Studi Kualitatif tentang Pembentukan Kesadaran Ekologis Siswa melalui Program Sekolah Adiwiyata
Abstract
Abstract: This study aims to evaluate the ecological awareness of students at SMP Negeri 4 Parepare through the Adiwiyata School Program. This program is designed to foster environmental awareness through activities such as “Jumat Bersih” (Clean Friday) and “Sahabat Pohon” (Tree Friends). A descriptive qualitative approach was used, involving 20 students selected purposively. Data were collected through in-depth interviews and observations of environmental conservation activities at school. The results show that most students understand the importance of maintaining environmental cleanliness, although some still require continuous reinforcement. These findings complement previous research by emphasizing the impact of sustainability principles in daily school activities. The novelty of this study lies in identifying the need for a more practical project-based approach to ensure equal student participation. The implications provide practical insights to enhance the effectiveness of the Adiwiyata Program at the junior high school level. This study recommends integrating project-based learning into routine school activities to ensure all students consistently engage in environmental conservation efforts.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan mengevaluasi kesadaran ekologis siswa di SMP Negeri 4 Parepare melalui program Sekolah Adiwiyata. Program ini dirancang untuk menumbuhkan kepedulian lingkungan melalui kegiatan seperti “Jumat Bersih” dan “Sahabat Pohon.” Pendekatan yang digunakan adalah kualitatif deskriptif dengan melibatkan 20 siswa yang dipilih secara purposive. Data dikumpulkan melalui wawancara mendalam dan observasi kegiatan pelestarian lingkungan di sekolah. Hasil penelitian menunjukkan sebagian besar siswa memahami pentingnya menjaga kebersihan lingkungan, meskipun beberapa masih membutuhkan penguatan berkelanjutan. Temuan ini melengkapi penelitian sebelumnya dengan menegaskan dampak penerapan prinsip keberlanjutan dalam aktivitas sekolah sehari-hari. Kebaruan penelitian terletak pada identifikasi perlunya pendekatan berbasis proyek yang lebih aplikatif agar keterlibatan siswa merata. Implikasi temuan ini memberikan gambaran praktis untuk meningkatkan efektivitas program Adiwiyata di tingkat SMP. Penelitian merekomendasikan pembelajaran berbasis proyek yang terintegrasi dengan aktivitas rutin sekolah guna memastikan semua siswa terlibat aktif dalam pelestarian lingkungan secara konsisten.
Keywords
Full Text:
DOWNLOAD [PDF]References
Afriyadi, M. M., & Saputra, T. A. (2025). Pengelolaan Kebersihan dan Keberlanjutan Lingkungan di Sekolah melalui Program Adiwiyata. Jurnal Pendidikan Lingkungan, 8(1), 45-57.
Astuti, R., & Aminatun, H. (2020). Evaluasi Implementasi Program Sekolah Adiwiyata dalam Meningkatkan Kesadaran Lingkungan Siswa. Jurnal Pendidikan Lingkungan, 8(2), 45-56.
Chang, D., H. G., & Lee, H. (2017). Building Sustainable Environmental Awareness: A Study on the Role of Education. Journal of Environmental Education, 48(3), 185-199
Gorman, E., C. A., & Thomas, R. (2021). Students’ Environmental Awareness and Its Impact on Behavioral Changes. Environmental Science & Policy, 54, 110-120.
Guntara, F. (2022). Nilai-nilai budaya lokal nelayan pabbagang Parepare sebagai sumber belajar kontekstual untuk penanaman pendidikan karakter. Jurnal El-Fakhru, 1(2), 107–119.
Handayani, T., Ms, Z., & Yudha, C. B. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Melalui Program Adiwiyata Berbasis Ekopedagogik. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(1), 36–42.
Hens, L. (2021). Environmental Education and Sustainability in the 21st Century: A Global Perspective. springers.
Kumagai, K., Nakajima, M., & Sato, T. (2020). Assessing Environmental Awareness and Its Impact on Youth Behavior. Sustainability, 12(4), 1040–1051.
McKeown, R., & Hopkins, C. (2007). EE in Action: The Globalization of Environmental Education. Journal of Environmental Education, 38(4), 7–14.
Prastiwi, L., Sigit, D. V., & Ristanto, R. H. (2020). Keberhasilan Program Adiwiyata dalam Meningkatkan Kesadaran Ekologis Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Kebersihan Lingkungan, 18(3), 112–125.
Putri, A. (2023). The Role of Adiwiyata Schools in Shaping Environmental Consciousness among Youth in Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(3), 18-33.
Rahmawati, F. P., & Rahayu, S. (2024). Program Sahabat Pohon dan Peningkatan Kesadaran Lingkungan pada Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 22(3), 112–124.
Ramadhan, G. M., Al Hadiq, M. F., & Purnama, Y. (2022). Implementasi Program Adiwiyata untuk Meningkatkan Kesadaran Lingkungan di Sekolah. Jurnal Pendidikan Sekolah Adiwiyata, 14(1), 78–92.
Ramli, N. (2020). Modul Pendidikan IPS & Pendidikan Karakter. IAIN Parepare Nusantara Press.
Syam, R., R. A., & Rahim, H. (2024). Peningkatan Pengetahuan Siswa tentang Kesadaran Ekologis untuk Lingkungan Berkelanjutan di SMA Negeri 1 Pinrang. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 14(2), 45–58.
Tan, T. (2022). A Comparative Study of Environmental Awareness Between Students in Adiwiyata and Non-Adiwiyata Schools. Journal of Environmental Education and Sustainability, 8(2), 77–91.
Tilbury, D. (2011). Education for Sustainable Development: An Overview of Theory and Practice. Cambridge University Press.
UNESCO. (2017). Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives.
UNESCO. (2022). A Guide to Education for Sustainable Development: The Global Action Programme.
Zurahmah, Z. (2023). The Urgency of Social Studies Education in a Multicultural Society. ENTITA: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 5(1), 31–42. https://doi.org/10.19105/ejpis.v5i1.8223
Zurahmah, Z., Agustan, A., & Laman, I. (2022). Kajian ilmu pengetahuan sosial dan ilmu sosial sebagai bahan materi IPS untuk sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Keguruan, 7(2), 20–25.
DOI: https://doi.org/10.31764/pendekar.v8i3.32000
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Muhammad Hidayat, Zurahmah Zurahmah, Nurleli Ramli, Fuad Guntara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Contact Admin:
Email: [email protected]
WhatsApp: +62 853-3397-5477
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter already indexed: