprihatini, S. (2017). Buku Ajar: Sistem Neurobehaviour (Psikiatri). Unimus Press.
Kharisma, I. P., & Safitri, G. (2023). Efikasi Diri dan Kestabilan Emosi pada Prestasi Belajar. Educational Leadership: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(1), 28–39.
Krathwohl, D. R., Bloom, B., & Masia, B. (1964). Taxonomy ofEducational Objectives The Classification ofEducational Goals. Handbook II: Affective Domain.(New York: McKay, 1964.).
Kurnia, A., Jamaludin, J., Humamurrizqi, H., Safruddin, M., & Hafiz, M. Z. A. (2024). Pengembangan Karakter Islami Untuk Meningkatkan Partisipasi Generasi Z Dalam Pendidikan Formal Di KEK Mandalika. Al-Mabsut: Jurnal Studi Islam dan Sosial, 18(2), 303–315.
Larsen, T. (2020). Using Student-Generated Questions to Promote Curiosity and Student Learning.
Lomu, L., & Widodo, S. A. (2018). Pengaruh motivasi belajar dan disiplin belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa. Etnomatnesia, 745–751.
Magfiroh, L., & Pratiwi, T. I. (2020). Hubungan self-esteem dan dukungan keluarga dengan motivasi berprestasi pada peserta didik kelas VIII SMP Negeri 30 Surabaya. Jurnal BK Unesa, 11(3), 303–311.
Maulidya Galih, U., Supriatna, M., & Setiawati. (2023). Meningkatkan Kecakapan Berpikir Kritis Siswa Melalui Bimbingan Kelompok Teknik Pemecahan Masalah. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(01), 359–368. https://doi.org/10.31316/gcouns.v8i01.4851
Muhtifah, L. (2016). Pola Pengembangan Kurikulum Pesantren Kasus Al-Mukhlishin Mempawah Kalimantan Barat. Jurnal Pendidikan Islam UIN Sunan Gunung Djati, 27(2), 203–222.
Ningsih, I. W., Ulfah, U., Mayasari, A., & Arifudin, O. (2024). Manajemen Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Tahsinia, 5(1), 23–37.
Nurishlah, L., Nurlaila, A., & Rusnaya, M. (2023). Strategi Pengembangan Motivasi Instrinsik Di Dalam Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. MURABBI, 2(2), 60–71.
Putri, H. (2018). Pengajaran Sastra Melalui Model Pembelajaran Kreatif Berbasis Pedagogi Drama: Potensi dan Tantangan. Jurnal Seni Nasional Cikini, 4(4), 57–68.
Reeve, J., Ryan, R., Deci, E. L., & Jang, H. (2012). Understanding and promoting autonomous self-regulation: A self-determination theory perspective. In Motivation and self-regulated learning (hal. 223–244). Routledge.
Roudlo, M. (2020). Kemampuan Berpikir Kritis dan Kemandirian Belajar Melalui Model Pembelajaran Flipped Classroom dengan Pendekatan STEM. Seminar Nasional Pascasarjana 2020, 20, 292–297. https://proceeding.unnes.ac.id/snpasca/article/view/602/520
Rumekso, A. S., Setia, D., Fitriani, D., Ammanda, R., Akhirudin, A., & Nurhemah, E. (2023). Meningkatkan Prestasi Siswa dengan Kriteria SMART pada Siswa Kelas X di SMA Negeri 8 Tangerang. Aufklarung: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 3(4), 183–187.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford publications.
Schiefele, U., Schaffner, E., Möller, J., & Wigfield, A. (2012). Dimensions of reading motivation and their relation to reading behavior and competence. Reading research quarterly, 47(4), 427–463.
Suherman, S., & Budiamin, A. (2020). Pengembangan Inisiatif, Kemandirian, dan Tanggung Jawab untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Peserta Didik. Indonesian Journal of Educational Counseling, 4(1), 47–56.
Suleman, M. A. (2024). Meningkatkan keterampilan komunikasi siswa melalui penerapan experiential learning. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1530–1538.
Tampubolon, J. (2019). Pengaruh Pemberian Motivasi Oleh Guru Pak Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas X Sma Swasta HKBP 2 Tarutung Tp 2018/2019. Areopagus: Jurnal Pendidikan dan Teologi Kristen, 17(1), 1-8.
Wang, M.-T., & Eccles, J. S. (2013). School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective. Learning and instruction, 28, 12–23.
Wardani, A. D., Gunawan, I., Kusumaningrum, D. E., Benty, D. D. N., Sumarsono, R. B., Nurabadi, A., & Handayani, L. (2020). Student learning motivation: A conceptual paper. 2nd Early Childhood and Primary Childhood Education (ECPE 2020), 275–278.
Wardani, D. A. W. (2023). Problem based learning: membuka peluang kolaborasi dan pengembangan skill siswa. Jawa Dwipa, 4(1), 1–17.
Wilson, S. B., & Dobson, M. S. (2008). Goal setting: How to create an action plan and achieve your goals. AMACOM Div American Mgmt Assn.
Yeager, D. S., Henderson, M. D., Paunesku, D., Walton, G. M., D’Mello, S., Spitzer, B. J., & Duckworth, A. L. (2014). Boring but important: a self-transcendent purpose for learning fosters academic self-regulation. Journal of personality and social psychology, 107(4), 559.
Yulika, R. (2019). Pengaruh kecerdasan emosi dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar siswa di SMP Negeri 1 Sengkang. Inspiratif Pendidikan, 8(2), 252–270.
Yusuf, M., Kholiq, A., Nafiah, L. A., & Jawhari, A. J. (2023). Peningkatan Produktivitas Belajar Santri Di Pesantren Melalui Konsep Personal Goal Setting. Indonesia Islamic Education Journal, 2(1), 34–46.
DOI: https://doi.org/10.31764/pendekar.v8i2.30984
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Iqbal Muhammad Fauzan, Mamat Supriatna, Nadia Aulia Nadhirah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Contact Admin:
Email: [email protected]
WhatsApp: +62 853-3397-5477
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter already indexed: