Penggunaan Media Diorama 3D untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Keaktifan Pembelajaran Peserta didik SD

Nur Sholehah, Desi Zulfiana, Widya Verina Tanjung, Yuniarti Yuniarti, Sabran Sanutra, Nanang Rahman, Syamsuri Syamsuri, Syukri Sani

Abstract


Abstract: Science learning in elementary schools requires innovative media that can improve learning outcomes and student activity. This study aims to analyze the effectiveness of using 3D Dioramas in improving learning outcomes and student activity at SD Negeri 1 Banyumulek. The research method uses a quantitative approach with the type of classroom action research (CAR), which is implemented in two cycles. The subjects of the study were 31 fifth grade students, with instruments in the form of multiple choice questions and activity observation sheets. Data collection techniques were test and non-test techniques. The data analysis technique was descriptive quantitative with the average and completeness of the value of the science learning outcomes of the material My Earth Loves My Earth Malang. The results showed an increase in the average score of learning outcomes from 67.74 to 80.65, and the average score of activity from 55.24 to 90.99. Correlation analysis showed that the increase was more influenced by the intervention of 3D Diorama’s media than the initial characteristics of the students. The conclusion of this study is that the use of 3D Diorama media is effective in increasing student activity and learning outcomes in science learning. The implications of this study's results recommend the use of 3D Diorama as an active learning strategy to strengthen conceptual understanding and student participation in elementary schools.

Abstrak: Pembelajaran IPAS di sekolah dasar memerlukan media inovatif yang mampu meningkatkan hasil belajar dan keaktifan peserta didik. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis efektivitas penggunaan Diorama 3D dalam meningkatkan hasil belajar dan keaktifan peserta didik di SD Negeri 1 Banyumulek. Metode penelitian menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian tindakan kelas (PTK), yang dilaksanakan dalam dua siklus. Subjek penelitian adalah 31 peserta didik kelas V, dengan instrumen berupa soal pilihan ganda dan lembar observasi keaktifan. Teknik pengumpulan data adalah teknik tes dan teknik non tes. Teknik analisis data yaitu secara deskriptif kuantitatif dengan rerata dan ketuntasan nilai hasil belajar IPAS materi Bumiku Sayang Bumiku Malang. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan rata-rata skor hasil belajar dari 67,74 menjadi 80,65, dan rata-rata skor keaktifan dari 55,24 menjadi 90,99. Analisis korelasi memperlihatkan bahwa peningkatan tersebut lebih dipengaruhi oleh intervensi media Diorama 3D daripada karakteristik awal peserta didik. Simpulan dari penelitian ini adalah penggunaan media Diorama 3D efektif dalam meningkatkan keaktifan dan hasil belajar peserta didik dalam pembelajaran IPAS. Implikasi hasil penelitian ini merekomendasikan penggunaan Diorama 3D sebagai strategi pembelajaran aktif untuk memperkuat pemahaman konseptual dan partisipasi peserta didik di sekolah dasar.


Keywords


3D Diorama; Learning Outcomes; Student Engagement; IPAS Learning.

Full Text:

DOWNLOAD [PDF]

References


Anggraeni, R., & Istianah, F. (2017). Penggunaan Media Diorama Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Tentang Daur Air Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 1–11.

Ardhiyanto, F. D., Tuwoso, T., Widiyanti, W., & Marsono, M. (2025). Development of Augmented Reality Applications as Learning media for Machine Assembly and Installation: English. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 10(1), 17–29.

Avni, B. (2023). Primary School Pupils’ Responses to Lessons that Combine Different Teaching Styles (Visual, Auditory, Reading/writing and Kinaesthetic) According to Their Own Personal Learning Styles. Anglia Ruskin Research Online (ARRO).

Elisa, D. T., Juliana, J., Bundel, B., Bumbun, M., Silvester, S., & Purnasari, P. D. (2023). Analisis Karakteristik Hakikat Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 10(1), 37–44.

Evitasari, A. D., & Aulia, M. S. (2022). Media Diorama dan Keaktifan Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 3(1), 1.

Kusuma, A. T. A., Wenda, D. D. N., & Permana, E. P. (2024). Pengembangan Media Diorama Berbasis Audiovisual pada Pembelajaran IPA Materi Sistem Pencernaan Manusia Bersama Kelas V SD Negeri 1 Purwoasri. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 348–356.

Laili, R., Alfi, C., & Fatih, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Diorama Pada Materi Siklus Air Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Upt Sdn Jatitengah 01 Kabupaten Blitar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5605–5619.

Machali, I. (2022). Bagaimana Melakukan Penelitian Tindakan Kelas bagi Guru. Ijar, 1(2), 2012–2022.

Maghfiroh, L., Juniarso, T., & Hanindita, A. W. (2024). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantu Media Diorama Terhadap Hasil Belajar Ipa Materi Rantai Makanan Siswa Kelas V Sd. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3978–3993.

Melinda, W., & Ariyani, Y. D. (2024). Development of diorama based learning media to improve elementary school students’ creative thinking ability. Indones. J. Classr. Action Res, 2(20), 5–9.

Nasution, N. S., & Anas, N. (2024). Development of Water Cycle Diorama Media to Improve Students’ Critical Thinking Ability. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 6(2), 58–72.

Ningtias, S. C., Tarno, T., & Suardin, S. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa melalui Metode Eksperimen Berbantuan Media Diorama Kelas V SD Negeri 68 Buton. Penuh Asa: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 88–95.

Nurani, R. E., Kartinah, K., Arfiningsih, Y., & Wuryandini, E. (2024). Analisis Aktivitas Belajar Siswa Kelas 5 SD Negeri Mlatiharjo 01 melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Media Diorama Peta. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 993–1000.

Nurtiansyah, R., & Wardhani, D. S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Diorama dengan Menggunakan Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Kelas V SD Materi Ekosistem. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 6(6), 1047–1054.

Pamungkas, B., & Suryaningtyas, W. (2023). Peningkatan Hasil Belajar IPA Kelas V Materi Siklus Air Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Diorama. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5979–5989.

Pandiangan, A. P. B. (2020). Penelitian Tindakan Kelas (Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran, Profesionalisme Guru dan Kompetensi Belajar Siswa). Deepublish.

Puspita, D., Wardana, L. A., Hattarina, S., & Prastiwi, R. (2025). Pengembangan Media Diorama Materi Fotosintesis Berbasis AR Meningkatkan Pemahaman Berfikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran IPAS Kelas IV DI SDN PILANG 1. Journal Educational Research and Development| E-ISSN: 3063-9158, 1(3), 351–363.

Putra, I. K. D., & Suniasih, N. W. (2021). Media Diorama Materi Siklus Air pada Muatan IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 238–246.

Putri, S. (2025). Implementation of 3D Diorama Media Based on PjBL Model to Improve Students’ Creative Thinking Abilities in Geography Learning. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(02), 222–237.

Rahmawati, S. M., & Sati, S. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Diorama terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Tema Ekosistem. Jurnal PGSD, 7(1), 37–44.

Rahmiati, D., Sarwi, S., Sudarmin, S., & Cahyono, A. N. (2025). The Use of Augmented Reality Diorama Media in Natural and Social Sciences Subjects for Fourth Grade Elementary School. Journal La Edusci, 6(1), 61–78.

Rini, D. S., Adisyahputra, D. V. S., & Sigit, D. V. (2020). Boosting Student Critical Thinking Ability Through Project Based Learning, Motivation and Visual, Auditory, Kinesthetic Learning Style: A Study on Ecosystem Topic. Universal Journal of Educational Research, 8(4), 37–44.

Samosir, N. W., Purba, N. A., & Purba, N. (2022). Pengaruh Media Diorama terhadap Hasil Belajar Siswa pada Subtema Pentingnya Makanan Sehat Bagi Tubuh di Kelas V SD Negeri 091522 Marubun Jaya. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 4784–4793.

Sigalingging, R. (2025). Pengembangan Media Diorama Siklus Air Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas V Upt Sd Negeri 065011 Medan Selayang TP 2024/2025. Universitas Quality.

Sugiyono, S., & Lestari, P. (2021). Metode Penelitian Komunikasi (Kuantitatif, Kualitatif, dan Cara Mudah Menulis Artikel pada Jurnal Internasional). Alvabeta Bandung, CV.

Sulifah, A. S., Nuryatin, T., & Mursidik, E. M. (2025). Upaya Penerapan Project Based Learning untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa SD Kelas IV. Journal of Science and Education Research, 4(1), 35–39.

Zulfa, I. (2025). Pengaruh Penggunaan Proyek Diorama terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Pembelajaran IPAS. The Elementary Journal, 3(1), 31–37.

Zuliani, A. P. R., Sari, S. P., & Nasution, I. S. (2024). Development of Aquarium Weather Diorama Media (Aquaca) for Understanding Science Concepts in Elementary School. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(2), 996–1007.




DOI: https://doi.org/10.31764/pendekar.v8i3.32097

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Nur Sholehah, Desi Zulfiana, Widya Verina Tanjung, Yuniarti, Sabran Sanutra, Nanang Rahman, Syamsuri, Syukri Sani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Contact Admin: 
Email: [email protected]
WhatsApp: +62 853-3397-5477

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View Pendekar Stats

 

Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter already indexed: